Whatsapp

مشاوره رایگان

استفاده از چوب در طراحی داخلی

استفاده از چوب در طراحی داخلی

فهرست

استفاده از چوب در طراحی داخلی، در سال های اخیر به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. هرچند چوب از گذشته های بسیار دور در دسترس انسان ها بوده  همیشه نقشی پر رنگ در زندگی آن ها داشته است. اما امروزه در بین مواد مختلفی که برای طراحی و ساخت قسمت های مختلف خانه ها و سازه ها استفاده می شود به جرات می توان گفت که نه تنها استفاده از چوب کاهش پیدا نکرده بلکه با پیشرفت هایی که در تولید انواع چوب ها صورت گرفته است مصرف چوب برای استفاده در بخش های مختلف بخصوص طراحی داخلی محل سکونت افزایش پیدا کرده است.

چرا از چوب در طراحی داخلی استفاده می شود؟

دلیل استفاده از چوب در طراحی داخلی کاربرد های متنوع و استفاده آسانی است که چوب می تواند برای زیباسازی محیط داخلی داشته باشد. چوب دارای دو ویژگی منحصربفرد  شامل دوام و استحکام بسیار بالا است که اگر به درستی استفاده شود دارای زیبایی خارق العاده  خواهد بود که ترکیب این دو ویژگی در طراحی داخلی می تواند بسیار تاثیر گذار و شگفت انگیز باشد. دلیل جذابیت استفاده از چوب برای طراحی فضاهای داخلی به دلیل کاربرد ساده و بسیار زیبای چوب می باشد. باید به این نکته توجه داشت که اگر چوب به صورت درست و اصولی تهیه و خریداری شود می تواند تاثیر زیادی در دگرگون کردن فضای داخلی داشته باشد.

کاربرد های چوب در دکوراسیون داخلی

آسانی حمل و انتقال انواع چوب باعث شده است استفاده گسترده ای از چوب در فضاهای دکوراسیون داخلی شود. مصالح  و  بخش های ساخته شده از چوب به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی حمل و جابجا می شوند‌ قرار دادن آن ها در بخش های مختلف خانه نسبتا ساده است و برای کار با آن ها و یا استفاده از آن ها در خانه نیاز به ابزار های خاص و پیچیده ای نیست. بخصوص وسایل و دکورهای آماده چوبی که فقط نیاز به نصب دارند کار را به مراتب ساده تر کرده است. به همین دلیل امروزه به شکل گسترده ای از چوب برای زیبایی دکوراسیون داخلی استفاده می شود و به جرات می توان گفت که چوب به هر شکلی ممکن است در بخش های مختلف دکوراسیون داخلی استفاده می گردد. از چوب می توان به عنوان ماده ای به عنوان رویه و پوشش برای دیوارها، سقف، کف و سطوح مختلف خانه یا  ساخت سازه های متنوع استفاده کرد که از نمونه های رایج تر آن می توان به مواردی مانند : دیوار و سقف، دیوارهای جدا کنند، درب و پنجره، کفپوش، مبلمان، آشپزخانه، نور و روشنایی، راه پله، لوازم آشپزخانه اشاره کرد.

چوب در طراحی داخلی

استفاده از چوب در طراحی داخلی آشپزخانه

یکی از بخش های مهم در طراحی فضای داخلی آشپزخانه است که در قسمت های مختلف آن می توان از چوب به اشکال مختلف استفاده کرد. هرچند امروزه بیشتر از چوب های صنعتی مثل ام دی اف و لترون برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می شود ولی بهترین گزینه برای ساخت کابینت در آشپزخانه استفاده از چوب های طبیعی است هرچند هزینه ساخت و نصب آن ها ممکن است سنگین باشد.از دیگر روش هایی که می توان از چوب در طراحی آشپزخانه استفاده کرد. به کار گرفتن انواع میز ها و صندلی های  چوبی است که برای خورد و خوراک غذا از آن ها استفاده می شود. همچنین برای کفپوش، طرح جزیره، چراغ های آویزان با قاب چوبی که می تواند بالای جزیره آشپزخانه نصب شود. همچنین می توان بنابر بر سلیقه از انواع گلدان چوبی و پوشش های چوبی برای پوشاندن قاب های پنجره آشپزخانه استفاده کرد.

استفاده از چوب در طراحی داخلی آشپزخانه

استفاده از چوب در طراحی قسمت های مختلف سالن پذیرایی

در سالن های پذیرایی هم می توان به شکل گسترده از چوب استفاده کرد. مثلا از انواع قفسه ها و شلف های چوبی می توان برای آراستگی دیوارها و قرار دادن وسایل استفاده کرد یا برای کفپوش سالن پذیرایی از انواع پارکت های چوبی استفاده نمود. همچنین برای زیبایی فضای داخلی سالن پذیرایی می توان از انواع دیوار کوب های چوبی در طرح ها و رنگ های مختلف برای پوشش دهی دیوارها و سقف استفاده کرد. علاوه براین  در طراحی داخلی  می توان از انواع میزها، مبلمان و صندلی های چوبی در جاهای مختلف سال پذیرایی برای بالارفتن کیفیت کار استفاده نمود. همچنین در خانه های ویلایی  با طراحی به صورت دوبلکس می توان برای اتصال طبقات از پله های تمام چوبی  شامل پله و نرده کناره چوبی استفاده کرد تا زیبایی کار دوچندان شود.

استفاده از چوب برای متعادل سازی فضا

چوب به عنوان ماده ای طبیعی می تواند باعث ایجاد تعادل بین سازه های مصنوعی و طبیعی در فضای داخلی خانه شده و تضاد های رنگی را تا حدودی کم رنگ کند. همچنین وجود چوب در فضای داخلی به دلیل داشتن ویژگی های طبیعی می تواند بین فضای داخلی و خارجی تعادل برقرار کند.

 

استفاده از چوب برای متعادل سازی فضا

از چه چوب هایی بیشتر در طراحی داخلی استفاده می شود؟

معمولا چوب های که بشر از آن ها در ساخت لوازم دکوری و تزیینی استفاده می کند دارای تنوع بسیار زیادی هستند و هرکس بنابر نیاز و متناسب با کارکردی که چوب های مختلف دارند از آن ها در قسمت های  مختلف دکوراسیون داخلی استفاده می کند که قیمت چوب،  نوع چوب و قابلیت رنگ پذیری پوشش دهی مناسب، در دسترس بودن چوب، نوع استفاده و سازه ای که قرار است از آن ساخته شود تاثیر مستقیمی در  انتخاب نوع چوب استفاده شده در طراحی داخلی می تواند داشته باشد. چوب هایی با رنگ های مختلف مثل سفید، قرمز و توس، چوب هایی هستند که از درختان مختلفی مثل درخت بلوط، کاج، توسکا، افرا، گردو، گیلاس، ساج، سرو و … بدست می آیند و از متداول ترین چوب هایی هستند که برای طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. از چوب هایی که به دلیل بافت مناسب برای ساخت ساز های چوبی استفاده شده و در طراحی داخلی به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند برای نمونه می توان به چوب ساج و سرو اشاره کرد. چوب درخت ساج یکی از متداول ترین چوب هایی است که به دلیل استحکام خوب و قیمت نسبتا مناسب برای استفاده در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. چوب ساج به دلیل ساختار و بافت مناسبی که دارد از گزینه های خوب برای استفاده در طراحی داخلی محسوب می شود. از این نوع چوب می توان برای تهیه قاب و چهارچوب های سرویس خواب و کابینت استفاده کرد. چوب ساج به دلیل خاصیت  داشتن  خاصیت ضد آب گزینه ای مناسب برای ساخت کابینت های بادوام از چوب طبیعی و ساخت انواع کفپوش ها باشد که می توانند عمر طولانی و استحکام خوبی داشته باشند. از دیگر چوب هایی که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی از آن استفاده کرد چوب درخت سرو است. چوب سرو به دلیل ساختار مقاوم و عطری که دارد می تواند گزینه ای مناسب برای ساخت انواع کمد ها برای قسمت های مختلف فضاهای دکوراسیون داخلی باشد. از ویژگی های چوب سرو مقاوم بودن در مقابل حشرات موذی مثل موریانه، انواع باکتری ها و قارچ ها است که می تواند این نوع چوب را برای استفاده در کابینت، کمدهای دیواری و طراحی داخلی به گزینه ای مناسب تبدیل کند و این ویژگی می تواند  عمر سازه های چوبی ساخته شده از چوب درخت سرو را افزایش دهد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.