Whatsapp

مشاوره رایگان

سقف چوبی مقطع

سقف چوبی مقطع

فهرست

سقف چوبی مقطع نوعی سقف است که در آن از قطعات بریده چوب استفاده می شود.  معمولا شکل گیری و نوع چیدمان چوب در سقف چوبی مقطع تابع طراحی مقدماتی برای این کار می باشد. البته باید  به این نکته توجه داشت که خواست و سلیقه صاحب خانه هم می تواند در شکل تمام شده کار دخیل باشد. امروزه به دلیل تغییر شکل سازه های مختلف و رواج سازه های بتونی، از سقف چوبی مقطع بیشتر به عنوان سقف پوششی و کاذب استفاده می شود و نوع و کیفیت سقف بتونی می تواند تاثیر غیر قابل انکاری بر روی قطر و اندازه سقف چوبی مقطع داشته باشد.

 سقف چوبی مقطع چه تاثیری می تواند بر فضای دکوراسیون داخلی داشته باشد؟‌

این نوع سقف چوبی با ایجاد تناسب و توازن در سقف و محل اجرا می تواند باعث ارتقاء کیفیت دیداری کار شود. سقف چوبی مقطع اگر به درستی به کار گرفته شود می تواند فرم و شکل زیبا و قابل قبولی ارائه دهد. با بکاری گیری سقف چوبی مقطع می توان عیب و ایرادات ناخواسته سقف های مختلف را بر طرف نموده و جلوه دیداری آن ها را برای بیننده قابل تحمل نمود. سقف چوبی مقطع اگر براساس طراحی درست و اصولی بر روی سقف های مختلف اجرا شود می تواند از هماهنگی لازم با بقیه دکوراسیون داخلی برخوردار باشد و سقف را از فضایی خالی و خنثی به عاملی موثر در دیزاین داخلی تبدیل کند.

سقف چوبی دردکوراسیون

روش اجرای سقف چوبی مقطع

پس از آنکه تصمیم نهایی در مورد چینش قطعات سقف چوبی گرفته شد. می بایستی با توجه به ارتفاع سقف و میزان فضایی که سقف چوبی نسبت به برجسته ترین قسمت آن اشغال خواهد کرد از کف تا سقف اندازه گیری شده  و حد مطلوب مشخص شود.‌ پس از مشخص شدن حد مناسب، با ابزار های مناسب خط تراز سراسری رسم می شود تا بتوان بر اساس آن سقف چوبی مقطع را پیاده نمود. سپس از استرات ها یی برای اتصال پانل های چوبی به شکل طولی بر روی سقف استفاده می شود. این پانل های چوبی بنوعی مهار کننده سقف چوبی مقطع به سقف اصلی محسوب می شوند به همین دلیل باید به شکل مناسب و با اطمینان خاطر به سقف اصلی متصل شوند که در آینده مشکل ساز نشوند.‌ از دیوارهای اطراف کار می توان به عنوان مهار کننده سقف چوبی مقطع استفاده نمود تا هم اطراف سقف مهار شود و هم وزن کلی سقف تقسیم شده و فشاری به پایه های اتصال وارد نشود. در این مرحله پس از زیر سازی کار نوبت به اتصال قطعات چوب به سقف می رسد در این مرحله قطعات چوب به قطعات اصلی و فرعی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها با توجه به شرایط و نقشه اصلی به سقف اتصال داده می شود. سقف های مقطع چوبی متناسب با سلیقه به شکل عمودی و افقی، طراحی و اجرا می شود. در شکل افقی بنابر طرح اصلی ارائه شده چوب ها در امتداد هم به سقف متصل می شوند تا طرح نهایی به دست بیاید در شکل عمودی هم ابتدا زیر کار و چهارچوب سقف آماده می شود سپس با توجه به طرح اصلی نسبت به نصب چوب ها به شکل عمودی اقدام می گردد تا طرح نهایی شکل بگیرد.

طراحی و اجرای سقف چوبی به روش مقطع چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

یکی از مهمترین کارکردهای طراحی و اجرای سقف چوبی مقطع زیبایی فضای سقف می باشد.  قطعات چوب به هر شکلی در سقف به کار گرفته شوند می توانند سقف را از یکنواختی خارج کرد و با  اجرای یک طراحی درست زیبایی خارق العاده ای به سقف بدهند. منتهی اجرای سقف چوبی مقطع به شکل متراکم یا باز به سلیقه ساکنین و مجریان طرح وابسته است و نمی تواند تاثیری در افزایش یا کاهش زیبایی کار داشته باشد. گاهی اوقات هدف از اجرای سقف چوبی مقطع فقط پوشاندن سقف نیست بلکه اجرای یک طرح مشخص است که از نظر جلوه دیداری سقف را در یک شرایط متفاوتی قرار دهد. طراحی و اجرای سقف چوبی مقطع علاوه بر زیبایی کار باعث ایجاد حالت عایق یا آکوستیک شده و می تواند به شکل مانعی  از ورود و خروج سر و صدا  و آلودگی صوتی عمل کند. همچنین استفاده از چوب به هر شکلی در سقف می تواند مثل یک عایق حرارتی عمل کرده و باعث صرف جویی در مصرف انرژی برای ایجاد سرما و ‌گرما در فضای پیرامونی شود. قطعات چوبی که در قالب طراحی در فضای سقف قرار می گیرند اگر از هماهنگی لازم با دکوراسیون و دیزاین خانه برخوردار باشد می تواند علاوه بر خارج کردن سقف از فضایی بلا استفاده و خنثی آن را با دکوراتیو خانه هماهنگ کرده و فضایی زیبا و چشم‌ نواز به وجود بیاورند.

 

سقف چوبی مقطع

انواع سقف چوبی مقطع

استفاده از قطعات چوب در سقف به اشکال مختلف اتفاق می افتد. گاهی در طراحی اولیه و اجرا به شکل کامل و بدون محدودیت از چوب برای پوشاندن سقف استفاده می شود که این روش بیشتر مربوط به خانه های جنگلی و ویلایی است. این شیوه استفاده از قطعات چوب ممکن است برای زندگی امروزی در فضای شهرها از نظر هزینه مقرون به صرفه نبوده و استحکام آن برای بلند مدت مورد تایید افراد صاحب نظر نباشد. به همین دلیل در فضاهای آپارتمانی جدید به دو شکل از چوب در سقف انواع سازه استفاده می شود، یا قطعات چوب به شکل پیوسته و سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد که از نظر طراحی و اجرا این شیوه استفاده از چوب  در سقف از تنوع بالایی برخوردار بود ه و ممکن است  بنابر سلیقه یا طرحی اولیه  برنامه ریزی و اجرا  شود. روش دیگری هم برای استفاده از چوب در سازه وجود دارد که در آن  برای زیبا شدن دیزاین داخلی و هماهنگی بیشتر سقف با اجزای مختلف خانه از سقف چوبی مقطع استفاده می شود که در این شیوه از قطعات مختلف چوب با اشکال و طرح های مختلف در سقف استفاده می گردد. مثلا در این روش می توانند تعدادی چوب را به شکل عمودی یا افقی در سقف قرار دهند و درون تیرهای چوبی که ممکن است به شکل دایره یا چهار ضلعی برش خورده باشند منابع نور و چراغ های مختلف قرار دهند. ویژگی مهم این شکل از طراحی سقف آن است که یک طرح مشخص برای استفاده از چوب وجود ندارد و این شیوه از شرایط مناسب و گستردگی خاصی برای انواع طراحی برخوردار می باشد. در این روش  می توان به شیوه های گوناگون قطعات مختلف چوب را در سقف و فضاهای مختلف جا نمایی کرد که در نوع  خود می تواند زیبایی خاص و منحصر به فردی  به سقف خانه بدهد.

چوب از زمان های بسیار دور در ساخت خانه و لوازم خانه به شکل مستمر استفاده می شده است. امروزه هم با توجه به پیشرفت های فنی که در زمینه ساخت دستگاه های فراوری و نصب چوب اتفاق افتاده است نه تنها این امر کاهش پیدا نکرده که گسترده تر شده است.‌ امروزه از چوب به شکل وسیع در دکوراسیون داخلی استفاده می شود که سقف چوبی مقطع یکی از این روش ها می باشد. در این روش از قطعات مختلف چوب به اشکال مختلف در انواع سقف ها جا نمایی و به کار گرفته می شود،  تا زیبایی دیداری آن ها افزایش پیدا کند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.