Whatsapp

مشاوره رایگان

اثر بخشی گل و گیاه بر سالن پذیرایی

فهرست

اثر بخشی گل و گیاه بر سالن پذیرای از سوی طراحان دکوراسیون داخلی و کارشناسان به عنوان یک عامل اساسی و تاثیرگذار پذیرفته شده است. معمولا در فضاهای مختلف دکوراسیون داخلی مانند سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، آشپزخانه و … در میان انواع طراحی جایی برای انواع گل و گیاه در نظر گرفته می شود.‌ اینگونه طراحی و جانمایی گل و گیاه بیشتر حالت تزیینی و زیبایی بخش دارد و گاهی هم نقش پرکننده بخشی از فضا را بازی می کند. اما بسیار از طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند که یک حلقه مفقوده مهم در این زنجیره به هم پیوسته نیاز به جانمایی گل و گیاه به عنوان یک موجود زنده است.

در زمان نگهداری گل ها و گیاهان چگونه می توان به نیاز های آن ها پی برد؟

برای نگهداری گل و گیاه در فضاهای بسته بخصوص فضای آپارتمانی باید بتوان از روی شرایط و حالا و هوای ظاهری گل و گیاه زبان دل آن ها را فهمیده و نسبت به برطرف کردن نیازهای آن ها اقدام نمود تا زیبایی و ماندگاری آن ها افزایش پیدا کند.‌ گیاهان زبان ندارند که بگویند آب می خواهند یا نور ولی با دقت در ظاهر آن ها می توان به نیاز آن ها پی برد. بهترین مکان برای نگهداری گل و گیاه فضا و نقطه ای است که در آنجا بتوان شرایط نور، دما و رطوبت گیاه را فراهم نمود تا شرایطی شبیه به زیستگاه خود داشته باشند. البته باید توجه داشت که شاید نتوان این شرایط را در حد ایده آل گیاه فراهم نمود ولی با کمی توجه می توان در حد مطلوبی آن را شبیه سازی نمود.

از گل و گیاه برای داشتن یک سالن پذیرایی جذاب چگونه می توان استفاده نمود؟

از بهترین و جذاب ترین شیوه های استفاده از گل‌ه و گیاه بکار گیری آن‌ها در چیدمان داخلی سالن پذیرایی است. با استفاده از رنگ ها، سردی، گرمی و تاثیر آن بر روحیه افراد مختلف می توان یک هارمونی خوب و جذاب در دکوراسیون داخلی به خصوص سالن پذیرایی که یک فضای عمومی در زندگی آپارتمان نشینی است به وجود آورد. به عنوان مثال استفاده از رنگ‌های تند و درخشان در کنار یک رنگ ‌تیره می تواند تصویر بیاد ماندنی تری را در ذهن بیننده ترسیم کند. هم چنین وجود رنگ سبز گیاهان می تواند باعث کاهش استرس افراد مختلف شود. برای ایجاد جذابیت در دکوراسیون داخلی باید بین بافت و رنگ هماهنگی و هارمونی ایجاد شود.‌ برای ایجاد و حفظ این هماهنگی و تناسب ، گیاهان می توانند نقش پر رنگ و قابل توجهی داشته باشند. به عنوان مثال اگر در سالن پذیرایی مبلمانی با طرح‌ها و خطوطی تیز و زاویه دار استفاده شود برای ایجاد هماهنگی و توازن باید از گیاهانی استفاده شود که با خطوط و طرح مبلمان هماهنگی داشته باشند.

از جمله این گیاهان می توان به مواردی مانند سانسوریا، یوکا، سجافی یا گندمی، فونیکس یا نخل زینتی، آلوئه، برگ خنجری و سایر گیاهان آپارتمانی که برگ های زاویه دار و تیز دارند اشاره کرد. علاوه بر بافت و شکل گیاه نوع رنگ آن هم می تواند در زیبایی فضای داخلی موثر باشد. برگ گیاهان معمولا از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد اما باید توجه داشت که برای نگهداری گل و گیاه باید حتی المقدور شرایط نگهداری آن در سالن پذیرایی و فضای داخلی فراهم باشد چون حضور و یا عدم وجود نور می تواند روی رنگ خیلی از گیاهان تاثیر گذار باشد. گیاهان در صورتی می توانند در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر گذار باشند که بتوان شرایط نگهداری آن را فراهم نمود.

اثر بخشی گل و گیاه بر سالن پذیرایی

داشتن هوای پاکیزه در فضای داخلی با نگهداری از گیاه

امروزه با توجه به شرایط شهرنشینی و آلودگی هوا استفاده از گل و گیاه می تواند علاوه بر زیبایی و طراوت فضای داخلی بخصوص سالن پذیرایی نقش مهمی در تصفیه هوای فضای داخلی و جذب آلودگی هوا داشته باشد. گیاهان از این ویژگی برخوردار هستند که می توانند مواد آلاینده، کربن و دی اکسید کربن موجود را فضا را جذب کرده و آن را در فرایند فتوسنتز خود به اکسیژن تبدیل کنند که این کار باعث تصفیه هوای فضای داخلی بخصوص سالن پذیرایی می شود.‌

حس حضور در طبیعت

وجود گل و گیاهان در فضای داخلی می تواند حس حضور در طبیعت را برای ساکنان فضای مسکونی به وجود بیاورد. وجود گیاهان آپارتمانی در سالن پذیرایی می تواند تداعی کننده قسمت کوچکی از طبیعت در فضای داخلی باشد و حس و حال حضور در طبیعت را به ساکنین منتقل نماید که  منجربه حس آرامش، سرزندگی و طراوت می شود.

عایق طبیعی برای نویزها و ارتعاشات محیطی

ساختار گل ها و گیاهان طوری است که می تواند در برابر نویز ها و امواج وای فای به عنوان عایق عمل کرده و آن ها را جذب نماید و سطح انتشار و‌ پراکندگی آن ها را تا حد چشمگیری کاهش دهد.‌ این ویژگی می تواند یک امتیاز مناسب و قابل توجه برای کسانی باشد که از گل ها و گیاهان مختلف در فضای داخلی محل سکونت خود استفاده می کنند.

نقش گل و گیاه برای بهبود شرایط سالن پذیرایی

گیاه آپارتمانی می‌توانند یک کیس مناسب برای پرکردن فضاهای خالی و بلا استفاده باشد. این عناصر اگر به درستی جانمایی شوند می توانند با برگ ها و گل های زیبا و جذابی که دارند به خوبی خودنمایی کرده و علاوه بر ایجاد طراوت فضای داخلی را از حالت خالی و خلوت بودن خارج نمایند. در صورت استفاده از گل و گیاه، تناسب ابعاد و ارتفاع آن ها با شرایط فضای پذیرایی اهمیت زیادی پیدا می کند به همین منظور بهتر است از گیاهانی استفاده شود که از شرایط و ارتفاع مناسب برخوردار باشند. همچنین گیاهان آپارتمانی در صورتی که ابعاد و جلوه مناسبی داشته باشند می توانند در دکوراسیون سالن پذیرایی به عنوان یک نقطه کانونی و محوری عمل کرده و نمایی زیبا و منحصر به فرد به وجود بیاورند.

اثر بخشی گل و گیاه بر سالن پذیرایی

برای نگهداری گل و گیاه در سالن پذیرایی باید به چه نکاتی توجه شود؟

اولین نکته ای که در هنگام نگهداری گیاهان آپارتمانی باید مورد توجه قرار گیرد. داشتن آگاهی و اطلاعات دقیق نسبت به شرایط نگهداری و ویژگی های گل و گیاه می باشد شاید خیلی از افراد تمایل به صرف وقت و هزینه زیاد برای نگهداری از برخی گیاهان نداشته باشند یا در فضای سالن پذیرایی شرایط نگهداری از نوع خاصی از گل و گیاهان وجود نداشته باشد. به همین دلیل قبل از خرید گل و گیاه باید تحقیق و مشورت لازم انجام شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید. قبل از تهیه گیاهان باید به اندازه و شرایط رشد گیاه توجه شود. چون بعضی از گیاهان برگ های پراکنده و جدا از ساقه داشته و به فضای نسبتا بزرگ نیاز دارند تا برگ های آن ها بدون هیچ فشاری در شرایط مناسب از فضای کافی برای رشد برخوردار شود.

بعضی از گل و گیاه ها سبب تشدید آلرژی در افراد ضعیف و دارای عارضه تنفسی می شوند به همین دلیل قبل از خرید بهتر است  مطالعه لازم در مورد گیاه  مورد نظر انجام شود و  در مورد شرایط گیاه با فروشنده مشورت شود. برخی از گیاهان ممکن است سمی باشند و در صورت بلعیده شدن توسط کودکان خطرات مرگباری به وجود بیاورند به همین منظور باید قبل از خرید گل و گیاه بررسی لازم  نسبت به ساختار آن ها انجام شود. گیاهان سبز شاخه دار برای جانمایی در کنار دیوار به دلیل پوشش بیشتر فضا می توانند از کارایی خوبی برخوردار باشند. برای کسانی که حوصله و وقت رسیدگی و تمیزکاری اطراف گل و گیاهان را ندارند کاکتوس های خار دار می تواند بسیار مناسب باشند چون علاوه بر زیبایی ظاهری  به آب کمی نیاز داشته و از مقاومت خوبی برای شرایط سخت برخوردار بوده و می توانند خود را با شرایط سازگار نمایند. گل و گیاه در صورت استفاده درست و اصولی می تواند اثربخشی خوب و قابل قبولی بر شرایط سالن پذیرایی از نظر زیبایی و طراوت محیط داشته باشند. گل ها و گیاهان از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و می توانند رضایت همه سلیقه را جلب نمایند. امروزه گل ها و گیاهان آپارتمانی زیادی به بازار عرضه می شوند که  از نظر زیبایی ظاهری و  تصفیه هوا می توانند بسیار مفید و کار آمد باشند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.