Whatsapp

مشاوره رایگان

آب بندی ظروف سنگی

آب بندی ظروف سنگی

فهرست

کمی به دوره های قدیم و گذشته ها فکر کنید. در نبود انواع و اقسام وسایل امروزی، پخت و پز چگونه صورت می گرفت؟؟ طبخ غذا در چه نوع وسایلی انجام می شد؟؟ در آن زمان ها از عناصر طبیعی و کاملا سازگار برای ساخت قابلمه و ظروف دیگر استفاده می شد. عناصر طبیعی هم چون سنگ، گل و مس برای ساخت وسیله های گوناگون به کار گرفته می شد. به طور حتم درجه آسیب زایی کم تری نسبت به ظروف مدرن امروزی داشتند. ظروف سنگی و ظروف مسی هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین، ظروف سنگی و قابلمه های سنگی بایستی آب بندی شوند. بدین طریق طبخ غذا در آن ها به خوبی صورت می گیرد. اما آیا با نحوه انجام این کار آشنایی دارید؟؟؟

ظروف سنگی چیست؟؟

ظروف سنگی ظروفی هستند که از نوعی سنگ نرم و قابل تراش تهیه می شوند. این ظروف به ظروف همه کاره نیز شهرت دارند. اما چرا به ظروف همه کاره شهرت دارند؟ از آن بابت که سنگ ساختاری آن برای ساخت انواع و اقسام وسایل مورد استفاده قرار می گیرد. این هنر سنتی در شهر مشهد رواج گسترده ای دارد. سنگی منعطف و نرم که به راحتی با کمک تراشیدن به شکل ظرف و قابلمه در می آید. ضمن داشتن خصلت چربی، نسوز نیز هست. البته در قابلمه های سنگی فقط می توانید غذاهای آبکی را درست نمایید. بنابراین تصور دم کشیدن برنج و یا سرخ کردن مواد در آن کاملا اشتباه است. ضمن این که در شستن آن لازم نیست از مایع و کف زیاد استفاده نمایید. حتی اگر با آب خالی آن را بشویید، کفایت می کند. به افزایش طول عمر و کارایی بهتر آن کمک می کند.

آب بندی ظروف سنگی

نحوه آب بندی ظروف سنگی

آب بندی ظروف سنگی روش چندان پیچیده و سختی نیست. البته باید زمان کافی را به این عمل اختصاص دهید. ضمن این که باید مراحل زیر را با دقت و با حوصله به انجام برسانید.

شستن ظروف سنگی

اولین مرحله و قدم نخست در آب بندی ظروف سنگی، شستن تمامی سطوح با استفاده از آب می باشد. شاید پرسیده شود این کار چرا صورت می گیرد. به طور حتم یک ظرف و وسیله تازه ساخته شده سطوحی آلوده دارد. به خصوص که در ساخت این وسیله خاص از هنر تراشکاری و قلم کاری بهره می گیرند. بنابراین بایستی سطح آن از خرده ها و خاکه سنگ زدوده شود. وقتی این مرحله انجام شد، ظرف را در جایی با نور کافی قرار دهید تا خشک شود. بایستی کاملا خشک و فاقد آب یا رطوبت شود. وگرنه مراحل بعدی به درستی صورت نمی گیرد.

روغن کاری ظروف سنگی

در این مرحله تمام سطوح داخلی و خارجی قابلمه سنگی به وسیله روغن آغشته و چرب می شود. برای این منظور می توانید از انواع روغن کمک بگیرید. اما روغن های طبیعی همانند روغن دنبه توصیه می شود. از روغن جامد و روغن های خوراکی دیگر نیز می توانید استفاده نمایید. بعد از روغن کاری، ظرف مورد نظر را به مدت ۱ تا ۳ روز به حال خود رها کنید. البته باید آن را در مقابل آفتاب و یا در کنار گرما و حرارت قرار دهید. به طور مثال کنار بخاری و شوفاژ شگرد بسیار کارآمدی خواهد بود. بایستی این روغن کاملا به خورد ظرف رفته و جذب سطوح مختلف شود. بنابراین زمان کافی را به این مرحله اختصاص دهید.

آب بندی ظروف سنگی

اولین استفاده از ظروف سنگی

حالا تصور کنید قرار است از ظروف و قابلمه سنگی خود استفاده کنید. بدین معنی که قصد طبخ غذا در آن را دارید. لازم است برای اولین دفعه و قبل از اولین طبخ، یک مخلوط اختصاصی را در آن بپزید. این مخلوط اختصاصی از ترکیب آب، گندم، جو و زردچوبه تهیه دیده می شود. هشتاد درصد قابلمه از آب پر می شود. در حالی که مابقی آن از گندم و جوی پوست کنده به همراه مقدار فراوانی زردچوبه پر می شود. اجازه بدهید این ترکیب روی حرارت بسیار کم بماند. به طور کلی در هنگام استفاده از قابلمه سنگی، بایستی حرارت پایین باشد. باید این مخلوط اختصاصی لعاب بیندازد. بعد از چند ساعت زیر آن را خاموش کنید و اجازه بدهید مخلوط کاملا سرد شود. بعد از این مرحله هر نوع غذای آبکی را دوست داشتید در آن بپزید.

جمع بندی آب بندی ظروف سنگی

شاید خیلی از شما ها تا به حال از ظروف سنگی استفاده نکرده باشید. برخی افراد هم اولین بار است نام آن را می شنوند. اما این ظرف کهن بر گرفته از یک هنر سنتی، از گذشته های دور بین مردم رواج داشته است. امروزه گرایش به سمت گرانیت، چدن، تفلون، سرامیک و غیره بیشتر شده است. وسایلی که اغلب منجر به بروز سرطان و سایر بیماری های جسمانی می شوند. اما یک ظرف ساخته شده از سنگ، مضرات و زیان هایی در پی ندارد. در واقع یک نمونه ارزشمند و بی خطر تلقی می شود. این ظروف خاص قبل از اولین استفاده طی مراحل معرفی شده، آب بندی می شوند. با کمک این فرایند جهت طبخ غذاهای آبکی، آمادگی لازم را کسب می کنند.

 

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.