Whatsapp

مشاوره رایگان

چیدمان مبلمان متناسب با دکوراسیون داخلی

چیدمان مبلمان متناسب با دکوراسیون داخلی

فهرست

چگونگی چیدمان مبلمان متناسب با دکوراسیون داخلی یکی از نکات مهمی است که در هنگام تهیه سرویس مبلمان باید به آن توجه شود. جانمایی و چیدمان درست مبلمان می تواند تاثیری شگرفی در زیبایی دکوراسیون داخلی داشته باشد. هرچند نوع مبلمان و قیمت آن ها می تواند در زیبایی ظاهری آن‌ها موثر باشد ولی مسئله اصلی که می‌ تواند کیفیت کار را افزایش دهد چگونگی قرار گیری مبلمان در قسمت های مختلف خانه است، مبلمان تقریبا جزء وسایل تزیینی محسوب می شود که انتخاب نوع متناسب با دکوراسیون داخلی و جانمایی درست آن ها می تواند نقش مهمی در زیبایی فضای کلی داشته باشد.

در چیدمان سرویس مبلمان به چه نکاتی باید توجه شود؟

برای یک چیدمان درست و اصولی ابتدا باید به اجزا مختلف سرویس مبلمان توجه گردد. تا بتوان یک تصمیم درست و اصولی برای چینش مناسب آن‌ ها اتخاذ شود. سرویس مبلمان معمولی از دو مبل تک نفره، یک مبل دو نفره، یک کاناپه، یک میز جلو مبلی و میز عسلی تشکیل می شود. هر کدام از این اجزاء در راحتی و زیبایی فضا نقش مهمی بازی می کنند.  برای استفاده از  حداکثر فضای ممکن و زیبایی چینش این اجزا باید نکاتی رعایت شود تا بتوان نتیجه مطلوب را بدست آورد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ابتدا باید شرایط و علایق مورد توجه قرار گیرد سپس نسبت به چیدمان مورد نظر اقدام شود. از نکات اولیه ای که قبل از جا نمایی باید به آن توجه شود،  این است که مبلمانی که قرار است استفاده شود چند نفره است، میزی جلو مبلی دارای چه ابعادی است. از فضای مورد نظر قرار است چه استفاده ای شود.‌ در چیدمان سرویس مبلمان اولویت اول چیست اینکه مهمان ها روبروی هم بنشینند یا نه مثلا قرار است روبروی تلویزیون یا فضای دیگری قرار گیرند.‌

انواع مبلمان

انواع مبلمان با توجه به نوع طراحی و شکل ظاهری باید متناسب با فضا و نوع وسایل تهیه و چیده شود. مبل ها بر اساس اندازه ، رنگ و موادی که در ساخت آن ها استفاده شده است سبک های مختلفی را برای خریدار و انتخاب کننده تعریف می کنند که جا نمایی خارج از آن چهارچوب باعث برهم خوردن نظم و زیبایی ظاهری می شود. مثلا برای فضا های کوچک می توان برای چینش درست و متناسب مبل ها از مدل چینش به شکل ال استفاده شود تا هم زیبایی ظاهری حفظ گردد و هم بتوان از حداکثر فضای ممکن استفاده نمود. مثلا مبل های راحتی با نشیمن عریض به درد استفاده در فضاهای بزرگ و مهمانی های رسمی نمی خورد و ممکن باعث ناراحتی مهمانان شود این نوع مبل های راحتی به درد فضاهای دوستانه و دورهمی های خانوادگی می خورد چون برای نشستن و استفاده کردن قرار نیست اصول مشخصی رعایت شود. این نوع مبل راحتی را می توان در گوشه ای از سالن پذیرایی یا اتاق خواب های اضافی قرار داد و در دورهمی های خانوادگی و دوستانه از آن ها استفاده کرد. اما مبل های کلاسیک برای چینش و جا نمایی از شرایط متفاوتی برخوردار می باشند. مبل های کلاسیک از نظر ارتفاع بلندتر بوده و بخش نشیمن آن ها سخت تر و رسمی تر می باشد به همین دلیل از آن ها در چیدمان فضاهای اداری، دفاتر رسمی یا اتاق مهمان استفاده می شود. در خانه های بزرگ که دارای سالن های بزرگی هستند و معمولا از قابلیت جا نمایی چند سرویس مبل برخوردار می باشند، این نوع مبل کلاسیک را برای زیبایی فضای کلی سالن پذیرایی در گوشه ای از سالن به شکل مجزا جانمایی می کنند. چینش مبلمان دسته دار برای فضاهای کوچک مناسب نبوده و ممکن است باعث نامتوازن شدن فضای کلی شود. مبل های دسته بلند از شرایط خوبی برای چینش در سالن های بزرگ برخوردار می باشند که با توجه به فضای قالب خانه باید نسبت به انتخاب رنگ و جنس آن ها اقدام شود.

مبلمان

رعایت تعادل بصری

یکی از مسائل مهمی که می تواند نقش مهمی در زیبایی چیدمان سرویس مبلمان داشته باشد رعایت تعادل بصر است. یعنی باید وسایل مختلف از نظر اندازه و فضای قرارگیری طوری جا نمایی شوند که یک چیدمان متوازن و یکنواخت شکل بگیرد و بیننده را دچار سردرگمی نکند. به همین دلیل باید از جمع کردن و قرار دادن وسایل بزرگ در یک مکان خاص خودداری شود و سعی شود وسایل مختلف متناسب با فضاها، جا نمایی و تقسیم شوند تا توازن لازم برای یکنواختی به دست بیاید.

جا نمایی درست فرش در فضای قرار گیری سرویس مبلمان

فرش یکی از آیتم های مناسب برای زیبایی فضای خانه است که می تواند به عنوان یک وسیله مکمل زیبایی سرویس های مبلمان و چیدمان آن ها را افزایش دهد. برای استفاده از فرش به عنوان مکمل در چیدمان سرویس مبلمان مهم است که قالیچه یا فرچی انتخاب شود که از اندازه متناسبی با شرایط مبلمان برخوردار باشد و باعث بر هم خوردن توازن نشود. به عنوان یک قائده پذیرفته شده حاشیه فرش باید حول محور صندلی ها قرار بگیرد و قسمت پایه جلویی مبلمان بزرگ در قسمت بالایی آن قرار گیرد.

در چیدمان سرویس مبلمان باید به چه نکاتی توجه شود؟

در چیدمان انواع سرویس های مبلمان باید نکاتی در نظر گرفته شود تا علاوه بر رعایت اصول اولیه زیبایی ظاهری، نوع چیدمان هم از شرایط مناسبی برخوردار باشد و مشکلات جانبی را در پی نداشته باشد.  از مهمترین نکاتی که در زمان چینش سرویس مبلمان باید به آن توجه شود مسیر رفت و آمد است. این مسیر رفت و آمد باید طوری در نظر گرفته شود که در هنگام رفت و آمد مشکل و مزاحمتی برای افرادی که روی مبلمان نشسته اند پیش نیاید. باید فضای جا نمایی گلدان های  بزرگ، آباژور و میز طوری در نظر گرفته شود که مانع رفت و آمد نشود. ‌ در زمان چیدن سرویس مبلمان باید به این نکته توجه شود که حتی المقدور باید یک کانون و مرکز توجه برای آن ها در نظر گرفته شود و بر اساس آن مرکز، چیدمان انجام شود. این مرکز و کانون می تواند یک قاب عکس، تابلو هنری بزرگ، تلویزیون، ساعت بزرگ، پنجره و … باشد که می تواند بنابر سلیقه ها و شرایط مختلف متفاوت باشد. در این نوع از چیدمان که بر اساس یک کانون مرکزی صورت می گیرد باید با توجه به وسیله ای که به عنوان کانون مرکزی در نظر گرفته شده است فاصله رعایت شود تا چیدمان زشت و نابهنجار نشود. برای آنکه فضای قرار گیری مبلمان دوستانه و به دور از شرایط رسمی و استاندارد باشد باید فاصله بین آن ها زیاد نباشد و حتی المقدور در حدود ۱.۵ تا ۲ متر باشد که برای حرف زدن و ارتباط برقرار کردن نیاز به بلند شدن یا فریاد زدن نباشد. در فضاها و سالن های بزرگ باید سعی شود از انواع سرویس های مبلمان استفاده گردد تا یکنواختی از بین برود و ایجاد تنوع باعث زیبایی فضای کلی دکوراسیون داخلی شود. مثلا مبل های کلاسیک و بزرگ در یک قسمت جا نمایی شود و از دیگر سرویس های مبل متناسب با فضاهای دیگر استفاده گردد تا فضایی زیبا و متوازن شکل بگیرد.

شاید در گذشته فقط افراد خاصی می توانستند از مبل استفاده کنند و همه افراد جامعه به دلیل شرایط زندگی یا نوع درآمد از توان لازم برای خرید مبل برخوردار نبودند ولی امروزه با توجه به بهبود شرایط اکثر افراد جامعه سرویس مبل را هم به لیست وسایل زندگی خود اضافه کرده اند که چینش و جانمایی درست  این سرویس های تزیینی جز چالش ها و مشکلات بزرگ آن ها محسوب می شود که متناسب با شرایط باید راه های مناسبی را برای مدیریت و جانمایی درست آن ها در پیش گیرند.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.