Whatsapp

مشاوره رایگان

تغییر رنگ مبلمان

تغییر رنگ مبلمان

فهرست

چگونه رنگ سرویس مبلمان و وسایل چوبی را تغییر دهیم

مبلمان و وسایل چوبی نیز مانند دیگر وسیله ها به مرور زمان کهنه و فرسوده می شوند، و شکل و ظاهر اولیه خود را از دست می دهند و به زیبایی روز اول خود نیستند؛ یا برای مثال دچار خرابی می شوند و یا حتی رنگ و ظاهر چوب برایتان تکراری می شود، تعویض یک وسیله هزینه بالایی دارد و افراد کم تری هستند که توانایی تعویض مبلمان و یا دیگر وسایل را دارند؛ خرید یک سرویس مبلمان جدید هزینه بالایی دارد ولی به راحتی می توانید وسیله های قدیمی خود را با کمترین هزینه باز سازی کنید. برای تغییر رنگ مبلمان و وسایل چوبی هم می توانیم این کار را در منزل انجام دهیم و هم در کارگاه های تولید مبلمان و وسایل چوبی این کار را انجام دهیم.

تغییر رنگ مبلمان

تغییر رنگ مبلمان در منزل

اگر چند سالی است که مبلمان و وسایل چوبی را دارید پس احتمالا بخشی از آن دچار زدگی و خراش شده باشد؛ پس در قدم اول باید بتونه کاری انجام دهید؛ ولی در ابتدا اگر بخشی از آن شکستگی داشته باشد؛ بهتر است ابتدا سمباده بکشید و سطح روی چوب را تمیز کنید؛ سپس بتونه را به وسیله کاردک روی محل مورد نظر بگذارید و هم سطح چوب صاف کنید؛ کمی صبر کنید تا بتونه خشک شود و دوباره سمباده بکشید.

در مرحله بعدی به مرحله پوششش دهی میرسیم؛ این مرحله از کار بهتر است در محیط باز انجام شود که بوی رنگ اذیتتان نکند، ابتدا باید سه مرحله به سطح چوب پرایمر بزنیم؛ پرایمر ماده ای شبیه رنگ است؛ که استفاده از آن باعث جلا و درخشش کار می شود، به این نکته توجه داشته باشید که ک پرایمر خشک شود و سپس مرحله بعدی زده شود، پس از خشک شدن و اتمام کار با پرایمر رنگ مورد نظر را با استفاده از قلمو برداشته و به سطح کار بزنید؛ منتظر بمانید تا کار خشک شود و اگر لازم بود یک بار دیگر با استفاده از قلمو و رنگ سطح چوب را رنگ کنید.در انتها یک روغن جلادهنده به سطح کار بزنید؛ تا سطح چوب براق شود.

نکات مهم تغییر رنگ مبلمان

  • قبل از شروع کار لباس خود را تعویض کنید و هم چنین محیط اطراف را بپوشانید تا رنگ قسمت های دیگر را کثیف نکند.
  • ابتدا رنگ مورد نظر را روی تکه چوب دیگر امتحان کنید و در صورت رضایت روی مبل خود امتحان کنید.
  • اجازه شره کردن به رنگ ندهید.
  • رنگ را از پشت مبل شروع کنید و قلمو را از بالا به سمت پایین بکشید.

 

رنگ مخصوص چوب مبل برای تغییر رنگ مبلمان

اولین نکته قابل توجه برای رنگ چوب مبل، انتخاب رنگ چوب بر اساس نیاز و سلیقه شماست؛ برای رنگ کردن چوب مبل باید به این نکته توجه داشته باشید که نیاز دارید مبلتان سریع خشک شود یا نه، اگر می خواهید مبل ها سریع خشک شود باید از رنگ های چند جزئی استفاده کنید، این رنگ ها دارای اجزائی هستند که اگر به رنگ اصلی اضافه شوند؛ موجب خشک شدن سریع رنگ می شوند.

یکی از معایب رنگ های چند جزئی این است که رنگ پس از خشک شدن ممکن است رنگ دلخواه شما نباشد و کمی تغییر رنگ داشته باشید، پس اگر عجله ندارید بهتر است از رنگ های تک جزئی استفاده کنید و با قرار دادن مبل در هوای آزاد اجازه دهید به حالت طبیعی خشک شود.

یکی دیگر از راه های رنگ کردن مبل استفاده از کیلر است، کیلر یک لایه رنگی روی چوب ایجاد می کند و استفاده از آن بسیار راحت است و نیاز به مهارت ندارد، همچنین کیلر در برابر رطوبت نیز بسیار مقاوم است.

رنگ مخصوص چوب مبل

رنگ پوششی و غیر پوششی

در رنگ آمیزی مبلمان دو نوع رنگ برای استفاده داریم رنگ های پوششی رنگ هایی هستند که رنگ چوب را به طور کامل تغییر می دهند و مناسب زمانی است که قصد دارید رنگ چوب خود را به طور کامل تغییر دهید، که در دو نوع پلی استر و نیمه پلی استر وجود دارند که با توجه به نیاز خود باید از آن ها استفاده کنید؛ رنگ های پلی استر همان رنگ ها چند جزئی هستند که توضیح دادیم.

رنگ های غیر پوششی رنگ هایی هستند، که زمانی از آن ها استفاده می شود که می خواهیم فقط رنگ قبلی چوب را تجدید کنیم و مانند یک لایه آستر عمل می کند.

لوازم مورد نیاز رنگ آمیزی چوب

  • قلم مو در سایز های مختلف
  • غلطک فومی
  • سینی رنگ آمیزی

تغییر رنگ مبلمان و لوازم چوبی با اسپری

در این روش هم مانند روش قبلی لازم مراحل اولیه مانند سنباده زنی؛ بتونه کاری و دیگر مراحل را طی کنید.

در این روش از رنگ کردن چوب ابتدا یک رنگ کلی به کل سطح چوب بزنید مانند سفید و یا قهوه ای، سپس به وسیله اسپری مورد نظر سطح چوب را اسپری کنید؛ سعی کنید اسپری را از سطح چوب دورتر نگه دارید؛ که به صورت محو رنگ شود، سپس محصول مورد نظر را در فضای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

تغییر رنگ لوازم چوبی با سیم ظرف شویی و سرکه

این روش مناسب لوازم چوبی خام است که رنگ آمیزی نشده باشند.

ابزار مورد نیاز

  • سیم ظرف شویی
  • ظرف شیشه ای در دار
  • سرکه سفید
  • چای کیسه
  • قهوه
  • قلموی رنگ
  • پارچه تمیز
  • کاغذ سمباده

چای و قهوه به علت ترکیبات خود به صورت رنگ طبیعی عمل کرده و با سرکه واکنش نشان می دهد و یک رنگ طبیعی ایجاد می کند؛ رنگ حاصل شده ا این روش روی هر چوب متفاوت است؛ پس بهتر است ابتدا روی یک قطعه چوب امتحان کنید و سپس شروع به کار کنید.

مراحل ترکیب رنگ در تغییر رنگ مبلمان

شیشه نوشابه را با سرکه پر کرده و سیم ظرف شویی را داخل آن قرار می دهند و بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت اجازه دهید بماند.

چای و یا قهوه را دم کرده و در ظرفی اجازه دهید خنک شود، سپس روی بخشی از چوب امتحان کنید در صورت رضایت کل سطح چوب را رنگ کنید؛ اجازه دهید رنگ خشک شود و سپس از سمباده استفاده کنید و در آخر از جلادهنده برای براق شدن کار استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشد و راهنمای خوبی برای کمک به تغییر رنگ مبلمان و وسایل چوبی شما باشد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.