Whatsapp

مشاوره رایگان

گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای

فهرست

گنبد شیشه ای از طراحی تا اجرا

گنبد شیشه ای دریچه‌ای برای هدایت نور طبیعی خورشید به داخل بنا و همچنین المانی جهت زیبایی بیشتر محیط! از سقف‌های ساده و گچی خسته شده ­اید؟ علاقمند به عبور نور طبیعی به محیط، در گذر از رنگ­ها به جای استفاده از نورهای مصنوعی هستید؟ به دنبال تغییری  چشم نواز و خلاقانه می­گردید؟ پیشنهاد ما به شما بهره­ گیری از گنبدهای شیشه ای رنگی می­باشد. عبور نور طبیعی خورشید از این سازه، جلوه‌ای فوق‌العاده‌ای به محیط می‌بخشد.

گنبد شیشه ای و نقوش آن در معماری بناهای ایرانی

گنبدهای شیشه ­ای در طول تاریخ حضوری پر رنگی در طراحی و ساخت بناها علی الخصوص بناهای ایرانی داشته اند. گنبد شیشه ای در معماری اروپایی،  بیشتر در ساخت سقف کلیساها مرسوم بوده و در بناهای باستانی خودمان می توان به سقف حمام‌های تاریخی و همچنین عمارت‌های کلاه فرنگی (راه یافته از معماری غربی) اشاره نمود.

گنبد شیشه ای

۱-  گنبد شیشه ای پله ای.

این نوع گنبد، اگر چه از دیدکلی گرد و گنبدی به نظر می آید ولی درواقع از قطعات مسطح شیشه تشکیل شده که با چرخش زوایا، در کل نمایی گنبدی شکل را پدید می­آورد. . این نوع شیشه قابلیت سکوریت شدن (مات شدن) را دارد. این ویژگی سبب می­شود تا کاربران با خیالی آسوده از فضا و محیط لذت ببرند. در ساخت گنبد شیشه ­ای پله­ ای می­توان از شیشه های دکوراتیو نیز استفاده نمود تا زیبایی بیشتری ایجاد کنند.

۲-  گنبد شیشه ای خم

در ساختار گنبدهای شیشه ای، بعد از ساخت فریم اصلی که می تواند به چند تکه مساوی تقسیم شود،  نیاز است تا فریم را با شیشه پوشش دهیم. این شیشه ها در کوره و بر روی قالب تهیه شده از روی فریم، باکمک حرارت خم می شوند. . شیشه خم شده­ ی مورد استفاده در گنبد شیشه ای  “دو قوسه”  است. به این معنا که هم از طول و هم از عرض قوس پیدا می­کند. خم این نوع شیشه نیازمند مهارت زیادی است و  بسته به اندازه­ ی آن به کوره هایی با ابعاد مناسب نیاز است.

جهت ایمنی این شیشه ها، برای هر لته، دو شیشه یکسان ساخته شده و به یکدیگر لمینیت می شوندن کار موجب می­شود تا در صورت ایجاد ضربه، شیشه ها به پایین نریزند و برای کسی خطری ایجاد نکنند. خوشبختانه در ایران ساخت گنبد شیشه ای قابل اجراست و با ایجاد هماهنگی بین کارگاه های خم شیشه، سازنده فریم و قالب ساز چنین پروژه هایی به خوبی پیاده سازی می­شود.

گنبد شیشه ای تکنیک ­های ساخت یک گنبد شیشه ­ای چیست؟

گنبدها سازه هایی هستند که از نظر بصری، دارای حس روانشناختی قوی و زیبایی شناسی منحصر به فردی می­باشند احساسات انسانی با قرار گرفتن در زیر گنبد، شکلی متعالی به خود گرفته و انسان را به تحسین وا می دارد. گنبدها با توسعه تکنولوژی و توان مهندسی و فنی، این امکان را یافته تا با شیشه قابلیت اجرا شدن را داشته باشند تا بتوانند با عبور و کنترل نور در فضا، زیبایی خیره کننده و نقوشی زیبا پدید آورند.

مرسوم است؛ بیشتر در ساختمان‌هایی با سقف بلند و برای جلوه ­ی بیشتر از گنبدهای شیشه‌ای، استفاده شود. اما استفاده از این تکنیک، محدودیتی ندارد و در بناهایی با ارتفاع سقف معمولی نیز قابل اجرا می­باشد. انواع گنبدهای شیشه­ ای را برای اکثر ساختمان‌های مسکونی، تجاری و فرهنگی می­توان به کار برد.

تکنیک استیند گلس Stained Glass

تکنیک ترکیب شیشه‌های رنگی در کنار فلز، که با نام تجاری استیند گلس Stained Glass شناخته می‌شود، از دیرباز نقش بارزی در فرهنگ و معماری ایرانی داشته است (نظیر کاخ گلستان در تهران و مسجد نصیرالملک در شیراز) و توانسته در هنر معماری مدرن امروزه نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. خوش رنگ و لعاب، که شیشه نقشینه یا استین گلاس نام گرفته است، ‌ معماری مناطق کویری بیشترین کاربرد را دارد که گاه، نشان از بخت بلند و دارایی صاحب خانه است.

از قرار  دادن متبحرانه ­ی این شیشه ­های رنگی در کنار هم، گنبدی کوچک یا عظیم می­توان ساخت که جایگزین سقف شود و جلوه ­ای خاص به محیط ببخشد. طراحی گنبد شیشه ای استین گلاس نیازمند تجربه، آشنایی با تکنیک استیند گلاس، شناخت و آشنایی با متریال شیشه، خلاقیت و اطلاع از اصول زیبایی شناسی و ترکیب رنگ می­باشد

گنبد شیشه ای

مراحل ساخت یک گنبد شیشه ­ای با تکنیک استین گلاس

هر چند در معماری سنتی گنبدها همواره با سنگ و آجر ساخته می­شدند. اما امروزه جلوه­ گنبدها به مصالح متفاوتی مربوط است که در ساخت آن بکار برده می­شود، نظیر گنبد شیشه ­ای استیند گلس. این نوع گنبد به فریم و پایه­ ای فلزی یا آهنی نیازمند است.

ابتدا قطعات شیشه را با توجه به ابعاد و اشکال از پیش تعیین و طراحی شده، با دقت بسیار بالایی برش می­دهند و سپس بوسیله مقطع فلزی H شکلی به یکدیگر متصل می­کنند. پس از مونتاژ کامل، نقاط اتصال این فلزات، به یکدیگر جوش داده شده تا قطعات شیشه مستحکم ­تر و پایدارتر شوند. می­توان با استفاده از گلیز (پودری شبیه سیمان) و پاشیدن آن بر روی سطح شیشه پایداری آن را بیشتر کرد.

شیشه های تراش خورده (بِوِلد) نقش به سزایی در ایجاد جلوه­های بصری در استیند گلاس ایفا می­کنند. محیط این قطعات با استفاده از دستگاه تراش شیشه، به شکل الماسی درمی­آیند و هنگام عبور نور از آن، و با شکست نور، جلوه ­ای بی همتا خلق می­کند. در نهایت پس از ساخت گنبد شیشه ­ای، در صورت تمایل و با توجه به محیط، می­توان بر روی آن تزییناتی با تکنیک ویترای انجام داد که سبب خودنمایی گنبد به شکلی دکوراتیو می­شود.

تکنیک تیفانی گلس

تیفانی گلس، تکنیکی از مجموعه تکنیک­های تزئینی شیشه می­باشد که توسط کامفورت تیفانی (هنرمند آمریکایی) توسعه پیدا کرد. اجرای این تکنیک نیاز به دقت بسیار بالا و صرف زمان دارد. مهارت هنرمند و نیز دقت در برش شیشه، در اجرای اصولی این تکنیک بسیار حائز اهمیت است. این تکنیک همچنین در ساخت شیشه­ های تخت منقوش، جواهرات و آباژورهای دست ساز کاربرد دارد.

مراحل ساخت یک گنبد شیشه ­ای با تکنیک تیفانی گلس

در تکنیک تیفانی گلس، قطعات کوچک یا بزرگ شیشه، طبق طرح و الگوی از پیش طراحی شده برش می­خورد و سپس دور تا دور هر قطعه بوسیله کاپرفول (فویل مسی) پوشانده می­شود.

پس از انجام این کار شیشه­ ها، که در رنگ های متنوعی هستند طبق الگو چیده شده و بر روی آنها لحیم کاری با قلع انجام می­گیرد. عمل لحیم کاری باعث می­شود تا قطعات کوچک شیشه که قبل از آن جدا از هم بودند، به صورت مستحکم و پیوسته درآیند. پس از انجام لحیم کاری تمام قطعات یک پارچه شده و به صورت یک تکه در می آیند.

گنبد شیشه ای

ایجاد یک سقف شیشه­ای چه مزایایی دارد؟

  1. استفاده بهینه و خلاقانه از سقف.
  2. بهره­مندی از نور طبیعی خورشید.
  3. ارتقاء کیفیت فضایی لوکس و خاص.
  4. حجم دادن به فضای محدود در بناها.
  5. نمایان شدن انواع رنگ و رقص نور در بنا.
  6. ایده­ای جذاب برای روح بخشیدن به دکوراسیونی خشک.
  7. افزودن آثار هنری زیبا و دست ساز، به بخشی از ساختمان.

گنبد های شیشه ای نوعی المان تزئینی در طراحی و دکوراسیون داخلی می­شوند که با تکنیک های مختلفی طراحی و قابل اجرا می باشند. از گنبدهای شیشه ­ای علاوه بر این که در محیط های تجاری و بیزینسی بیشترین کاربرد را دارند، صاحبان بعضی منازل نیز از ایجاد این سازه در محیط خانه استقبال کرده­ اند.. این سازه­ ی گنبدی شکل، با استحکام و پایداری خود،  به امر وسعت بخشیدن به فضا کمک کرده و زیبایی جلوه­ ی محیط را دو چندان می­کند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.