Whatsapp

مشاوره رایگان

چیدمان اتاق خواب

چیدمان اتاق خواب

فهرست

۲۳ نکته‌ی کلیدی برای چیدمان اتاق خواب و ایجاد فضای آرامش‌بخش

۲۳ نکته‌ی کلیدی برای چیدمان اتاق خواب و ایجاد فضای آرامش‌بخش آن می تواند راهکاری مناسب برای استفاده مناسب و بهینه از همه فضای ممکن شده و کیفیت و زیبایی کار را افزایش دهد. اتاق خواب می تواند یک فضای بکر و مناسب برای ایجاد تغییرات مختلف باشد. تغییرات را می توان هر زمان انجام داد فرقی نمی کند که  ایجاد تغییرات از زمان  طراحی و خام بودن یک اتاق باشد یا قرار باشد تغییراتی کوچک در یک اتفاق خواب  از قبل طراحی شده اتفاق بیفتد.

چگونه می توان یک اتاق خواب دنج و با کیفیت داشت؟

اتاق خواب یک فضای خوب و مناسب برای ایجاد تغییرات است. چیدمان وسایل و طراحی آن باید طوری انجام شود که راحتی و گردش انرژی در آن لحاظ شود به شکلی که بتوان در آن احساس راحتی و سر زندگی کرد. در ادامه سعی می شود نکاتی مورد بررسی قرار گیرد که با در نظر گرفتن و لحاظ کردن آن ها می توان یک فضای دنج و راحت  و اتاق خواب با کیفیت برای خود یا اطرافیان فراهم نمود.

۱.استفاده از رنگ های خنثی در اتاق خواب

یکی از نکات مهم برای ارتقاء کیفیت و زیبایی اتاق خواب ها استفاده از رنگ های خنثی برای طراحی و چیدمان  این اتاق ها می باشد. اتاق های خواب باید طوری طراحی و آراسته شوند که درعین زیبایی فضایی آرامش بخش و راحت داشته باشند. بهترین راه برای دست یابی به این هدف استفاده از رنگ های خنثی مثل سفید، کرم یا استفاده از پالت رنگ های اسطوخدوسی و آبی روشن می تواند کار ساز باشد. البته برای جلوگیری از یکنواختی و بی روح شدن فضا می توان از رنگ های مختلف یا دلخواه به صورت جزییاتی کوچک و به عنوان مکمل برای رنگ های خنثی اتاق استفاده کرد، تا  از حالت بی روحی و کسل کننده بودن خارج شوند. به عنوان مثال می توان از رنگ های روشن و خنثی برای فضای دیوارها و بدنه اتاق استفاده کرده و در مقابل برای رو تختی یا رو بالشی از رنگ های تند و تیره استفاده کرد تا فضای یکنواخت اتاق به هم بخورد. در این شرایط به دلیل خنثی بودن رنگ اجزاء بزرگ اتاق، تنها تغییر رنگ اجزاء کوچک، خود یک تغییر دکوراسیون عالی محسوب می شود.

۲.چیدمان وسایل  باید طوری باشد که عبور و مرور در اتاق را دچار چالش نشود

یکی از مهمترین نکاتی که باید در اتاق خواب مورد توجه باشد چیدمان وسایل مختلف در آن می باشد. وسایل  باید طوری چیده شوند که راه رفتن و تردد در اتاق خواب سخت نشود. حتی المقدور باید سعی شود از قرار دادن وسایل اضافی خود داری شود. اجزاء ضروری و لازم برای اتاق خواب ها معمولا تخت، میز آرایش و دو میز ‌کناری تخت است که اگر احساس شود محدودیت فضا وجود دارد باید سعی شود از تخت ها و میزهایی استفاده شود که دارای کشو هستند و می توان وسایل اضافه را درون آن ها قرار داد.

۳.وزن بصری و تعادل دیداری اجزاء مختلف در چیدمان اتاق خواب مورد توجه قرار گیرد.

 

هر وسیله در کنار وزن واقعی دارای یک وزن بصری و دیداری می باشد. مثلا یک تختخواب با تاج و منبت کاری شلوغ ممکن است هم وزن یک تخت با طرح ساده چوبی باشد اما قطعا وزن دیداری طرح های ساده کمتر است. در واقع حسی که از سنگینی جسم در نگاه اول ایجاد می شود را می توان وزن دیداری آن در نظر گرفت. در اتاق خواب باید از وسایلی استفاده شود که وزن بصری کمتری دارند برای اتاق هایی با ارتفاع سقف بلند بهتر است از تختی با تاج بلند استفاده شود تا فضای خالی اتاق را بپوشاند. یا برای پوشاندن دیوارها از تابلو هایی با سازه چوبی ساده استفاده شود. اگر اتاق کوچک بوده و ارتفاع سقف آن کم است باید سعی شود از تختی با تاج کوچ استفاده شود و حتی الامکان وسایلی برای اتاق تهیه و جا نمایی شود که حسی سنگینی دیداری یا بصری کمتری دارند تا اتاق دلباز تر جلوه گر شود.

۴.بهتر است نورهای اتاق خواب لایه بندی شوند

لایه بندی شدن نور در اتاق خواب به این معنا است که منابع نور  به یک یا دو منبع نور مثل چراغ سقفی یا چراغ خواب محدود نشود به شکلی که از منابع نور کوچک و متعدد مثل چراغ های کوچک هالوژن ال ی دی سقفی یا نصب شده در دیوار و کف اتاق در کنار منابع نور اصلی مثل چراغ سقفی لوستر و یا چراغ خواب رومیزی به صورت مکمل استفاده شود تا فضای اتاق زیباتر شود.

نورهای اتاق خواب

 

۵.استفاده از وسایل نرم در چیدمان اتاق خواب

در چیدمان وسایل اتاق خواب سعی شود حتی الامکان از وسایل نرم استفاده گردد تا تعادل برقرار شود. معمولا تخت خواب یکی از اجزاء مهم در چیدمان اتاق جواب می باشد برای از بین رفتن تضادی که ممکن است بین تخت خواب و سایر اجزا به وجود بیاید باید این حس نرمی در جاهای دیگر اتاق هم گنجانده شود تا تعادل دیداری بین همه اجزاء برقرار شود مثلا از پرده های مخملی و یا فرش های نرم پرز دار برای ایجاد تعادل در فضای اتاق استفاده شود.

 

استفاده از وسایل نرم در چیدمان اتاق خواب

۶.توجه به سقف

برای زیبایی اتاق خواب می توان از سقف آن هم کمک گرفت سقف اتاق خواب ها می تواند یک فضای بکر و بزرگ برای طراحی های مختلف باشد. در شکل ساده می توان با یک رنگ آمیزی آرامش بخش فضایی متعادل را به وجود آورد و در شکل مدرن تر می توان با استفاده از چوب، کناف، کاغذ دیواری  طرح های زیبایی را با نور پردازی های متفاوت بر روی سقف ایجاد نموده و فضای زیبا و دلپذیر را به وجود آورد.

۷.فراهم کردن یک فضای دنج برای نشستن

اگر فضای اتاق  پس از چیدن تخت، میز آرایشی و دیگر ملزومات خلوت به نظر می رسید و احساس می شود باز هم فضای پرت و خالی در آن وجود دارد در صورتی که فضای رفت و آمد اتاق را دچار مشکل نشود می توان یک فضای کوچک امن برای خود طراحی نمود مثلا یک صندلی نرم کوچک در کنار پنجره یا جای دیگر برای استراحت قرار داد.

 

فراهم کردن یک فضای دنج برای نشستن

۸.دنبال کردن سبک و علاقه شخصی

باید سعی شود حداکثر علایق فرد صاحب اتاق تا حد امکان لحاظ شود تا بتواند در اتاق خواب احساس آرامش داشته باشد و اگر در این بین نکته، وسیله یا المانی برخلاف نظر و خواسته های صاحب اتاق است باید حذف شود چون آنجا یک مکان شخصی و خصوصی است و لازم نیست استانداردهای  زندگی عمومی در آن رعایت شود.

۹.نحوه چیدمان اتاق خواب کوچک و استفاده از لوازم چند منظوره

چیدمان اتاق خواب کوچک اگر بر اساس یک طرح مناسب و منسجم انجام شود می تواند حس و حال خوبی در صاحبان آن ایجاد کند با رعایت نکات ریز و کلیدی بخوبی می توان اتاق خواب کوچک را  بزرگ‌تر کرده و از فضا های موجود بخوبی استفاده کرد. در اتاق  خواب های کوچک برای استفاده از حد اکثر فضای موجود می توان کمی ابتکار به خرج داده و از اقلام چند منظوره استفاده کرد. مثلا از تخت هایی استفاده کرد که کشو‌های بزرگ دارند و می توان لباس ها و لوازم شخص خود را در آن ها قرار داد.

نحوه چیدمان اتاق خواب کوچک

 

۱۰.دقت در طراحی درب کمد های دیواری و میز های کنار تخت

در اتاق خواب های کوچک باید سعی شود از درب های کشویی برای کمد ها استفاده شود تا وا شو درها  در زمان باز و بسته شدن احتیاج به فضای گردش نداشته باشند. همچنین برای میزهای پا تختی سعی شود از طرح های مینیمال و کوچک استفاده گردد.

۱۱.از رگال های لباس به صورت روباز استفاده نشود

رگال های روباز لباس  می توانند فضای اتاق را شلوغ و نا منظم نشان دهند به همین دلیل برای نگهداری لباس استفاده از کمد می تواند راه گشا تر باشد.

۱۲.از لوازم زیاد و کوچک در اتاق خواب باید چگونه استفاده شود

از لوازم زیاد و کوچک باید متناسب با اندازه اتاق استفاده شود مثلا در اتاق خواب های بزرگ می توان از چند کو سن در طرح ها و اندازه های مختلف برای تزیین فضا استفاده کرد اما باید توجه داشت که استفاده از وسایل زیاد و کوچک تزیینی برای اتاق خواب های کوچک مناسب نیست چون باعث شلوغ شدن و کوچک نشان دادن فضا می شود.‌

۱۳.استفاده از فضای پشت تخت برای کارهای خلاقانه

دیوار پشت تخت را می توان با استفاده از انواع دیوار کوب ها، کاغذ دیواری در طرح ها و رنگ ها مختلف و یا با انواع سنگ های آنتیک آراسته کرده و قاب های مختلف عکس را بر روی آن جا نمایی کرد تا فضای دیداری اتاق زیباتر شود.

۱۴.استفاده از فضا های عمودی

برای استفاده از حداکثر فضای ممکن باید کف اتاق را برای قرار دادن وسایل تقریبا کنار گذاشته و از فضاهای دگر اتاق مثل دیوار ها و حتی سقف استفاده کرد مثلا از کمدهای دیواری بلند که از کف تا سقف امتداد پیدا می کند استفاده کرد و یا از انواع شلف ها و قفسه های دیواری برای نگهداری وسایل استفاده نمود.

۱۵.استفاده از آینه های بزرگ

قرار دادن آینه های بزرگ و قدی می تواند  فضای اتاق را بزرگ تر از حد معمول نشان داده و باعث زیبایی اتاق بشود منتهی در شب ها به دلیل برگردان انرژی از سمت آینه در اتاق خواب و انعکاس نور لامپ ها باید حتی المقدور روی آن پوشانده شود.‌

۱۶.استفاده از یک پالت رنگ برای رنگ آمیزی دیوارها

استفاده از رنگ های مختلف برای رنگ آمیزی دیوارهای اتاق خواب ممکن است جالب نباشد به همین دلیل بهتر است از یک نوع رنگ برای رنگ آمیزی استفاده شود. حتی در نور پردازی هم بهتر است از یک نوع رنگ مثلا سفید استفاده شود. چرا که رنگ سفید فضای اتاق را بزرگ تر نشان می دهد.

۱۷.استفاده از اقلام مدرن و قدیمی به صورت مکمل

در اتاق خواب هرچند بهتر است از جدیدترین و مدرنترین وسایل روز استفاده شود ولی بهتر است برای جلوگیری از یکنواختی فضا و ایجاد تنوع از وسایل قدیمی هم به تناسب شرایط برای زیبایی استفاده شود. مثلا استفاده از آینه قدیمی بر روی میز اتاق خواب یا حتی استفاده از قاب ها و عکس های قدیمی هم  می تواند باعث از بین رفتن یکنواختی شود.

۱۸.انتخاب سیستم گرمایشی بر اساس سلیقه

می توان با توجه به شرایط و وضعیت موجود سیستم گرمایشی و سرمایشی را متناسب با سلیقه استفاده کرد مثلا برای استفاده از سرما و گرما در حد نیاز و کنترل آن به صورت شخصی و جدا کردن آن از سیستم کلی خانه می توان از اسپیلت های دیواری استفاده نمود که جای کمی هم اشغال می کنند.

۱۹.استفاده از جذابیت لوازم تزیینی جنوب کشور برای آراستن اتاق

چوب ها، حصیر ها و گلیم ها لوازمی تزیینی هستند که حس زیبا و گرما بخشی در خود دارند بهتر است بجای کو سن و وسایل تزیینی دیگر از اینگونه وسایل استفاده نمود.

۲۰.استفاده از رو تختی و شال تخت باف برای زیبایی

رو تختی و شال تخت باف در مدل ها و طرح های زیادی تولید شده و در بازار عرضه می شود که می توان از آن ها به عنوان رنگ مکمل برای جان گرفتن اتاق های که در طرح ها و رنگ های خنثی طراحی می شوند استفاده نمود. مدل رنگی این رو تختی های بافت می تواند گزینه ای  مفید و جذاب برای آراستن تخت خواب ها  باشد.

۲۱.استفاده از گل های طبیعی در چیدمان اتاق خواب

گل های گلدانی می توانند در اتاق خواب ها استفاده شده و زیبایی دیداری آن ها را دوچندان کنند. آلوئورا از گل های گلدانی مناسب برای نگهداری در این مکان می باشد. این نوع گل علاوه بر تر و تازه کردن هوا می تواند به تصفیه هوای اتاق هم در زمان خواب کمک کند.

استفاده از گل های طبیعی در چیدمان اتاق خواب

۲۲.استفاده از یک نوع رنگ به عنوان رنگ پایه در اتاق خواب

استفاده  از رنگ های مختلف و تند ممکن است باعث بر هم خوردن آرامش  شود به همین دلیل بهتر است از رنگ های روشن و خنثی به شکل یکنواخت برای رنگ آمیزی  استفاده شود. برای رضایت بخش شدن کار می توان از یک رنگ خنثی و روشن مورد علاقه به عنوان رنگ پایه برای رنگ آمیزی  این اتاق استفاده کرد.

۲۳.استفاده از یک دیوار به عنوان گالری

اگر اتاق خواب بزرگ باشد می توان از یک دیوار به عنوان‌ گالری استفاده کرد و با استفاده از یک چیدمان درست عکس های مختلف را بر روی آن جا نمایی نمود.

 

استفاده از یک دیوار به عنوان گالری

در پایان می توان این گونه نتیجه گیری کرد که اتاق خواب به تناسب وسعت خانه ها در اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شود که می توان با استفاده  از یک طراحی درست و خلاقانه، حداکثر استفاده را از فضاهای مختلف اتاق خواب ها کرده و یک مکان خوب و دنج برای استراحت فراهم نمود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.