Whatsapp

مشاوره رایگان

پالت رنگی در دیزاین

پالت رنگی در دیزاین

فهرست

پالت رنگی در دیزاین

پالت رنگی در دیزاین  داخلی اصطلاحی است که در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد و به معنی طیفی از رنگ ها است که از آن ها می توان برای ارتقاء کیفیت دیزاین داخلی استفاده نمود. رنگ یکی از عناصر اصلی در طراحی داخلی محسوب می شود و از چنان نیرویی برخوردار است که حتی می تواند باعث تغییر کاربری محیط شده و به فضای پیرامونی عمق، تنوع و وسعت دهد. در طراحی دکوراسیون داخلی مسئله این نیست که فرد به چه رنگی علاقه دارد بلکه مهم ترکیب درست رنگ ها برای به وجود آوردن یک فضای چشم نواز است.

چگونه می توان از طیف های مختلف پالت رنگی در دیزاین داخلی استفاده نمود؟

انتخاب رنگ مناسب از پالت رنگ دیزاین داخلی کار ساده ای نیست.‌ به همین دلیل بیشتر افراد تمایل دارند از رنگ های خنثی مثل سفید، کرم و بژ استفاده کنند، تا تعادل و توازن در فضای داخلی حفظ شود. انتخاب رنگ  از پالت رنگ دیزاین داخلی و استفاده از رنگ های متفاوت کار ساده ای نیست و قبل از انجام اینکار باید نسبت به این رنگ ها  و چگونگی قرار گیری آن ها در کنار هم آگاهی نسبی وجود داشته باشد تا بتوان نسبت به انتخاب رنگ مناسب و هماهنگ با دکوراتیو داخلی اقدام نمود. مثلا رنگ زرد، رنگی درخشان و زیباست که اگر قرار باشد در دیزاین داخلی استفاده شود و از تناسب لازم با فضای اطراف برخوردار باشد باید سعی شود از رنگ های خنثی مثل سفید و سیاه و کرم و طوسی به شکل مکمل در کنار آن استفاده گردد تا فاکتور همپوشانی محقق شود و تعادل وزنی رنگ ها برقرار گردد.

 

پالت رنگی در دکوراسیون

 

برای زیبایی کار این قاعده همپوشانی معمولا در مورد همه رنگ های درخشان استفاده می شود. استفاده از رنگ های روشن مثل طلایی در کنار رنگ های پرمایه ای مثل سبز می تواند باعث ایجاد ترکیبی لوکس و زیبا شود. البته برای زیبا و پر نور شدن فضا می توان از رنگ های مکمل در وسایل دیگر مثل مبلمان، دیوار و پرده ها با رنگ های کرم و گل بهی استفاده نمود. وقتی نمای کلی خانه رنگ سفید باشد استفاده از رنگ صورتی  به عنوان مکمل می تواند باعث زیبایی دیزاین داخلی بشود. اما برای ایجاد تعادل و توازن بهتر است از رنگ سبز یا آبی تیره استفاده شود تا ترکیب رنگ زیبا‌تری ایجاد گردد. شاید استفاده از رنگ مشکی در دیزاین داخلی زیاد جالب نباشد اما اگر طیف های مختلف رنگ مشکی استفاده می شود باید سعی گردد به جای تمرکز رنگ مشکی در یک نقطه خاص آن را در فضاهای مختلف دیزاین داخلی با یک تعادل خاص  پخش نمود و از کنتراست  جلوگیری کرد. همچنین  می توان برای ایجاد تعادل از رنگ کرم یا قهوه ای روشن  در کنار رنگ مشکی استفاده کرد و فضای دکوراسیون داخلی را به سوی تعادل و توازن هدایت نمود.

استفاده از  طیف رنگ های تیره  متضاد در پالت رنگی دیزاین داخلی

استفاده از طیف رنگ های تیره متضاد در پالت رنگی دیزاین داخلی کار جسورانه محسوب می شود ولی اگر این کار به شکل اصولی و درست پیاده شود می تواند نتایج مطلوبی به بار بیاورد. مثلا تصور استفاده از رنگ قرمز سیر و آبی پر رنگ در فضای داخلی شاید غیر قابل پذیرش و غیر واقع بینانه باشد اما اگر مقدار کمی رنگ قرمز در دل آبی پرمایه قرار گیرد ممکن است نتایج خوبی در پی داشته باشد. در این شرایط برای ایجاد تعادل می توان به شکل گسترده تر از رنگ مکملی مانند کرم روشن استفاده نمود و در کنار آن قهوه ای تیره هم به اندازه مناسب استفاده کرد.‌ در این شرایط بهترین ترکیب و چیدمان رنگ ها می تواند به این شکل باشد که دیوارها با رنگ رسی روشن پوشیده شوند و کف با رنگ کفپوشی به رنگ متوسط فرش شود. در این شرایط مبلمانی به رنگ سیاه می تواند حال و هوای فضای داخلی را دگرگون نماید. البته اگر در این شرایط با یک حرکت جسورانه فضای سقف به رنگ قهوهای کرم یا تیره نقاشی و پوشانده شود و نصب و راه اندازی لوستری با حباب های سفید می تواند ترکیب نهایی کار را دگرگون و رویایی کند.

پالت رنگی متضاد

 

از روش های دیگر استفاده از رنگ ها متضاد  در پالت رنگی دیزاین داخلی استفاده از طرح هنر خطی بر روی یک دیوار است مثلا رسم خط هایی به رنگ مشکی بر روی زمینه سفید دیوار شاخص با ابعاد مشخص است که اگر کف با سرامیک هایی در ابعاد کوچک با تعداد بالا و به رنگ روشن فرش شود می تواند فضای مناسبی برای قرارگیری مبلمانی به رنگ قرمز باشد،  که باعث خلق فضایی رمانتیک و خارق العاده می شود.‌ حتی پا را می توان از این هم فراتر گذاشته و از رنگ های خنثی مثل خاکستری و یا کرم به عنوان مکمل استفاده نکرد بلکه از رنگ های قرمز و سبز در دو دیوار روبروی هم استفاده کرده و برای متوازن کردن فضا از رنگ آبی روشن در دو دیوار کناری استفاده نمود. حتی اگر کسی طیف های رنگ روشن را نمی پسندد ‌بهتر است به عنوان جایگزین به سراغ طیف های مختلف رنگ آبی برود تا بتواند محیطی آرام و زیبا خلق کند. در این روش استفاده از انواع طیف های آبی مثل شفاف، چرک، سرمه ای و سبز سدری روشن با استفاده محدود از رنگ سفید می تواند فضای زیبایی را به وجود بیاورد که در این فضا جا نمایی آینه های بزرگ و قدی می تواند محیط  را در خود باز تولید کرده و آن را بزرگتر و دلباز تر نشان دهد.‌

چگونه می توان با استفاده از طیف های پالت رنگی، فضای بهاری را خلق نمود؟

برای خلق فضای بهاری با استفاده از طیف های پالت رنگی روش های زیادی وجود دارد که با ترکیب رنگ های مختلف پالت رنگی می توان به آن دست پیدا کرد . یکی از روش های متداول و مرسوم برای رسیدن به این نوع دکوراسیون استفاده از کاناپه ای با رنگ سبز تیره در کنار صندلی های با روکش گل بهی است که برای هماهنگی بیشتر می توان از میزی با مایه های طلایی و حتی المقدور صفحه‌ای. منقش استفاده نمود. برای ایجاد تعادل و بزرگتر دیده شدن فضای پیرامونی بهتر است دیوار ها و کف فضای مورد نظر همرنگ و حتی الامکان روشن در نظر گرفته شود و برای تکمیل این پازل از گلدان های مناسب هم استفاده شود تا حال و هوای بهاری در فضای داخلی بهتر هویدا شود.‌

پالت رنگ بهاری

استفاده از طیف های گوناگون پالت رنگی در دیزاین داخلی

از روش های مرسوم و متداول رنگ آمیزی ،‌ استفاده از یک  رنگ با طیف مشخص می باشد. که ممکن است از نظر دیداری مورد پسند همه افراد نباشد. استفاده از طیف های گوناگون‌ پالت رنگی در دیزاین داخلی می تواند در صورت جا نمایی درست باعث زیبایی فضای دکوراسیون داخلی شود.‌ در این روش برای هر دیوار در یک اتاق طیف مشخصی از یک رنگ در نظر گرفته می شود. با انجام اینکار علاوه بر ایجاد تنوع، به فضا عمق بیشتری داده می شود. در این شرایط برای ارتقاء کیفیت دیداری کار می توان از پالت رنگی سبک اسکاندیناوی شامل رنگ‌های خاموش، ملایم و شاداب استفاده کرد.

استفاده از رنگ های تیره در چهارچوب یا دل  رنگ های روشن در پالت رنگی دیزاین داخلی

در این روش می توان رنگی خنثی و روشن را به عنوان رنگ غالب انتخاب کرده و دیوارهای دکوراسیون داخلی را با آن رنگ آمیزی نمود تا بتواند به عنوان رنگ اصلی و زمینه خود را نشان دهد. برای آنکه ترکیب رنگ غالب بیشتر خودنمایی کند بهتر است بخشی از مبلمان یا وسایل تزیینی با این رنگ انتخاب و‌ جا نمایی شود. در ادامه بقیه وسایل دیزاین داخلی را می توان در قالب رنگ های تند و تیره مثل زرشکی، خاکستری تیره، قهوه ای سوخته و سبز سدری انتخاب نمود تا به شکل مکمل در کنار هم قرار گرفته  و زیبایی چشمگیری به وجود بیاورند.‌پالت رنگ در دیزاین داخلی طیف وسیعی  از رنگ ها را در بر می گیرد که استفاده درست و اصولی از آن ها می تواند فضایی زیبا و چشم نواز را به وجود بیاورد. منتهی باید توجه داشت که استفاده و جا نمایی انواع طیف های رنگ باید بر اساس یک طراحی درست و کار آمد باشد تا بتواند باعث زیبایی فضای پیرامونی شود.‌ پالت رنگی در دیزاین داخلی طیف وسیعی از رنگ ها را در بر می گیرد که با ترکیب درست آن ها می توان جلوه دیداری فضا های مختلف را دگرگون نمود ولی در صورت ترکیب نا متناسب و نا موزون ممکن است تعادل فضای پیرامونی خدشه دار شده و زیبایی دیزاین داخلی زیر سوال برود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.