Whatsapp

مشاوره رایگان

پله های چوبی

همه چیز درباره پله چوبی

فهرست

پله چوبی چیست؟

از زمان پیدایش انسان بر روی کره زمین ،چوب از مواد اولیه آن ها برای ساخت انواع مختلف وسایل مورد نیاز بوده است.پس می توان گفت که قدمت چوب با قدمت انسان برابری می کند. هر چه زمان به سمت جلو پیش رفت فرآورده های چوبی نیز گسترش یافت پله چوبی یک محصول ساخته شده از چوب بوده که برای ساختمان های مختلف از آن استفاده می شود. در بیشتر مواقع مردم تمایل به خانه ها دو طبقه دارند برای اینکه بتوان دو طبقه به هم راه یابد، پله این کار را انجام میدهد .

پله را از جنس های مختلفی می توان ساخت که این به سلیقه افراد و میزان علاقه آن ها بر می گردد، گاهی آنقدر از چوب لذت میبرید که دوست دارید در گوشه و گوشه محل زندگی خود آن را مشاهده کنید پس تصمیم می گیرد که برای خانه خود پله های چوبی را انتخاب کنید.

بهترین پله چوبی

انواع مختلف پله چوبی

در هیچ دوره ای از زمان ذهن بشر حالت ایستایی نداشته، به این صورت که پویا بوده و همواره به دنبال خلق چیزهای تازه است. این پویایی ذهن در ساخت پله های چوبی نیز ورود کرده و سبب خلق اشکال گوناگونی از پله ها به وسیله چوب شده است.

در طراحی و معماری یک ساختمان از انواع مختلفی از پله های چوبی استفاده می شود به بکاربردن نوع های مختلف به چند دلیل صورت می گیرد که دلیل اول جاذبه های بصری بوده و دلیل دوم مربوط به فضای محل است.از آنجایی که پله های چوبی می توانند فضای زیادی را درخانه اشغال کنند با طرح ریزی و روش های خلاقانه این مورد را میتوان به میزان قابل توجهی کاهش داد.

انواع پله چوبی

پله های مستقیم

یک شکل از پله های چوبی، پله های مستقیم بوده که در زمره کم هزینه ترین پله بوده که هیچ نوع پیچیدگی نیز ندارد. به این دلیل به آن پله مستقیم گفته می شود که از یک طبقه به طبقه بعدی به تغییر جهت و یا انحنای حرکت نیازی نیست.

پله های ال مانند

نوع دیگر پله های چوبی، پله های شبیه به ال بوده که در کل از دو راه پله تشکیل شده و این دو با یک زاویه نود درجه به هم مرتبط شده و شکل ال ایجاد می شود. در شرایطی که محل مورد نظر شما دارای گسترگی فضا نبوده و مجبور هستید که در یک فضای کوچک یک پله چوبی آماده خاص و منحصربه فرد را به وجود آورده ، مورد استفاده قرار می گیرد.

پله های یو شکل

نوع سوم پله های چوبی، پله های یو شکل بوده که برای چرخش به یک زاویه ۱۸۰درجه نیاز است از آنجا که وقتی در طراحی پله ها آن ها ۱۸۰ درجه چرخیده شوند شکل ایجاد شده از پله مانند حرف یو است.

پله های بادگیر

نوع چهارم پله های چوبی، پله های بادگیر هسند که در مسیر این نوع از پله ها توقفی وجود نداشتته و پله ها پی در پی هستند و اگر در این میان به چرخش جهت تغییر مسیر نیاز باشد با یک تاب و پیچ خوردگی روبرو خواهید شد.در زمان های قدیم از این سبک در موارد زیاد استفاده میشد .

پله های دایره ای

پنجمین نوع از پله های چوبی، پله های دایره ای هستند این نوع از پله ها از نظر تکنیکی و با الزامات ویژه ای در اطراف محور مرکزی خم می شوند. کف پله چوبی مارپیچی با توجه به این که فضای زیای را اشغال نخواهد کرد ولی می توان آن ها را در اندازه ها های بزرگ و در انواع مختلف اجرا کرد.این نوع از پله چوبی مدور بین طبقات بدن وابستگی میانی بده که اساسا به طبقه پایین و طبقه بالاوصل می شود.همچنین برای ایستایی کامل نیازمند متکیه دادن به یک دیوار هستند.این نوع از پله ها با تمام طولی که برای آن نیاز است در بالا و پایین توسط دیوارها پشتیبانی می شود.

 

محل قرار گیری دیوارها ممکن است در زیر پلکان بوده به طوری که در یک و یا دو طرف نرده باز داشته باشد.مورد دیگری که ممکن است وجود داشته باشد این است که دیوارها پلکان را محصور کرده باشند.این شکل از راه پله ها از نظر هزینه نسبت به انواع دیگر پله ها مانند پله های چوبی ال و پله های چوبی یو و پله های چوبی بادگیر پرهزینه بوده و نیاز به سرمایه خوبی دارد.

پله های مارپیچی

آخرین نوع پله های چوبی،پله های مارپیچی هستند که در اطراف یک ستون و یا هسته مرکزی قرار دارند.در میان افراد علاقه مند به پله های چوبی، این نوع از پله دارای محبوبیت بالایی است. دلیل محبوبیت می تواند هم شکل زیبای این نوع از راه پله باشد و هم می تواند ارزان بودن آن و هم اینکه فضای بسیار محدودی را اشغال می کند.این نوع از پله ها هم می توانند از چوب ساخته شوند و هم از ترکیب فولاد و چوب به وجود آیند.اگر لازم باشد که پلکان در محیط بیرون از خانه باشدعموما آن را از جنس فولاد می سازند آن هم به دلایلی که چوب در محیط بیرون در اثر عوامل مختلف خیلی زود تخریب خواهد شد.

دلیل تنوع پله های چوبی

پله ها ممکن است مدور، بیضی، شکل ال و یا اشکال مختلفی داشته باشنداین ترکیب سبک های مختلف برای به حداکثر رساندن استفاده از فضا و شاید مهمتر از آن برجسته کردن قابلیت های طراحی و ویژگی های یک معماری خاص و منحصر به فرد باشد.

 

انواع پله چوبی

دلایل نیاز به پله چوبی

هنگامی که نام عناصر اصلی طراحی خانه را لیست می‌کنید , معمولاً پلکان یکی از اولین قسمت‌هایی است که باید نام گذاری شود .

مکان یک پلکان در داخل چیدمان یک ساختمان همیشه یک تصمیم مهم است ، زیرا این امر اغلب  یادآورچیدمان کل خانه است . اما چرا ما به این ویژگی در وهله اول نیاز داریم ؟ بیایید کمی بیشتر به اهداف یک پلکان و اهمیت آن در دنیای طراحی خانگی نگاه کنیم .

۱دسترسی

هدف اصلی از پله‌ها ارائه یک ابزار ساده و برای حرکت بین سطوح مختلف و یا به عبارتی طبقه های یک ساختمان است . در زمان‌های باستان ، خانه‌ها و پناه‌گاه‌ها تنها از یک طبقه ساخته شده‌بودند ، اما به مرور زمان و با مطالعه محققان تشخیص داده شد که سطح زمین می‌تواند در موارد بیشتر از یک طبقه و گاهی تا چند صد طبقه مورد استفاده قرار گیرد . پله‌ها کاربران ساختمان‌های دو طبقه و یا غول پیکر را قادر می سازد تا به سرعت و به طور موثر به سطوح بالاتر دسترسی داشته باشند؛ چون ساختمان‌ها به مرور زمان‌ رشد کرده و از حالت قدینی خارج شده پلکان ها نیز شکل امروزی گرفته و نیاز شد با مدرنترین مواد و در جدیدترین سبک ها ساخته شوند پله چوبی نمونه ای از سبک مدرن است.

۲فضا

پله چوبی کاربردهای عملی دیگری علاوه بر موارد مشهود دارند .

در ساختمان‌های مدرن ، ساختار یک پلکان می‌تواند به این صورت عمل کند : یک مورد برای شکستن یک فضای باز بزرگ ، یک کانون ساخت خانه ، یا حتی به عنوان یک گزینه ذخیره‌سازی خلاق می توان از آن استفاده کرد  به طور مثال از آن‌ها می‌توان برای انبار کردن قفسه کتاب‌ها و کشوها به کار برد .

۳زیبایی‌شناسی

بسیاری از مردم در طول تاریخ از این ویژگی خاص پله های چوبی برای نشان دادن زیبایی های حاصله به افرادی که به منازل آن ها سر می زدند استفاده می کردند.  و ثروت و مقام خود را از طریق  این مورو نشان می‌دهند . حتی امروزه ، پله های چوبی اولین چیزی است که مهمانان هنگام ورود به مکان و یا یک خانه می‌بینند ، و بسیاری از افراد دوست دارند بیشتر پتانسیل خود را برای ارائه یک حس جذاب  ارایه دهند.

همه چیز درباره پله چوبی

۴منسوخ نشدن پله های چوبی

سوالی که در این قسمت مطرح می شود این است که چرا با وجود امکانات جدید همچنان به پله و یا اختصاصا پله های چوبی نیاز است؟

امروزه ما به آسانسورها و پلکان‌های برقی دسترسی داریم ، به این معنی که ، از لحاظ نظری ، پله‌های ثابت نظیر پله های چوبی را می‌توان منسوخ کرد . در حالی که این ویژگی‌ها زندگی را برای افراد بسیار آسان‌تر می‌کنند ، هنوز هم باید در هر ساختمانی که بیش از یک طبقه دارد ، یک پله چوبی پیدا شود . چرا ؟

در درجه اول ، پله هاب ایستا  هم از نظر نصب و هم نگهداری بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند . هم چنین در ساختمان‌های عمومی ، پله‌ها یک جایگزین برای آسانسور فراهم می‌کنند که به این معنی است که لازم نیست برای رسیدن به مقصد خود صبر کنید و یا برای دیگران توقف کنید . در نهایت ، پله‌ها ساختارهای ساده‌ای هستند که نیاز به استفاده از برق برای عملکرد ، حفظ پول مالک و تاثیر بسیار کمتری بر روی محیط‌زیست دارند .

یک پله  مناسب می‌تواند برای نسل‌های آینده بدون جایگزین شدن  همچنان کار کند ، و بسته به طرح اصلی ، می‌تواند به روز شده ، رنگ‌آمیزی شده و یا نوسازی شود تا با مد کنونی حفظ شود .

توصیه های لازم برای انتخاب نوع پله چوبی

به گونه ای برنامه ریزی کنید که پله چوبی به همان اندازه که بودجه به شما اجازه می دهد دارای خلاقیت باشد ، همچنین در هنگام ارزیابی بودجه ، کل وسایل برای پله چوبی حتی نرده ها را نیز در نظر بگیرید.همانطور که قبلا بیان شد پله های گرد اغلب گرانتر و نیاز به سازندگان با مهارت و با تجربه  داشته و قطعا دستمزد های ارایه شده توسط خبرگان این زمینه با دیگر فعالان عرصه متفاوت خواهد بود.مورد دیگری که در این زمینه اهمیت دارد این است که زیبایی و ظرافت ایجاد شده خیلی بیشت ارزش داشته زیرا اگر امروز اندکی بیشتر هزینه خواهید کرد ولی فرداهای زیادی از زیبایی آن بهره خواهید برد.

قیمت پله چوبی

برای پله های چوبی قیمت های مختلفی ارایه می شود برای تعیین قیمت عواملی نظیر سایز پله ،جنس چوب به کار رفته ، میزان تخصص و مهارت معمار انجام دهنده کار و غیره موثر است.

دامنه قیمت ، منعکس کننده کیفیت مواد و کارایی است .برای برخی از افراد پله های ارزان قیمت تنها چیزی است که می خواهند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.