Whatsapp

مشاوره رایگان

نگهداری ظروف سنگی

نگهداری ظروف سنگی

فهرست

نحوه نگهداری ظروف سنگی

آشنایی با روش های نگهداری ظروف سنگی می تواند باعث افزایش کیفیت مواد غذایی پخته شده گردد و دوام و ماندگاری این ظروف را افزایش دهد.‌ از ظرف سنگی به غیر از پخت آبگوشت و دیزی می توان برای پخت اشکنه، خورش و سایر غذاهای آبکی و مایع هم  استفاده نمود ظروف سنگی از نوعی سنگ با نام سرپانتین ساخته می شوند. سنگ سرپانتین بافتی نرم و قابل تراش دارد که قابلیت شکل پذیری آن را افزایش می دهد. از دیگر ویژگی های این نوع سنگ که آن را برای ساخت ظروف سنگی در اولویت قرار می دهد دوام و مقاومت مناسب در مقابل سرما و حرارت می باشد. از دلایل استفاده از ظروف سنگی می توان به آهن و منیزیم موجود در بافت سنگ اشاره کرد که می تواند  کیفیت و ارزش غذای مواد طبخ شده را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

ظروف سنگی چه کاربرد هایی دارند؟

معمولا از ظروف سنگی برای طبخ آبگوشت یا دیزی سنگی استفاده می شده است اما امروزه با توجه به پیشرفت های فنی و تکنولوژی که ساخت ظرف سنگی را ساده تر نموده است و فوایدی که برای پخت غذا در ظرف سنگی در نظر گرفته می شود ساخت و استفاده از این ظروف گسترش چشمگیری پیدا کرده است. همانطور که گفته شد بهتر است در ظروف سنگی بیشتر غذاهای آبکی و مایع طبخ شود و از پخت غذاهایی مثل برنج و انواع سرخ کردنی در ظرف سنگی خود داری شود. همچنین  در زمان پخت غذا در ظروف سنگی باید توجه داشت که هیچ گاه آب غذا خشک نشود.

ظروف سنگی

در زمان استفاده برای  نگهداری ظروف سنگی باید به چه نکاتی توجه شود؟

‌ برای آنکه ظروف سنگی ماندگاری و عمر مناسبی داشته باشند بیش از ۳ ساعت روی شعله مستقیم آتش و اجاق پخت غذا قرار داده نشوند و اگر به هر دلیلی لازم باشد غذا مدت بیشتری روی اجاق باشد بهتر است از شعله پخش کن یا توری  برای این کار استفاده شود. ‌ اگر ظرف سنگی به هر دلیلی دچار ترک خوردگی شوند می توان این ترک ها را با سفیده تخم مرغ به همراه پودر و خاک همان سنگ یا آهک ترکیب نموده و به شکل ملات درزگیری از آن استفاده شود.‌

در صورت دسترسی نداشتن به خاک همان سنگ یا آهک از پودر سنگ هم می توان برای اینکار استفاده نمود منتهی باید دقت داشت که برای جلوگیری نمایان شدن خط ترک خوردگی بهتر است از انواع مواد هم رنگی در این ترکیب استفاده شود. وقتی ظروف سنگی پر و داغ هستند باید آهسته جابجا شوند و حتی المقدور روی زمین سرد قرار داده نشوند چون ممکن است اختلاف دما، ضربه و فشار ناگهانی باعث ترک خوردن سطح آن ها بشود. درون ظروف سنگی نباید گوشت کوبیده شود.‌ باید از ته زدن و سوختن غذا در ظروف سنگی جلوگیری شود. ظروف سنگی گرم نباید داخل یخچال قرار داده شوند یا وقتی از یخچال خارج می شوند قبل از متعادل شدن دمای سطحی ظروف در معرض شعله آتش و حرارت قرار گیرند چون ممکن است ظروف سنگی در این شرایط تغییر ناگهانی دما دچار ترک خوردگی شده آسیب ببینند. بهترین مواد برای شستشوی ظرف سنگی آب خالی است  به همین دلیل باید سعی شود به محض خالی شدن و استفاده از محتویات داخل ظروف سنگی نسبت به شستشوی آن ها اقدام شود تا از خشک شدن غذا  درون ظرف جلوگیری گردد چون هم‌ شستشوی ظرف سخت تر می شود و هم ممکن است باعث پایین آمدن کیفیت ظروف گردد.

نگهداری ظروف سنگی هنگام پخت غذا

استفاده از ظروف سنگی و حرارت ملایم برای پخت غذا در این ظروف باعث می شود که عناصر موجود در بافت مواد غذایی دچار تغییرات ناگهانی نشوند. چون این تغییرات ناگهانی که به دلیل حرارت بالا و یا ظرف مختلف در بافت و ساختار مواد غذایی رخ می دهد، ممکن است باعث تخریب مواد غذایی شده و استفاده از این مواد باعث تولید سم و بخصوص مواد سرطانی در بدن شود که در طولانی مدت  ممکن است عوارض خطرناک و غیر قابل جبرانی به دنبال داشته باشد.

کدامیک از ظروف سنگی قبل از استفاده باید آب بندی شوند؟

آب بندی و چرب نمودن ظرف سنگی قبل از استفاده فقط مخصوص ظروف سنگی مانند ظروف سوپ خوری نوزاد، قابلمه ها، دیگ سنگی، ماهی تابه سنگی و … می باشد که می بایستی برای طبخ و پخته شدن غذا بر روی گاز و شعله قرار داده شوند. اما ظروفی مانند استکان سنگی، لیوان دمنوش سنگی، هاون و … که در معرض حرارت قرار داده نمی شوند نیاز به آب بندی ندارند. برای بالا بردن ماندگاری استکان و لیوان سنگی چه باید کرد؟ برای بالا بردن دوام و ماندگاری استکان سنگی یا لیوان دمنوش سنگی باید حتی المقدور از سرد و گرم شدن ناگهانی آن ها جلوگیری شود.‌ به همین این دلیل بهتر است اگر قرار باشد از این ظروف سنگی برای نوشیدن چای، دمنوش یا قهوه استفاده شود قبل از استفاده مقداری آب گرم درون آن ها ریخته شده و کمی داخل آنها چرخانده شود تا دمای بدنه لیوان برای ریختن مایعات گرم شده به حد نرمال برسد. سپس می توان به راحتی و بدون دغدغه مایعات گرم نوشیدنی را درون آن ها ریخت و مصرف نمود. همچنین برای شستشو دادن این ظروف با آب سرد باید بعد از استفاده و سرد شدن کامل ظروف سنگی نسبت به شست و شوی آن ها اقدام شود تا تغییر دمای ناگهانی باعث ترک خوردگی آن ها نشود.

نگهداری ظروف سنگی

نگهداری ظروف سنگی

برای بالا بردن عمر ظرف سنگی بخصوص دیگ های سنگی چه باید کرد؟

در زمان استفاده از ظرف سنگی بخصوص دیگ های سنگی باید به این نکته توجه نمود که شرایط ظرف سنگی با ظرف معمولی در هنگام استفاده متفاوت می باشد و برخلاف ظرف معمولی که برای جلوگیری از سر ریز شدن در هنگام پختن تا نصفه پر می شوند. ظروف سنگی بخصوص دیگ های سنگی برای پخت و پز  باید کاملا پر شوند. وقتی  ظرف سنگی پر می شود اگر یک بند انگشت یا نصف بند انگشت سر خالی باشد کفایت می کند چون در زمان پخت مواد داخل ظرف سنگی سر ریز نخواهد شد. در این شرایط اگر شعله گاز یا اجاق روی درجه کم تنظیم شود آب غذا تا زمان برداشتن آن تبخیر نشده و  تقریبا در همان حد اولیه باقی می ماند. ولی باید توجه داشت که با همه این تفاسیر، حرارت کم معمولا سرعت پخت غذا در این ظروف را از ظروف دیگر بیشتر کرده  و غذا در دیگ سنگی حداقل نیم ساعت زودتر از ظرف دیگر پخته می شود.

سخن پایانی در باره نگهداری ظروف سنگی

ظرف سنگی به دلیل طبیعی و ارگانیک  بودن بافت از شرایط خوبی برای پخت مواد غذایی برخوردار هستند این ظرف در صورت استفاده درست از ماندگاری خوبی برخوردار بوده و تا ده ها سال عمر می کنند. به دلیل آنکه در بافت ظروف سنگی موادی مثل آهن، روی، منیزیم و … به شکل ارگانیک وجود دارد که به مرور وارد مواد غذایی می شوند که درون این ظرف پخته می شود این امر می تواند باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی شده و نیاز به خرید مصنوعاتی مثل قرص آهن، روی و… را به حداقل ممکن کاهش دهد.

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.