Whatsapp

مشاوره رایگان

طاقچه ایرانی و شلف امروزی

طاقچه ایرانی و شلف امروزی

فهرست

طاقچه ایرانی و شلف امروزی

طاقچه ایرانی و شلف امروزی به نوعی رابطه خانوادگی دارند و می توان طاقچه های ایرانی را نیکان شلف های امروزی محسوب کرد. می باشد. همانطور که در فیلم های  قدیمی و تاریخی مشاهده نموده اید در تمام خانه های قدیمی طاقچه هایی وجود دارد که برای قرار گرفتن اشیای تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در منازل شیک، لوکس و مدرن این طاقچه ها جای خود را به شلف ها داده اند. شلف ها نیز همچون طاقچه ابزارهایی هستند که در نمای خانه جهت قرارگیری وسایل تزئینی کاربرد دارند. منتهی نسبت به طاقچه ها از تنوع شکل و طرح زیادی برخوردار می باشند.

شکل و کاربرد طاقچه ایرانی و شلف امروزی

همانطور که گفتیم در زمان های گذشته و نه چندان دور در اکثر خانه ها بر روی دیوار ها جاهایی به شکل فرو رفتگی یا برآمدگی تعبیه شده بود که در بین مردم با اسم طاقچه شناخته می شد. معمولا معماران قدیم سعی می کردند اطراف و پیرامون این طاقچه ها با انواع شگرد ها و‌ گچبری ها تزیین کنند. همچنین در قدیم سطح داخلی طاقچه ها را با پارچه های گلدوزی شده که با نام هایی مانند طاقچه پوش شناخته می شدند می پوشاندند. که هم به عنوان جایی برای گذاشتن وسایل و قاب عکس، آیینه، چراغ های روشنایی قدیمی، رادیو، قرآن و خیلی از وسایل و چیز های تزیینی بود و هم به عنوان یکی از اشکال تزیینی دکوراسیون و نمای داخلی منازل قدیمی به حساب می آمد.

امروزه با توجه به تغییرات گسترده ای که در نوع ساخت، مصالح، کوچک شدن منازل و خیلی از تحولاتی که در زمینه تزیینی و دکوراسیون داخلی منازل اتفاق افتاده است جای این طاقچه ها را شلف ها گرفته اند به نحوی که دیگر اثری از طاقچه های قدیمی وجود ندارد.

طاقچه ایرانی و شلف امروزی

این روزها اما طاقچه ها، جای خود را به شلف ها داده اند، شلف هایی که طراحی های عجیب و متفاوتی دارند، اما هیچ کدام نمی توانند جای طاقچه ها را بگیرند و آن لطافت و زیبایی خاصی را که طاقچه ها به خانه می دادند را به فضای خانه های ایرانی برگردانند.

شلف چیست؟

امروزه با توجه به کوچک شدن فضای زندگی و به طبع نیاز به وسایلی که باید جایی برای قراردادن آن ها وجود داشته باشد تا هم از به هم ریختگی ظاهری فضای زندگی جلوگیری شود و هم دسترسی در هر زمان به آن ها راحت و آسان باشد. طراحان دکوراسیون داخلی را به این فکر انداخته که با الگوگیری از طاقچه های قدیمی جاهای جذاب و دیدنی برای قرار دادن این وسایل طراحی کنند که در عین مفید بودن کیفیت دکوراسیون داخلی را هم بالا ببرند.

چراکه میتوان طاقچه ایرانی و شلف امروزی را عنصری مهم در دکوراسیون داخلی بشمار آورد. امروزه تقریبا در هر خانه ای باکس و شلف در ابعاد و مدل های مختلف به عنوان یکی از جنبه های تزییناتی در دکوراسیون داخلی جایی دارد. استفاده از باکس های دیواری و طاقچه ها و قفسه ها گاها به عنوان یکی از المانهای طراحی داخلی منزل مورد استفاده قرار میگیرند.

شلف در دکوراسیون داخلی

مزایای شلف ها چیست؟

طاقچه ایرانی و شلف امروزی یکی از عناصر زیبایی دکوراسیون در دیروز و امروز هستند. از مزایای شلف ها این است که بسیار مستحکم هستند و نسبت به قفسه های پایه دار ماندگاری و دوام بیشتری دارند چرا که با پیچ به دیوار نصب می شوند و از مواد و مصالح بهتر و بادوام تری ساخته می شوند. به دلیل پرکاربرد بودن این طبقات چوبی و فلزی به طبع مدل های متفاوتی هم طراحی و ساخته شده است. برای کسانی که قصد دارند حداکثر استفاده از فضا را ببرند نیز استفاده از مدلهای باکس دیواری، طاقچه ها و قفسه دیواری برای نگهداری وسایل یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

قفسه های دیواری معلق دارای پایه های زشت و بدشکل نیستند که زیبایی طراحی خانه را از بین ببرند و ظاهر خانه را زشت کنند. شلف ها هم چنین بسیار ساده و زیبا هستند و نگهداری از آن ها راحت است. به خصوص باکس های دیواری که لبه های عریض تری دارند و می توان از لبه های بیرونی آنها برای قرار دادن وسایل دکوری و تزیینی هم استفاده کرد.

ایده ها و نمونه های جدید برای قرار دادن طاقچه ایرانی و شلف امروزی یا باکس های دیواری

۱- استفاده از باکس های چوبی و قرینه برای اتاق های نشیمن می تواند جالب و چشم نواز باشد.

۲- تزیین دیوار و گوشه های خانه، با شلف دکوری و باکس چوبی که هم می تواند فضاهای بلا استفاده و مرده را زنده کرده و برای استفاده در دسترس قرار دهد و هم جلوه ای چشم نواز و زیبا به دکوراسیون داخلی بدهد.

طاقچه ایرانی و شلف امروزی

۳- استفاده از باکس هایی در اندازه های متفاوت که چیدمان آن ها بنا بر سلیقه می تواند متفاوت باشد مثلا چیدمان به صورت ترتیب اندازه از بزرگ به سمت کوچک یا برعکس و یا چیدن آن ها درهم می باشد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.