Whatsapp

مشاوره رایگان

ستون هایی با المان­هایی زیبا

ستون هایی با المان­هایی زیبا

فهرست

یکی از چالش­های طراحی در دکوراسیون داخلی، سازه­ای به نام ستون است. ستون را برای تحمل وزن سقف، بار و یا طبقات بالاتر در محیط قرار می­دهند. و این یک امر اجتناب ناپذیر است. در حالی که هدف اصلی ساخت ستون­ها منحصرا ساختاری بوده ولی می­توان از این سازه با طراحی­ های خلاقانه و زیبا، به عنوان عنصری کاربردی در دکوراسیون داخلی بهره برد.

روکش چوب ستون

ستون چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟

ستون­ها، سازه­ هایی عمودی هستند که نقش مهمی در انتقال بار از بالای سازه به پی و پایه­های زیرزمین و تحمل بارهای فشاری محوری دارند. ستون ها می­توانند  گرد مربعی و یا به صورت شکل و شمایل متفاوت ساخته شوند. با این وجود ممکن است وجود این سازه برایتان آزار دهنده باشد. و به عنوان یک نقطه ضعف تلقی شود. اما جای هیچ نگرانی نیست زیرا با خلق ایده ­هایی خلاقانه به راحتی می­توان این نقطه ضعف را به یک نقطه­ی قوت با کاربری­ های متفاوت تبدیل نمود.

متریال­های مناسب برای ساخت ستون چیست؟

چوب، سنگ، گچ، آجر و فلز متریال­ هایی هستند که در ساخت ستون به کار می­روند. شما می­توانید حتی طرحی زیبا را بر روی ستون­ها نقاشی کنید. انتخاب نوع متریال به کار رفته در این سازه به نوع سبک دکوراسیون منزل شما بستگی دارد. البته از متریال ­های  دیگری نیز برای ساخت ستون استفاده می­کنند که در ذیل به آن اشاره کرده­ایم:

  • ستونی با پوشش ام دی اف (MDF).

ستون­های چوبی به دلیل بهرهمندی از متریالی طبیعی موجب  به وجود آوردن حس گرما و صمیمیت می­شود. این نوع پوشش که برای دکوراسیونی به سبک کلاسیک و سنتی مناسب استف در کنار قیمت مناسب، دوام بالا را نیز تضمین می­کند.

  • ستونی با پوشش کاغذ دیواری

ستون با روکش کاغذ دیواری

تعجب نکنید! از کاغذ دیواری تنها برای آراستن دیوار استفاده نمی­کنند. شما می­توانید برحسب دکوراسیون منزل خود، کاغذ دیواری مناسب را برای ستون­ها برگزینید. حتی برای جلوه­ی بیشتر می­توانید از کاغذ دیواری­های سه بعدی استفاده کرد. قیمت خرید و نصب کاغذ دیواری از سنگ و آینه هم ارزان­تر تمام می­شود.

  • ستونی با پوشش سنگ.

سنگ متریالی زنده و لوکس است که می­تواند با روحیات انسان ارتباط برقرار کند. استفاده از سنگ­های دکوراتیو و آنتیک برای منازل مناسب است و سنگ­های تراوتن که ساده و براق است برای محیط­های اداری و تجاری کاربرد دارد. قیمت این پوشش بستگی به نوع سنگ دارد.

  • ستونی با پوشش کناف.

کناف ساخته شده از صفحات گچی با قابلیت اجرای بسیار ساده و سریع می­باشد. این نوع پوشش که مناسب برای منازل مسکونی و اداری است (نه تجاری) نوعی هماهنگی و یکپارچگی را در محیط ایجاد می­نماید.

  • ستونی با پوشش کاشی

هنر کاشی کاری از دیرباز مورد استقبال و استفاده­ی ایرانیان  بوده و  هست. اگر کمی از روحیه­ی هنری برخوردار باشید، می­توانید با استفاده از کاشی­ های مربعی، شکسته و رنگارنگ (متناسب با رنگ مبلمان و یا دیوارها) ستون­ها را تزیین نمایید. در صورتی که سبک خانه­ی شما مدرن است از کاشی­ هایی با رنگ خنثی و بدون بافت استفاده کنید و اگر سبک سنتی به کار بردید، کاشی­های رنگی با بافت و الگوهای متفاوت می­تواند مناسب باشد.

  • ستونی با پوشش آینه

ستون با آیینه

از کاربردی ترین ایده­ها به ستون­های داخل پذیرایی، افزودن آینه­ ها با اشکال هندسی، در دو یا چهار وجه ستون است. که هم باعث زیبایی و مدرن بودن فضا می­شود و هم نوعی بازتاب کننده نور به اطراف محسوب  می­شود. ایجاد ستون آینه­ای به بزرگ نشان دادن خانه کمک می­کند.

  • ستونی با پوشش پی وی سی (PVC)

از جمله متریال­ های ارزان قیمت که به سرعت هم قابل اجرا است، پی وی سی PVC)) نام دارد. این متریال دارای تنوع گسترده­ای در طرح و الگوهای مختلف می­باشد. از مزیت­های استفاده­ی پی وی سی، پنهان سازی سیم­ها و اجرای نورپردازی مخفی است. که جلوه ه­ای خاص را در محیط پدید می­آورد. مخصوصا در مراسمات و مهمانی­ها که تاثیر گذاری دو چندانی در زیبایی خانه دارد.

  • ستونی با پوشش رنگ

از ساده­ترین روش­ها برای زیبا سازی ستون استفاده از رنگ­های ساختمانی و انواع رنگ­های روغنی و اکریلیک است.

چند راهکار ساده و کاربردی برای خانه­ هایی که دارای ستون هستند.

  1. ایجاد یک میز کنسول مابین دو ستون.
  2. ساخت یک کتابخانه چوبی، مابین دو ستون و یا بین ستون و دیوار.
  3. تبدیل ستون به کابینت هایی برای جداسازی وسایل دم دستی.
  4. پوشاندن ستون با استفاده از انواع گیاهان رونده و پیچکی مانند پتوس.
  5. چیدمان مبلمان اطراف ستون. در بسیاری از خانه­ها مخصوصا خانه­هایی با فضایی باز و بزرگ، ستون به کانون توجه تبدیل می­شود که می­توان با چیدن مبلمان در اطراف آن، جلوه­ای خاص و جذاب به محیط بخشید.
  6. ایجاد ستون­های گابیونی. گابیون به قفسه­ و فنس­هایی که از جنس آهن هستند و داخل آنها از سنگ پر شده اطلاق می­شود.
  7. شما حتی می­توانید ستون را به مکانی برای نصب تلویزیون تبدیل کنید و چیدن مبلمان اطراف آن از تماشای تلویزیون نهایت لذت را ببرید.

ستون­ها که از عناصر معماری به شمار می­روند، می­توانند با هدف کاربردی و ساختاری ویا صرفا تزیینی ایجاد شوند. البته درست است که می­توان از ستون به عنوان عنصر زیبایی در دکوراسیون استفاده نمود ولی عده­ای از افراد تمایلی به وجود آن ندارند و تصور می­کنند که برداشتن و حذف ستون در طراحی منزل، کاری آسان است و به راحتی انجام می­شود! که این چنین نیست. برای برداشتن ستون در هنگام بازسازی و تعمیر منزل، در ابتدا باید با یک مهندس سازه مشورت نمود زیرا ممکن است صدمات جدی به خانه وارد شود و به افراد خانواده آسیب برساند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.