Whatsapp

مشاوره رایگان

روشویی آنتی باکتریال

روشویی آنتی باکتریال

فهرست

بررسی روشویی آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات

باکتری ها ار عوامل بیماری زا و انتقال بیماری هستند که در سطوح مختلفی نظیر: دیوارها، کف ساختمان ها، سطوح تجهیزات مراکز عمومی و سرویس های بهداشتی وجود دارند. فناوری نو ظهور آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات، در کاهش انتشار باکتری های بیماری زا بسیار موثر عمل کرده است. در این نوشتار قصد داریم به بررسی روشویی آنتی باکتریال حاوی نانو ذرات، بپردازیم ولیلازم است در ابتدا با مباحثی آشنا شویم.

روشویی آنتی باکتریال

  1. منظور از روشویی آنتی باکتریال چیست؟

آن دسته از موادی که به صورت ذاتی و به دلیل خواص ملکولی خود، توانایی کنترل عوامل بیماری زا را دارند، آنتی باکتریال گفته می شود. مواد آنتی باکتریال (ضد میکروبی)، سبب نابودی میکرو ارگانسیم و یا کاهش رشد آنها می شود.

  1. رنگ های آنتی باکتریال و دلیل دلیل استفاده از آنها؟

با توجه به افزایش روبه رشد جمعیت و درپی آن رشد سریع باکتری های بیماریزا و عوامل انتقال دهنده، دانشمندان سعی در کشف روشهای پیشگیرانه موثر، جهت بروز بیماری شده اند. بدین منظور تکنولوژی نانو، در ساخت محصولات آنتی باکتریال نظیر رنگها بسیار موثر واقع شده است. نانو ذرات فلزی توانایی جلوگیری از رشد و نمو باکتریها و قارچ ها و دیگر عوامل بیماری‌ زا را داشته، از این رو در ساخت رنگهای آنتی باکتریال نانو ذرات فلزی با رزین و دیگر ترکیبات اولیه رنگ مخلوط می کنند و در رنگ خاصیت ضد باکتری ایجاد می کنند.

۳.کاربردهای خاص آن:

از کاربردهای آن می توان، ضدعفونی و آنتی باکتریال نمودن فضای داخلی از جمله مراکز عمومی، آشپزخانه، رستوران ها، سردخانه ها، اتاقها و راهروها، نمازخانه ها و تجهیزات و لوازم، سرویس های بهداشتی، سطلهای زباله و تولید و تحویل سایر محصولات بهداشتی، به کارگیری البسه و منسوجات آنتی باکتریال و استریل شده، به کارگیری لوازم و تجهیزات آنتی باکتریال از جمله رنگ، سرامیک، کف پوش و…. را نام برد. همچنین در صنعت نساجی، صنعت ساختمان و صنایع مرتبط، تصفیه آب، پزشکی و تجهیزات، دامپزشکی و منسوجاتی نظیر: جوراب، پیراهن و … نیز کاربرد دارد.

 

روشویی آنتی باکتریال

 

انواع نانو ذرات فلزی با خاصیت ضد میکروبی روشویی آنتی باکتریال 

وجود فلزات در درمان های مختلف و همچنین سنتر انواع داروها اثبات شده است. سالهاست استفاده از فرم نانو ذره فلزات به دفعات مورد استقبال کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و درمانی بوده است. در ادامه به چند نمونه پرکاربرد آن می پردازیم:

  • نانو ذرات نقره:

فلز نقره، ماده ای است که علاوه بر خاصیت دارویی و نگهدارنده، با ایجاد شرایط خاص و کنترل شده، می تواند خاصیت آنتی باکتریالی هم داشته باشد. این فلز ارزشمند و پرطرفدار در صنعت نانو تکنولوژی، همانند یک کاتالیزور عمل کرده (به دلیل داشتن خواص ویژه ضد میکروبی) و توانایی از بین بردن بیش از ۶۵۰ گونه باکتری و ویروس و قارچ را دارد. فلز نقره، تا زمانی که در ابعاد بزرگ است، تمایل به واکنش دهی کم است، اما میزان واکنش پذیری و خاصیت میکروب کشی آن زمانیکه به ابعاد نانو میرسد تا ۹۹% افزوده می شود. بطوری که حتی باکتری ها و ذراتی مانند: استافیلوکاکس و آروس که در برابر آنتی بیوتیک ها بسیار مقاومند هم، توانایی مقابله در برابر نانو ذرات نقره را ندارند.

 

روشویی آنتی باکتریال

  • نانو ذرات مس:

از دیرباز مس همچون فلز نقره، به عنوان یک فلز ضد میکروب شناخته می شود. بدین منظور برای پیشگیری از رشد جلبک های دریایی، در ساخت کشتی ها از صفحات مسی استفاده می کنند. یون های نانو ذرات مس، با حمله به دیواره های باکتری ها باعث نابودی آنها میشود و با توجه به اینکه نسبت سطح به حجم نانو ذرات مس، بسیار زیاد است،خاصیت ضد باکتریایی آن افزایش می یابد.

  • نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم:

این ماده علاوه بر خواص ضدمیکروبی و خاصیت خود تمیز شوندگی، سبب تصفیه هوا نیز می شوند. مکانیزم عمل این نانو ذرات اینگونه است که درحضور ملکول های آب، با جذب نور ماورای بنفش خورشید، رادیکال آزاد تولید کرده و این رادیکالهای آزاد با اتصال به آلودگی های روی سطوح باعث حذف باکتریها می شوند. از آنجاییکه دی اکسید تیتانیوم برای عملکرد مناسب به اشعه فرابنفش نیاز دارد تنها برای محیط های آزاد کاربرد دارد، و چون این ذرات با مواد آلی، بسیار سریع واکنش می دهند، برای رنگ های ساختمانی با ساختار آلی مناسب نیستند.

روشویی آنتی باکتریال

بهداشت و تمیزی روشویی ها از اهمیت بسیاری برخوردارست. پیشرفت علم ثابت کرده که ذرات نانو می توانند بسیار در این امر موثر واقع شوند. ورق های آنتی باکتریال پی ‌وی ‌سی (PVC) و پلاستیک مواد بکار رفته در ساخت روشویی ها،می باشند که دوام بسیار بالایی در برابر رطوبت محیط دارند. محصولات آنتی باکتریال تولید شده با تکنولوژی نانو،یکی از پرکاربردترین محصولات نانو تکنولوژی به شمار می روند که دارای خصوصیات آنتی میکروبیالی و آنتی باکتریالی می باشند.

 

روشویی آنتی باکتریال

فناوری نو ظهور آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات تحولی موثر در بهداشت و نظافت سطوح از جمله سطوح چینی و سرامیکی به شمار می آید.و همان طور گفته شد؛ به عنوان یک کاتالیست قادر به نابودی بیش از ۶۵۰ گونه باکتری، ویروس و قارچ هستند و در صورت تماس با پوست، ایجاد حساسیت نمی کند.

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.