Whatsapp

مشاوره رایگان

رنگ کاری ام دی اف

رنگ کاری ام دی اف

فهرست

آموزش کامل رنگ کاری ام دی اف خام از مبتدی

آموزش کامل رنگ کاری ام دی اف خام از مبتدی یک موضوع جدی در استفاده از رنگ برای نقاشی چوب است که فکر علاقمندان به چوب را به خود مشغول می کند. ام دی اف خام به دلیل ساختار ظاهری فیزیکی که دارد، رنگ ها را به خود جذب می کند و اگر از روش ها و ترفند های مناسب در زمان نقاشی آن استفاده نشود ممکن است رنگ را به شدت به خود جذب  کند یا به قول نقاش ها رنگ را می خورد و این موضوع باعث می شود که رنگ خود را در سطح چوب ام دی اف به خوبی نشان ندهد. اما با استفاده از روش های خاص و راهکارهای مناسب می توان انواع رنگ ها را  طوری بر روی ام دی اف اجرا نمود که  پس از نقاشی از نظر ظاهری شرایط مطلوبی داشته باشد.

ام دی اف خام چگونه چوبی است؟

ام دی اف چوبی است که به شکل طبیعی در طبیعت وجود ندارد و به دلیل آنکه این نوع چوب در صنایع چوب به صورت فرآوری شده ساخته می شود با نام چوب صنعتی هم شناخته می شود. برای ساخت ام دی اف از خرده های چوب یا به نوعی ضایعات چوب استفاده می شود و روال کار به این شکل است که خرده های چوب وارد دستگاه ریفاینر شده و به الیاف چوب تبدیل می شوند. الیاف چوب در این حال به صورت کرکی در می آید و در ادامه به وسیله اسپری به چسب آغشته می شوند و به شکل متناوب به صورت لایه بندی بر روی هم انباشته می شوند. کیک حاصل از الیاف چوب با ضخامتی در حدود ۲۵ سانتیمتر از بین غلطک هایی عبور می کند و در هر مرحله تحت فشار غلطک ها ضخامت آن کمتر می شود. سپس این کیک الیاف که ضخامت آن نسبتا کم شده است زیر پرس قرار داده می شود و با فشار بسیار زیاد همراه با حرارت بر روی هم پرس و بهم فشرده می شود تا به ضخامت لازم برسد. در پایان تخته  ام دی اف از دستگاه سمباده عبور کرده و با پرداخت سطح،  ضخامت آن به حد مطلوب و استاندارد می رسد. در این وضعیت هرچند دو طرف ورق ام دی ام به دلیل قرار گرفتن و تماس با سطح پرس نسبتا صاف شده است و اگر ناهمواری هم در آن باشد به وسیله سنباده پرداخت می شود،  ولی با تمام این تفاسیر  الیاف مغز ام دی اف هنوز هم تا حدودی کرکی باقی می ماند و هرچه از بافت داخلی به طرف سطح نزدیک می شود صاف و فشرده تر می گردد.

 

نحوه رنگ کردن ام دی اف

به چه دلیل چوب ام دی اف جذب رنگ بالایی دارد؟‌

اگر کسی بخواهد بجای استفاده از  ام دی اف هایی که  با لایه های پوششی سطح چوب که درکار خانه و با پرس انجام می شود از ام دی اف خام برای ساخت انواع سازه ها استفاده کند بزرگترین مشکل این نوع از چوب یا ام دی اف خام  رنگ کردن آن و جذب شدن  رنگ در بافت چوب می باشد. ام دی اف خام به دلیل آنکه از خرده های چوب یا الیاف ساخته می شود بافتی مانند پنبه دارد و به شدت رنگ را در بافت های خود جذب می کند و به همین دلیل شرایط ظاهری آن زیاد جالب نمی شود. این مشکل بیشتر در قسمت مقطع ام دی اف و در محل برش اتفاق می افتد که برای رفع آن باید راهکارهای مناسبی به وسیله نقاش اتخاذ شود تا این مشکل بر طرف گردد.

مراحل رنگ کاری ام دی اف و چگونگی جلوگیری از جذب رنگ به داخل بافت ام دی اف

ام دی اف ها دارای کیفیت های مختلفی هستند و ممکن است به دلیل مرطوب بودن فضای اطراف آن ها و محل هایی که قرار داده می شوند سطح آن پرز دار شود بنابر این برای نقاشی صفحات ام دی اف ابتدا باید سطوح ام دی اف توسط دست یا به وسیله ماشین سنباده لرزان سنباده کاری شود تا سطوح چوب صاف و صیقلی گردد. در این مرحله نوع  پرداخت و شماره سنباده را کیفیت سطوح ام دی اف تعیین می کند. پس از آن اگر قسمت های برش خورده و مقطع  دارای خلل و سوراخ های ریزی باشند با بتونه ای که از ترکیب مل، سریش، آب و رنگ ترکیب شده و آماده گردیده است پوشانده می شود و پس از خشک شدن بتونه دوباره نوبت به سنباده کاری می رسد تا سطح چوب و قسمت های محل برش و مقطع صاف و صیقلی شود و در صورت نیاز دوباره به وسیله بتونه لک گیری گردد. در نهایت دوباره محل های بتونه شده سنباده کاری شود. پس از پایان بتونه کاری و سنباده زنی نوبت به رنگ کردن سطوح ام دی اف می رسد که قبل از آن باید با استفاده از راهکار های مناسب سعی شود تا رنگ جذب بافت چوب نشود برای این کار می توان قبل از اجرای رنگ اصلی بر روی ام دی اف دو تا سه دست سیلر بر روی سطح کار اجرا شود تا شرایط برای پوشش رنگ اصلی فراهم گردد. همچنین باید توجه داشت که برای بالا بردن کیفیت کار و ضد آب کردن  آن می توان پس از اجرای دست اول بتونه و پرداخت و صاف کردن سطح چوب با سنباده، دوباره به عنوان دست بعدی تمام سطوح ام دی اف را با بتونه فوری، به صورت یک سطح یکنواخت و یک لایه بتونه شود. در صورتی که بتونه کاری به صورت یکنواخت به صورت لایه ای نازک اجرا شود و پستی و بلندی نداشته باشد می توان با اجرای یک دست یا بیشتر رنگ روغنی یا رنگ فوری خودرو سطوح چوب ام دی اف یا سازه ساخته شده از ام دی اف را پوشش دهی نمود.  با این روش هم می توان از شدت جذب رنگ به بافت داخلی ام دی اف جلوگیری کرد و هم آن را در مقابل نم و مرطوبت محفوظ نمود.

 

رنگ کاری ام دی اف

چه نوع رنگ هایی را می توان برای پوشش بر روی چوب های ام دی اف استفاده کرد؟

پس از بتونه کاری و پرداخت نوبت به اجرای رنگ برروی سطوح ام دی اف می شود. در این مرحله می توان از انواع رنگ ها برای پوشش دهی سطوح  ام دی اف استفاده کرد. برای این منظور می توان از انواع رنگ های فوری مخصوص چوب، رنگ های فوری خودرویی، رنگ های آکریلیک با پایه آب و انواع رنگ های روغنی برای این کار استفاده نمود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.