Whatsapp

مشاوره رایگان

ام دی اف (MDF) و نئوپان

ام دی اف (MDF) و نئوپان

فهرست

تفاوت های ام دی اف (MDF) و نئوپان در چیست؟

به طور قطع نامهای ام دی اف (MDF) و نئوپان را به کرات شنیده اید، ولی آیا تا کنون به تفاوت این دو نوع، فکر کرده اید، یا هر دو را یکی می پنداشتید؟ چقدر از ویژگی ها، کاربردها و انواع آنها شناخت دارید؟ در ادامه و در این نوشتار با ما همراه  شوید تا شما را با این متریال ها بیشتر آشنا کنیم. برای روشن شدن این قضیه نیاز است در مورد هر یک (MDF و نئوپان)، به طور جداگانه بپردازیم.

همه چیز درباره ام دی اف (MDF)

ام دی اف (MDF) که مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنای “تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط” می باشد، نوعی ورقه ی ساخته شده از ترکیبات چوبی است که در  صنعت وسایلی نظیر مبلمان، سرویس خواب، کابینت، کمد و… کاربرد دارد.

MDF که در دسته فرآورده های چوبی قرار می‌گیرد، در واقع نوعی تخته فیبر است که به روش خشک و با چگالی بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب تولید می‌شود. همانطور که بدان اشاره شد؛ ماده اصلی MDF، چوب است که با قطع درختان و زدودن، شاخه، برگ و پوست آن‌ها قسمت فیبری چوب را به صورت خرده چوب در می‌آورند، سپس خرده چوب‌ها را پس از شستشو، از صافی‌های مختلف (مانند صافی آهنربایی) عبور می دهند تا هرگونه قطعات آهنی و فلزی را از آنها جدا کنند. خرده چوب‌ها را در هوای گرم خشک کرده و جهت دسته بندی در اندازه­ های مختلف، از مش­هایی عبور می دهند. در نهایت این خرده چوب ها را وارد دستگاهی می­کنند تا به شکل  فیبر در بیایند. سپس با فشار مختصری که به آنها وارد میشود، به یک نوار فیبری، با ضخامت ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری تبدیل می شوند.

ام دی اف (MDF)

کاربرد، ابعاد و ضخامت ورق ام دی اف (MDF) به چه صورت است؟

ابعاد ام دی اف به نوع دستگاه و خط تولید آن بستگی دارد و در اکثر کشورها با توجه به سلیقه کارفرما و با قراردادهای بلند مدت تعیین میشود. ولی به طور معمولMDF  خام در ابعادی چون ۴۱۰۰ ×۱۸۳۰، ۳۶۶۰ × ۱۸۳۰، ۲۴۴۰ × ۱۸۳۰ و ۲۴۴۰ × ۱۲۲۰ تولید می‌شود (مقادیر برحسب میلیمتر بیان شده‌اند).

ابعاد متفاوت ورق‌های ام دی اف، از ضخامت‌های متفاوتی نیز برخوردار است. به طورکلیMDF ها در ضخامت‌های ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸،۲۰، ۲۵، ۳۲ و ۳۸ میلی‌متری قابلیت تولید دارند که در ایران ضخامت‌های ۱۲، ۱۶ و ۱۸ میلی‌متر برای تولید مصنوعات چوبی و تزیینات داخلی و ضخامت ۳ میلیمتری برای ساخت درب، بیشترین کاربرد را دارند.

مزایای ام دی اف (MDF) :

  • از تنوع در طرح و رنگ برخوردار است.
  • از مقاومت بالایی برخوردارند، اما همین امر سبب شده تا تولید آنها با قیمت بالاتری نسبت به نئوپان تمام شود.
  • به دلیل اینکه از خرده چوب‌های بازیافتی تولید می‌شود به حفظ محیط زیست کمک می­کند.
  • مواد شیمیایی به کار رفته در آن، سبب مصونیت آن در برابر آسیب آفاتی همچون موریانه می‌شود.
  • با قرار گرفتن در برابر گرما سرما، منبسط و یا منقبض نشده و تغییر شکل نمی دهد.
  • تغییر شکل دادن ورقه های ام دی اف و اتصال انواع روکش ها بر روی ورقه های چوبی به راحتی انجام می شود و همین امر سبب تنوع در شکل و طرح آنها محسوب می­شود.

معایب ام دی اف (MDF) :

  • به دلیل برخورداری از مقاومت نسبتا بالایی، در صورت شکستگی یا ترک خوردگی، دوباره چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود.
  • اگر معرض آب قرار بگیرد، به احتمال زیاد متورم شده و باد می کند. (برای جلوگیری از این مشکل می توان از روکش‌های ضد آب استفاده نمود)

 همه چیز درباره نئوپان

نئوپان، محصولی تولید شده از خرده چوبهای فراوری شده، رزین و چسب در فشار بالا می باشد. ضایعات به دست آمده از چوب و برش درختان، خاک اره  و ضایعات برش ام دی اف، تبدیل به خرده  چوب شده و پس از عملیات همگن سازی و رطوبت گیری، چسب زده شده و تحت فشار و گرمای پرس قرار می گیرند، تا خرده چوب ها و چسب به خورد هم بروند. ترکیب نهایی به صورت مایعی با وزن متعادل است که پس از سرد شدن و سنباده کشیدن به ورق های نئوپان تبدیل می شود.

نئوپان

انواع نئوپان

انواع نئوپان را بر اساس روش ساخت، به ۳ دسته ی: حاصل از برش صفحه ای، حاصل از برش قالبی و حاصل از پرس غلتکی تقسیم بندی می کنند. همچنین نئوپان را برا اساس روکش، به ۴ دسته ی: بدون روکش، با روکش طبیعی، با روکش مصنوعی و تخته چوب لاک کاری شده دسته بندی می کنند.

کاربرد نئوپان

  • کف آلاچیق.
  • کابینت سازی.
  • انواع کمد و قفسه.
  • سرویس خواب و مبلمان.
  • درب چوبی بجر درب ضد سرقت.

مزایای نئوپان:

  • ارزان قیمت است.
  • کم وزن و سبک است.
  • قابلیت عرضه به طور گسترده و تزیین با ورقهای ملامینه را دارد.
  • در صورتی که ظاهر و استحکام، کم اهمیت باشد جایگزین مناسبی نسبت به سایر چوبها خواهد بود.

معایب نئوپان:

  • استحکام و مقاومت پایین در برابر بار سنگین و فشار.
  • عدم سازگاری با محیط زیست به دلیل موتد شیمیایی به کار رفته در تولید آن.
  • عدم استفاده در محیط های مرطوب. (اگر در معرض رطوبت قرار بگیرد سطح آن علاوه بر پوسته پوسته شدن و تورم دچار تغییر رنگ نیز خواهد شد).

ام دی اف (MDF) یا به عبارتی تخته فیبر با چگالی متوسط، در مدل‌، رنگ‌، طرح و کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند که در مواردی نظیر کابینت آشپزخانه، انواع میز نهارخوری، میز مطالعه، انواع تخت و سرویس خواب، میز آرایش، کمد، پاتختی، کتابخانه، انواع پارتیشن و…کاربرد دارند.

به تخته فیبری با چگالی پایین، خرده چوب (particle board) می گویند که با نام «نئوپان» شهرت دارد. نئوپان یا همان خرده چوب، از ذره‌های کوچکتری (مانند خاک اره) نسبت به ذره‌های چوب MDF ساخته می‌شود. همین امر سبب شده تا نئوپان نسبت به MDF ضعیف‌تر باشد و قیمت پایین داشته باشد.

به طورکلی نئوپان از تکه های بزرگ چوب و MDF از خرده های بسیار ریز چوب ساخته شده که تنها راه تشخیص آن، برش بخشی از چوب و دیدن مغز آن است.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.