Whatsapp

مشاوره رایگان

رنگ بنفش در دکوراسیون

رنگ بنفش در دکوراسیون

فهرست

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی بسیار جذاب است چراکه رنگ بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است که از آنها می توان به عنوان نماد رنگ گرم و سرد که در اصول اخلاقی بصورت عشق و آرامش تفسیر می شود نام برد. این رنگ  که ترکیبی از رنگ آبی و قرمز است می تواند به عنوان  ترکیبی از تندی و هیجان رنگ قرمز و آرامش و خنکی رنگ آبی که عصاره آن به نوعی آرامشی توام با شادمانی و رضایت است سوق پیدا کند.

خیلی از صاحب نظران معتقدند که بنفش رنگ عرفان و معنویت است. از قدیم الایام رنگ بنفش به دلیل زیبایی و در دسترس نبودن برای همگان،  بعنوان رنگی خاص و منحصر به فرد مورد توجه ملکه ها و شاهزادگان بوده و به عنوان نماد اشرافیت، قدرت و ثروت مطرح بوده است. به زبان ساده این گونه می توان گفت گه در زمان های قدیم به دلیل آنکه رنگ بنفش  به عنوان یک رنگ زیبا و کمیاب در انحصار طبقه اشراف و سرمایه دار آن زمان قرار داشته که اغلب شاهان و حکمرانان بوده اند و در دسترس همگان نبوده است.

خواص و ویژگی های ظاهری رنگ بنفش

این رنگ علاوه بر اینکه حالت معنوی و آرامش را در افراد ایجاد می کند، یک رنگ شاد و بشاش است. به همین دلیل اغلب بانوان مسن و دختران جوان طرفدار این رنگ هستند. رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی در طیف های پر رنگتر مجلل و با شکوه است. در طیف های کمرنگ تر و یاسی رنگ نیز آرام و معتدل جلوه می کند و می تواند رضایت هر سلیقه ای را جلب کند.

دکوراسیون با رنگ بنفش

تاثیر رنگ بنفش بر روی مغز و آثار آن بر کارکرد اعضای بدن

رنگ بنفش؛ طحال را به فعالیت وادار می کند و روی دوباره سازی گلبول های سفید خون را تاثیر دارد. این رنگ، به قلب و عضله ها آرامش داده و افراد بیش فعال (هایپارکتیو) را آرام می کند. برای درمان بیش فعالی کلیه و مثانه، شب ادراری، ناهنجاری های عصبی و بیماری های شدید ذهنی، صرع و بی خوابی از رنگ بنفش استفاده می شود. بنفش افزایش دهنده و تقویت کننده سطح هوشیاری و خودآگاهی است. بنفش تأثیرات ذهن ورزی (مدیتیشن) را افزایش می دهد. بنفش عملکرد صحیح سیستم لنفی (غدد لنفاوی) را بهبود می بخشد و در مواقع یائسگی خیلی مفید و سودمند عمل می کند. رنگ بنفش، اشتها را نیز، کم می کند.

رنگ بنفش آرام بخش و تسکین دهنده است، به همین دلیل در بیمارستان های روانی و مطب روانشناسان اغلب از بنفش ملایم یا همان بنفش یاسی استفاده می شود. بنفش ملایم، احساس ترس را کاهش می دهد و مشغله های فکری آزار دهنده را تعدیل می نماید. در فرهنگ چین بنفش رنگ رویا پردازان و فیلسوفان است و نشانه صداقت، وفاداری و عشق می باشد.

علم رنگ شناسی ثابت کرده است که بنفش آثار ترس و شوک های روحی را پاک می کند و در این زمینه مانند اشعه ماوراء بنفش عمل می نماید.

چگونگی استفاده از رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون داخلی بنابر سلیقه می توان از ترکیب و چینش رنگ های مختلف در کنار رنگ بنفش به یک ترکیب ای ه آل  و منحصر بفرد رسید. البته در این کار می توان از نظرات دیگران و دیدن الگو های موجود هم استفاده کرد. رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی به دلیل تندی و ملایمت توامان که دارد می تواند، فضا را به شدت لوکس و با کلاس  نشان داده و انرژی خاصی به فضای اطراف بدهد. این قالب رنگ می تواند برای تمام سنین جذاب و قابل پذیرش باشد.

رنگ بنفش اتاق خواب

استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ بنفش برای تزیین دکوراسیون داخلی

با ترکیب رنگ بنفش و زرد که  از نظر جلوه های دیداری در تضاد مطلق هستند می توان منظره ای زیبا از روشنی همراه با حس هیجان را به محیط تزریق کرد. البته میزان و درصد استفاده از هر کدام از رنگ های زرد و بنفش را سلیقه، ابعاد و شرایط فیزیکی فضای کلی دکوراسیون مشخص می کند. از طرف زرد با بنفش هرچه به سمت وسط و تعادل رنگ ها سوق داده شود می تواند به جذابیت و شور انگیزی فضا کمک کند.

استفاده از ترکیب غالب رنگ بنفش و رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی در کنار رنگ سبز می تواند بر زیبایی و جذابیت فضای داخلی دکوراسیون بیفزاید که میزان و درصد استفاده از هر کدام از این رنگ ها می تواند در زیبایی نمای کلی موثر باشد. از دید خیلی از طراحان استفاده از قالب مطلق و یکدست رنگ بنفش در کنار سبز ملایم می تواند جذاب و بسیار چشم‌نواز باشد.

رنگ بنفش و رنگ سبز در دکوراسیون

استفاده از رنگ سفید در کنار رنگ بنفش برای تزیین دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ های خنثی در کنار رنگ های تند و ملایم همیشه می تواند در عین نشان دادن جسارت و ریسک پذیری طراح امید به ایجاد صحنه های زیبایی را در دیدگان بیننده نوید دهد. در اینگونه طراحی می توان از فضای کلی رنگ بنفش را به عنوان رنگ اصلی و غالب استفاده کرد و در کنار آن از رنگ سفید هم بهره گرفت و از ترکیب این دو رنگ تقریبا متضاد فضای روشن و شیک بوجود آورد که دیدگان بیننده را به سمت خود جذب کند.

استفاده از رنگ آبی و قرمز در کنار رنگ بنفش برای دکوراسیون داخلی

چون رنگ بنفش ترکیبی از رنگ آبی و قرمز است. استفاده از این دو رنگ بصورت هم زمان در کنار رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی می تواند به جذابیت و زیبایی فضای کلی  دکوراسیون داخلی  آسیب برساند. زیرا استفاده از رنگ آبی و قرمز می تواند باعث سوق دادن حس سبکی و جلف بودن در فضا داخلی شود  که  با حس اصالت و گیرایی رنگ بنفش تضاد قرار دارد.

استفاده از رنگ های دیگر در کنار رنگ بنفش

استفاده از رنگ بنفش در کنار رنگ های دیگر امریست که به سلیقه و میل افراد بستگی دارد ولی بطورکلی نمی توان برای استفاده از هر کدام از رنگ ها در کنار رنگ بنفش یک عیار و ملاک مشخص قرار داده و خوب و بد بودن آن ها را مشخص کرد. چون زیبایی بطور کلی نسبی است و عیار هر چیزی را ذهن طراح آن مشخص می کند.

استفاده از رنگ های دیگر در کنار رنگ بنفش

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.