Whatsapp

مشاوره رایگان

دکوراسیون دفتر کار

دکوراسیون دفتر کار

فهرست

دکوراسیون دفتر کار و ۸ ایده انرژی بخش، برای راندمانی بیشتر!

بخش بزرگی از موفقیت یک سازمان، شرکت و یا دفاتر کار به کارکنان آن بستگی دارد. به کارگیری صحیح اصول ارگونومی و دکوراسیون دفتر کار موجب بهینه کردن تناسب بین انسان- ماشین، محیط کار و بهبود عملکرد و کارایی سیستم­ها می­شود. ارگونومی به معنای کار، قاعده و قانون است و هدف آن ایجاد ارتباط بهتر بین انسان و محیط کار است که با افزایش بهداشت، ایمنی، سلامتی و راحتی ایجاد می­شود.

ایده ­هایی انرژی بخش و تاثیر گذار برای راندمان بیشتر در محیط کار

طراحی دکوراسیون داخلی؛ به معنای تعیین نوع چیدمان تجهیزات و مبلمان در فضای داخلی است. طراحی دکوراسیون داخلی دفاتر کار، از قواعد و اصولی پیروی می­کند که دانستن این قواعد منجر به چیدمانی شیک، زیبا، مدرن، متانسب با حرفه و در عین حال کاربردی خواهد شد. در محیط کار، تنها زیبایی فضا ملاک نیست بلکه باید به روحیات کارکنان، نوع کاربرد فضا، نظم و ترتیب، بهداشت، مبلمان و چیدمان وسایل نیز توجه داشت تا میزان راندمان و بهره­ وری کار بالا رود. در ادامه به بررسی چند ایده می­پردازیم:

۱- اهمیت دکوراسیون دفتر کار و چیدمان در محیط کاری

برای طراحی دکوراسیون محیط کار خود به بهترین نحو، باید به رنگ دیوارها، مبلمان و وسایل مورد استفاده، کف پوش، نوع کاغذ دیواری، سقف و از همه مهمتر مقدار فضا و نوع چینش وسایل توجه ویژه­ ای داشته باشید. برای تصمیم گیری درست، مهم است که می­خواهید چه نوع سبکی در محیط کارتان حاکم باشد. زیرا با انتخاب سبک دلخواه و متناسب با شغل­تان، می­توان تصمیم گرفت که چه نوع مبلمانی باید خریداری شود و از چه رنگ­هایی باید استفاده شود تا نتیجه مطلوب در کنار راندمان بالای کار فراهم شود.

دکوراسیون دفتر کار

۲- اهمیت نور و رنگ­ در دکوراسیون دفتر کار

از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت محیط کار، نوع رنگ آمیزی و ترکیب اصولی رنگ­ها با یکدیگر است. رنگ جادویی است که می­تواند پدید آورنده­ی احساسات گوناگون در ما شود. تاثیری که رنگ­ها بر محیط کار می­گذارند یکی از متغیرهای فیزیکی مهم در مباحث روانشناسی کار و محیط کار ارگونومیک می­باشد.  مهمترین نکته­ ای که در انتخاب رنگ باید مد نظر قرار دهیم این است که: می­خواهیم چه تاثیری در محیط القا شود؟

دکوراسیون دفتر کار

  • رنگ آبی: از پرکاربردی ترین رنگ­ها که نگریستن به آن موجب کاهش استرس، فشار خون و تعداد تنفس و همچنین موجب افزایش و انتقال دهنده ­ی حس امنیت و آرامش در افراد به خصوص کارمندان می­گردد، رنگ آبی است.
  • رنگ قرمز: رنگی گرم، که سبب افزایش حس رقابت و فعالیت، هیجان و رغبت در کارمندان می­شود. استفاده از این رنگ باید هوشمندانه انجام شود زیرا اگر اصولی و به اندازه به کار نرود، می­تواند در ساعات پایانی کار، تشویش و خستگی را سبب شود.
  • رنگ خاکستری: خاکستری رنگی خنثی و نماد عقل گرایی و رضایت است که هیچ گونه تحریک و واکنشی در کارمندان ایجاد نمی­کند.
  • رنگ زرد: رنگ زرد روشنایی محیط را دو برابر و روحیه­ی کارمندان را تقویت می­کند و القا کننده­ ی حس امید بخشی و رهایی از مشکلات می­باشد. رنگ زرد با این که ترویج دهنده ­ی خوش بینی و نوآوری است، اما باید توجه داشت که استفاده بیش از این این رنگ می­تواند اضطراب ناخواسته را حاصل شود.
  • رنگ قهوه­ ای: این رنگ گرم و تیره نمادی از نظم و وفاداری در کار است که به دلیل نزدیکی به متریال چوب، حس آرامش، تعلق و و وابستگی را در افراد بوجود آورده و هارمونی و ثبات ایجاد می­کند.
  • رنگ سیاه: به این رنگ نا امیدی و سکون اطلاق می­شود. این رنگ حس پوچی را افزایش داده و در کارمندان حس بی­ تحرکی و بی­ انگیزگی ایجاد می­کند. رنگ مشکی نور طبیعی را جذب می­کند، بنابراین استفاده بیش از حد آن و یا استفاده از آن برای رنگ دیوار و کف پوش به هیچ وجه توصیه نمی­شود. از طرفی نیز اگر به عنوان رنگ مکمل استفاده شود، می­تواند فضایی لوکس را پدید آورد.

۳- اهمیت مبلمان در محیط کاری

از اصولی ترین طراحی­های محیط کار، به کار بردن مبلمان با استانداردها و ارگونومی­ های مناسب است. منظور از مبلمان، وسایل نشستن و کار کردن شامل: میز مدیریت، میز اداری، میز کنفرانس، مبل، صندلی و … می­باشد. کارمندان زمان زیادی را در محیط کاری می­گذرانند و به نوعی خانه­ی دوم­شان محسوب می­شود، بنابراین دکوراسیون مناسب با توجه به نوع و رنگ مبلمان باعث افزایش توان و کارایی مناسب کارمندان می­شود.  انتخاب مبلمان اداری از جنس چوب، می­تواند بهترین گزینه برای داشتن دکوراسیون ایده آل باشد.

مبلمان دفتر کار

۴- اهمیت گیاهان در دکوراسیون دفتر کار

وجود گیاهان تاثیر فوق العاده­ای بر محیط کار می­گذارد. اگر خواهان ایجاد فضایی شاد، پویا و پر انرژی در محیط کار هستید، از گیاهان سبز غافل نشوید. سانسوریا، فیکوس، شفلرا و پتوس از جمله گیاهان مقاوم به تغییر میزان نور، دما و حرارت در محیط هستند که بسیار مورد استقبال قرار گرفته ­اند. در ادامه به چند مورد از تاثیراتی که گیاهان در کارمندان و محیط کاری می­گذارند اشاره می­کنیم:

  • گیاهان بر زیبایی بصری می­ افزایند. بدین منظور می­توانید از گلدان­ های بزرگ در دفتر مدیر و از سازه ­های جدا کننده حاوی گل و گیاه، در محیط کاری استفاده نمایید.
  • گیاهان فیلترهای طبیعی هستند که هوای محیط را تصفیه می­کنند. گیاهان صرفا جهت عنصر دکوراتیو کاربردی نیستند بلکه می­توانند تولید اکسیژن کرده و سموم و گازهای موجود در هوا را که از لوازم الکتریکی (پرینتر، کامپیوتر و …) ناشی می­شوند را جذب کرده و از بین می­برند و سبب تمیز شدن و تصفیه هوا خواهند شد.
  • وجود گیاهان استرس و خستگی را از کارمندان دور می­کند. استرس و خستگی در محیط کاری امری است کاملا طبیعی، اما کم کردن میزان آن، در سلامت کارمندان تاثیر به سزایی خواهد داشت. بدین منظور استفاده از گیاهان می­تواند بهترین گزینه باشد. توصیه می­شود در هر متر مربع یک گلدان قرار داده شود.
  • گیاهان جاذب صدا نیز هستند. گیاهان باعث کاهش سر و صدای محیط شده و به تمرکز و کارایی کارمندان می­افزاید. بنابراین قرار دادن گلدان­های کوچک در روی میز و گلدان­های بزرگ در حاشیه، بسیار  مفید و موثر خواهد بود.
  • گیاهان تاثیر مثبتی در روحیه­ی کارمندان گذاشته که باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان می­شود.

دکوراسیون دفتر کار

۵- اهمیت دیوایدرها در محیط کار

پارتیشن ها و دیوایدرها از جمله سازه­ های از پیش ساخته شده ­ای هستند که برای جداسازی و ایجاد فضای خصوصی در دکوراسیون داخلی دفاتر اداری کاربرد دارند. دیوایدرها با هدف ایجاد فضایی اختصاصی، در یک مکان عمومی ساخته شده ­اند که علاوه بر قابلیت آکوستیک بودن (به هیچ وجه صدا از آن عبور نمی کند)، هارمونی متناسبی با دکوراسیون اداری دارد و با توجه به وزن سبک آن، قابلیت جابجایی آسان را دارد. از دیگر مزیت­ های قیمت مناسب آن است، که سبب شده تا اکثر مدیران از این سازه در محیط کار خود استفاده نمایند. از متریال های مصرفی در تولید دیوایدرها، می توان شیشه، ام دی اف، چوب، فلز و یا هر نوع متریالی که مورد پسند شماست را نام برد.

۶- اهمیت قفسه­ ها در محیط کاری

اغلب در اتاق و دفاتر کاری کشو، کمد، فایل و قفسه­ های متعددی را قرار می­دهند تا مدارک و وسایل مختلف در آنها نگهداری شود. قفسه ­ها را از جنس چوب، فلز و پلاستیک به صورت ساده، چرخ دار و درب دار می­سازند. به یاد داشته باشید که؛ فضای کاری منظم و مرتب از نظر روانی تاثیر بسزایی بر راندمان کاری خواهد گذاشت و باعث می­شود افراد با آرامش بیشتر و به نحو احسنت وظایف خود را انجام دهند.

دکوراسیون دفتر کار

۷- اهمیت کف پوش­ها در دکوراسیون دفتر کار

نوع و طرح کف پوش­ها نیز در طراحی دکوراسیون داخلی امروزی از جایگاه ویژ­ه­ای برخوردار است. کف پوش­ها دارای سبک­های متفاوت و خاصی هستند که هر یک می­تواند بر احساسات کارکنان و ارباب رجوع ­ها تاثیر بگذارد. چوب، پورسلین (کاشی چینی)، سنگ طبیعی، موزاییک، سیمان و بتن، سه بعدی و دکوراتیو، موکت و حتی فرش عناصری هستند که به عنوان کف پوش مورد استفاده قرار می­گیرند. بهره­ گیری از هر یک از انواع کف پوش­ها، علاوه بر سلیقه، باید با توجه به هدف استفاده و توجه به جنبه­های هنری آن به کار گرفته شود. قبل از ایجاد کف پوش باید خب فکر کنید زیرا هزینه تعویض کف پوش، زیاد است. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که کف پوشی را برگزینید که علاوه بر کارایی، چشم نواز و زیبا هم باشد.

۸- اهمیت نصب تابلو در دکوراسیون دفتر کار

خوشبختانه دکوراسیون محیط کاری این قابلیت را دارد که با یک سری تغییرات کوچک و ساده، کاملا متحول و بهینه شود. به کار بردن تابلوهایی با رنگ­هایی شاد و جملات انگیزشی، ساده­ترین روش برای ایجاد انگیزه و انرژی در کارمندان است. در محیط ­های رسمی ­تر، استفاده از تابلوهای اصیل و تابلو خط جلوه­ای فوق العاده به دکوراسیون اداری می­بخشد.

 

دکوراسیون دفتر کار

برای رسیدن به دکوراسیونی شیک، مدرن و آرامش بخش، در محیط کار می­توان از یک تابلوی هنری، گلدانی زیبا یا یک مجسمه رنگین استفاده نمایید تا علاوه بر ایجاد انگیزه، انرژی، روحیه و تلاش در افراد، راندمان کارای نیز بالا رود. انتخاب هر یک از ایده­های ذکر شده بستگی به این موضوع دارد که: شما چه نوع کسب و کاری دارید؟ و تمایل دارید چه سبکی را در محیط کاری خود لحاظ کنید؟ اول تصمیم بگیرید و سپس با رعایت نکاتی که ما در این نوشتار آورده ­ایم، بهترین و اثر بخش ترین محیط کاری را ایجاد کنید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.