Whatsapp

مشاوره رایگان

تاثیر قالیچه و فرش بر دکوراتیو

فهرست

قالیچه و فرش می‌تواند تاثیر عجیبی در زیبایی و افزایش کیفیت فضای دکوراسیون داخلی داشته باشد. منتهی باید توجه داشت که تاثیر زیبایی فرش در دکوراسیون داخلی محدود به طرح و رنگ آن نمی‌شود بلکه چگونگی جانمایی و انتخاب اندازه مناسب برای فضاهای مختلف می تواند نقش غیرقابل انکاری  در زیبایی دکوراسیون داخلی داشته باشد. فرش و قالیچه در چیدمان دکوراسیون داخلی می‌تواند به عنوان عنصری سازمان بخش و نظم دهنده به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته شود و یا به عنوان عنصری مجزا و تزیینی به عنوان تابلو به شکل یک قاب دکوری مورد استفاده قرار گیرد.

فرش و فضای داخلی

فرش می تواند با جانمایی و چیدمان درست، کف را در دکوراسیون داخلی به عنصر و کانون اصلی تبدیل کند. فرش ها در ابعاد و اندازه های مختلف و استاندارد برای پوشش کف تولید می‌شوند اما امروزه با توجه به تحولات زیادی که در نوع و شرایط زندگی اتفاق افتاده است از آن برای پوشاندن کف تمام فضاهای دکوراسیون داخلی استفاده نمی شود.‌‌ در این شرایط ابتدا فضای مناسب برای جانمایی و قرار دادن فرش تعریف شده سپس با توجه به نوع قرار گیری، طرح و رنگ فرش، اقدام به تهیه و چیدمان وسایل مختلف در دکوراسیون داخلی می شود. همچنین طرح های جهت دار آن می‌ توانند از نظر ظاهری کف را کوچک تر یا بزرگتر ابعاد واقعی نشان دهند. برای چیدمان و تزیین فضای دکوراسیون داخلی از اسباب و وسایل زیادی مانند انواع میزها و مبلمان، اکسسوری(تابلوها، آباژورها و …)، آینه با ابعاد مختلف، کنسول، تلویزیون، میز تلویزیون و … استفاده می‌ شود. اما برای چیدمان درست و شکیل آن ها در کنار هم نیاز به یک عنصر قوام بخش وجود دارد تا بتوان بر اساس آن همه عناصر را به بهترین شکل سازماندهی کرده و از بی نظمی و سردرگمی نجات داد و یک نظم فضایی را در محیط داخلی حکم فرما نمود. یکی از عناصر مهمی که می تواند به عنوان کانون مرکزی در این شرایط نقش محوری بازی کند فرش یا قالیچه می باشد.

قالیچه و فرش

برای انتخاب فرش و قالیچه مناسب در دکوراتیو باید به چه نکاتی توجه شود؟

تناسب قالیچه، مبلمان و عناصر مختلف دکوراتیو از اولین نکاتی هستند که در چیدمان دکوراسیون داخلی باید مورد توجه قرار گیرند. به عنوان نمونه بهتر است در سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزیینات از فرش هایی با حال و هوای مدرن و یا تابلو فرش استفاده شود. همچنین در سبک روستیک(روستایی) که حال و هوای زندگی ساده و روستایی دارد از فرش هایی با طرح ها و نقش های ساده مانند گلیم و جاجیم استفاده گردد تا تعادل و تناسب در حد مطلوب حفظ شود. در طراحی فضای داخلی با سبک کلاسیک بهتر است از مدل هایی با نقشه های اصیل و سنتی مثل فرش‌ های با طرح و نقشه اصیل ایرانی استفاده شود تا زیبایی و سادگی کار به صورت توامان حفظ شود. علاوه بر سبک طراحی و انتخاب نوع فرش هماهنگ با این سبک، نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، هماهنگی بین اجزاء تشکیل دهنده دکوراسیون داخلی است که باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد تا زیبایی کار دوچندان شود. به طور مثال هماهنگی طرح و رنگ آن با رنگ دیوارها، پرده ها و مبلمان با یکدیگر باید در اولویت کار قرار گیرد تا بتوان تناسب و تعادل مناسب را خلق نمود.  وقتی که این عناصر با یکدیگر هماهنگ باشند یک هارمونی جذاب و چشم گیر به وجود می آید که می تواند چشمان هر بیننده ای را به خود جلب کند.

محل قرارگیری فرش در دکوراتیو داخلی

در دکوراتیو داخلی بنابر طراح و نقشه قبلی یا با توجه به شرایط فضاهای مختلف نسبت به انتخاب نوع، اندازه و طرح فرش اقدام می‌شود. فضاهای دکوراتیو داخلی که باید با توجه به شرایط آن‌ها  نوع مناسب قالیچه انتخاب شود شامل فضاهایی مانند اتاق خواب ها، غذاخوری  و نشیمن یا پذیرایی می‌شود.

نشیمن یا پذیرایی

نشیمن یا پذیرایی مهمترین فضا در دکوراتیو داخلی محسوب می شود. در این فضا فرش باید طور جا نمایی شود که مبلمان به طور کامل بر روی آن قرار گیرد. در این شرایط اگر طرح و رنگ فرش با ظاهر مبلمان و طرح و رنگ پرده ها هماهنگ شود باعث می شود همه اجزاء سالن به شکل  یک مجموعه متحد الشکل و هماهنگ به نظر برسد. حالت دیگری که می توان برای هماهنگی فرش و فضای داخلی سالن پذیرایی از آن استفاده کرد به این شکل است که پایه جلویی مبلمان بر روی آن قرار گیرد در این حالت هم کانون اصلی توجه به مرکز سالن خواهد بود.‌ یک حالت غیر معمول هم وجود دارد که در آن کاناپه، بقیه مبل ها و میز کناری بر روی فرش قرار داده نمی شوند این نوع چیدمان می تواند برای آپارتمان های کوچک ایده آل باشد. در زمان استفاده از این روش برای آنکه تعادل برقرار شود بهتر است طول فرشی که در مرکز قرار می گیرد با کاناپه برابر باشد. همچنین باید سعی شود حتی المقدور مبلمان به فرش مرکزی نزدیک باشد تا هماهنگی و تعادل برقرار بماند.

اتاق خواب ها

کف اتاق خواب فضایی است که هنگام بیدار شدن از خواب با پا در تماس قرار می گیرد به همین دلیل بهتر است که با یک کفپوش گرم و نرم پوشانده شود. با توجه به ابعاد اتاق خواب و نوع تخت خواب یک نفره یا دو نفره ای که در آن قرار داده شده است باید نسبت به انتخاب نوع مناسب فرش اقدام شود. روال استاندارد پهن کردن فرش در اتاق خواب به این شکل است که تمام یا بخش بزرگی از آن باید زیر تخت قرار داده شود. اما بنابر سلیقه از فرش های گرد و کوچک هم متناسب با ابعاد و شرایط اتاق‌ ها استفاده می شود.

فرش و قالیچه در دکوراتیو

غذا خوری

در قسمت غذا خوری، قالیچه باید طوری زیر میز غذا خوری قرار بگیرد که پایه های میز هنگام عقب آمدن حتما روی آن قرار بگیرد. در این شرایط باید ابعاد و شکل قالیچه متناسب با اندازه میز ناهار خوری باشد و این اندازه طوری باشد که وقتی زیر میز قرار می گیرد پنهان نشود. به دلیل آنکه میز غذا خوری بخش مرکزی قالیچه یا فرش را می پوشاند باید اندازه آن طوری در نظر گرفته شود که الگو و حاشیه در اطراف میز غذاخوری به وضوح نمایان باشد. در جاهای دیگر خانه و دکوراتیو داخلی هم ممکن است از فرش و قالیچه به عنوان پوشش استفاده شود اما میزان استفاده محدود و سلیقه ای است از این موارد می توان به جاهایی مثل ورودی منزل، راهرو بین اتاق ها و کف آشپزخانه اشاره کرد.

در صورتی که رنگ فرش با دکوراتیو هماهنگ نباشد چه باید کرد؟

در صورتی که یک فرش از نظر طرح و رنگ با دکوراتیو داخلی هماهنگ نباشد و صاحب خانه به دلیل شرایط اقتصادی نتواند فرش جدید بخرد یا به هر دلیلی نخواهد فرش خود را عوض کند. راه هایی توصیه می شود تا بتوان بر شرایط موجود غلبه نموده و بتوان هماهنگی نسبی را  در حد معقول به وجود آورد. از راه هایی که برای این منظور توصیه می‌شود یافتن فضای مناسب برای فرش است. برای این کار باید از فضای استفاده شود که دید کمتری داشته باشد. مثلا می توان فرش را زیر میز وسط مبلمان قرار داده و مبلمان را در اطراف آن قرار داد این کار باعث می شود که در نگاه اول فرش توجه بیننده را جلب نکند و فرش تقریبا در نقطه ای کور قرار گیرد. یکی دیگر از روش های هماهنگ کردن فرش با دکوراتیو داخلی استفاده انواع قالیچه، گبه با رنگ هماهنگ با دکوراتیو داخلی است. استفاده از قالیچه و گبه در کنار فرش کمک می کند بتوان هارمونی رنگ مورد نظر را تا حدودی بدست آورده و شرایط کلی را به سمت هماهنگی نسبی هدایت نمود. اگر مبلمان در شرایطی باشد که بتوان از کوسن بر روی آن استفاده شود. می تواند گزینه ای مناسب برای هماهنگ کردن رنگ نا متناسب فرش با فضای دکوراتیو باشد. در این روش می توان با استفاده از رنگ های خنثی برای رو مبلی و کوسن ها شرایط را تغییر داده و ناهماهنگی ایجاد شده را به سمت تعادل هدایت کرد. با استفاده از رنگ های مکمل هم می توان عدم تناسب رنگ فرش با فضای دکوراتیو را برطرف نمود. در این روش رنگ فرش در کنار رنگ دکوراسیون جلوه زیبایی پیدا می کند. از رنگ های مکمل می توان به مواردی مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی، زرد و بنفش اشاره کرد.

فرش و قالیچه می توانند نقش مهمی در زیبایی و آراستگی فضای داخلی داشته باشند منتهی باید توجه داشت که  تهیه و خرید یک فرش و قالیچه بدون توجه به  هماهنگی طرح و نقش آن با فضای داخلی دکوراتیو کار جالب و معقولی نمی باشد چون در صورت عدم هماهنگی با فضای داخلی باعث عدم تعادل فضای دکوراتیو شده و زیبای آن را کاهش می دهد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.