Whatsapp

مشاوره رایگان

باغچه های آپارتمانی

باغچه های آپارتمانی

فهرست

باغچه ­های آپارتمانی؛ با گیاهانی مقاوم؛ محبوب و کم توقع.

با زندگی شهرنشینی، افزایش جمعیت داشتن و تبدیل خانه­ های بزرگ به آپارتمان­هایی با فضایی محدود، داشتن حیاطی پر از گل­های رنگارنگ دیگر مقدور نیست. اما جای هیچ نگرانی نیست! شما می­توانید از باغچه های آپارتمانی فضای کوچکی از گیاهان زیبا و پر خاصیت را به وجود آورید. قبول داریم، نگهداری گل و گیاهان و سبزیجات در محیط آپارتمانی سخت است. ولی مطمئنا با وجود تمام سختی­ها ارزشش را دارد. امتحان کنید.

چگونه می توانیم باغچه های آپارتمانی داشته باشیم؟

در صورت برخورداری از یک بالکن کوچک و یا تراس، داشتن یک باغچه کوچک و پرورش چندین گیاه زیبا، زینتی و حتی خوردنی کار سختی نیست. با بهره ­مندی از تجهیزات مناسب، می­توانید مقدار قابل توجهی از انواع گیاهان را حتی بدون داشتن بالکن هم پرورش دهید. برای این منظور، در ابتدا باید ظرف مناسبی را تهیه کنید.  مقداری کمپوست داخل آن بریزید و گیاهان مورد نظر خود را در آن بکارید. و متناسب با نوع گیاه، به آن آب بدهید و در معرض تابش آفتاب قرار دهید.

  • نکته: ظرفی را که برای کاشت گیاه انتخاب می­کنید باید در اندازه­ی متناسب باشد. اگر سایز گلدان کوچک باشد گیاه نمی­تواند به خوبی رشد کند و از بین خواهد رفت.
  • در نظر داشته باشید؛ کاشت گیاهان نزدیک به هم( قرار دادن آنها در یک ظرف)، ممکن است تهویه را کاهش دهند و فرصت بیشتری را نیز برای آفات و بیماری­ها فراهم آورند تا به گیاهان حمله کنند.
  • در ساخت باغچه آپارتمانی، نمی­توان از خاک بیرون استفاده کرد زیرا این خاک سنگین بوده و به راحتی می­تواند در محیط خانه، داخلی آفات تولید کند.

باغچه آپارتمانی

اهداف کاشت انواع گل و گیاه در محیط آپارتمانی

  1. کمک به بهبود روحیه­ ی افراد خانواده.
  2. استفاده بهتر از فضای خانه برای شادابی و سرسبزی آن.
  3. بهره مندی از مزیت پاک­سازی هوا توسط برخی از گیاهان.
  4. ساخت باغچه­ی آپارتمانی به بالا رفتن اعتماد به نفس افراد کمک می­کند.
  5. استفاده از محصولات کاشته شده مانند: گوجه، فلفل و یا گیاهان دارویی مانند: آویشن، رزماری و … .

ایده هایی برای ساخت باغچه در آپارتمان

ایده های مختلفی برای داشتن باغچه های آپارتمانی زیبا به ویژه در محیط بالکن­ها وجود دارد. اکثریت افراد از گلدان های کوچک و بزرگ برای کاشت انواع گل، گیاهان و حتی سبزیجات استفاده می­کنند. برخی دیگر نیز که عاشق­ترند در این زمینه، ریسک کرده و با ریختن خاک کف بالکن، آن را به یک باغچه زیبا تبدیل کرده و از آن نهایت لذت را می­برند. ما در این نوشتار، قصد داریم تا به شما برای داشتن چنین باغچه­ای کمک کنیم. با ما همراه باشید.

  1. اگر فضای بالکن کوچک است و گزینه­ های زیادی در انتخاب جا برای قرار دادن گلدان­ها وجود ندارد، باید بر اساس میزان تابش نور آفتاب و هوای آنجا، گیاهانی را برگزینید که با شرایط موجود سازگار باشند.
  2. مکان قرارگیری گلدان­ها، جنوبی است یا شمالی؟ به این نکته هم باید توجه داشت زیرا که بعضی از گیاهان به این مسئله حساس­اند و اگر در جای مناسبی قرار نگیرند، بعد از مدتی پژمرده می­شوند.
  3. لازم است پیش از راه اندازی باغچه­های آپارتمانی، علاوه بر توجه به میزان آفتابی که در بالکن به گیاهان­تان می تابد، باید آب و هوای محل سکونت خود را نیز از نظر دما، میزان رطوبت هوا و میزان و چگونگی بارش های جوی بسنجید.
  4. در انتخاب گل و گیاهان بسیار دقت کنید. زیرا ممکن است شما وقت و هزینه­ی زیادی را بابت کاشت نشاء سبزیجات یا پرورش برخی گل ها و گیاهان صرف کنید، اما به نتیجه­ی مطلوب نرسید.
  5. تا چه میزانی حاضرید برای این کار هزینه کنید؟ درست است که راه اندازی باغچه­ی گل و سبزیجات آپارتمانی هزینه چندانی در بر ندارد اما تجهیز کردن آن ممکن است کمی هزینه بر باشد. برای مثال در نظر بگیرید؛ گیاهی که نیاز است هر روز آبیاری شود، در صورت رفتن شما به سفر چگونه باید آبیاری شود؟ بنابراین لازم است برای نگهداری گیاهان از سیستم آبیاری مجهزی استفاده کنید که هزینه بر است.
  6. همان طور که گفته شد؛ یکی از اهداف ساخت باغچه و کاشت گیاهان مختلف، کمک به روحیه­ی افراد و روح بخشیدن به فضای خانه است. پس به زیبایی، طرح و نوع گل و گلدان و چیدمان آنها نیز باید توجه داشت.
  7. کاشت و یا خرید گیاهانی با شرایط نگهداری و نیازهای یکسان. تصور کنید که یک نخل مرداب را همراه با یک کاکتوس در یک گلدان و در یک شرایط محیطی بکارید! چنین چیزی امکان پذیر نیست. پس باید گل و گیاهانی را در کنار هم بکارید که از نظر میزان نیاز به آب، نور و مواد مغذی در یک سطح باشند.

باغچه آپارتمانی کوچک

چه گیاهانی مناسب باغچه­ های آپارتمانی هستند؟

از مقاوم­ترین و محبوب­ترین گیاهان برای باغچه های آپارتمانی می­توان به فیکوس با برگ‌های سبز پر رنگ و ضخیمش، گل بامبو، سانسوریا با برگ­های نواری شکل خود، پتوس با برگ­های پهن و دو رنگش، گل فتونیا (فتونیا به صورت درختچه هم وجود دارد)، کاکتوس با مقاومت زیادش در برابر کم آبی و … اشاره کرد. شما حتی می­توانید سبزیجات مورد نیاز خود همچون: گوجه، خیار، فلفل دلمه­ای، هویج، نخود فرنگی و … را نیز در باغچه­ی خانه­ی­تان پرورش دهید.

کانتینرهای مناسب جهت ساخت باغچه ­های موجود در آپارتمان

برای بهره­ مندی از باغچه­ ی آپارتمانی باید محیط مناسبی را برای رشد گیاهان ایجاد کنید به طوری که ریشه ها امکان رشد، تخلیه و جمع آوری رطوبت اضافی را داشته باشند تا باعث ایجاد کپک یا پوسیدگی در گیاه نشود.  بهترین وسیله برای این منظور استفاده از سطل های پلاستیکی است (سطل­های پلاستیک را می­توان با یک قاب چوبی پشتیبانی کرد). برای باغچه­ های بزرگتر، ظروف فلزی ممکن است کاربردی تر باشند و وزن بیشتری را تحمل کنند. ظروف و گلدان­های سفالی نیز برای بالکن یا تراس مناسب هستند.

ساخت باغچه در بالکن

گیاهان آپارتمانی، همانطور که از نام­شان پیداست، مناسب شرایط محیط آپارتمانی و کم توقع هستند ولی به حداقل‌هایی مثل آب، نور کافی و خاک برای رشد نیازمندند. بنابراین لازمۀ داشتن یک باغچه زیبا و کوچک آپارتمانی، چه گیاهانی که مقاوم هستند و چه گیاهانی که از مقاومت کمتری برخوردارند، ایجاد  شرایط محیطی مطلوب و نحوه­ی نگهداری صحیح آنهاست. پس از ساخت یک باغچه­ی آپارتمانی، برای تولید یک محصول سالم و داشتن گیاهانی زیبا باید به عناصر اساسی مورد نیاز گیاهان از جمله: نور و روشنایی، خاک و کود مناسب و آبیاری منظم توجه بسیاری داشت.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.