Whatsapp

مشاوره رایگان

انواع کابینت چوبی

آشنایی با انواع صفحه کابینت چوبی

فهرست

امروزه کابینت یک بخش مهم و جدا نشدنی از آشپزخانه است و  می تواند هم از نظر کاربری و نمای ظاهری نقش مهمی در دیزاین داخلی داشته باشد. یکی از بخش های مهم کابینت، صفحه کابینت یا صفحه تاپس می باشد. کابینت از نظر ساختار و جنس بدنه اگر چوب طبیعی، صنعتی یا فلز هم که باشد برای تکمیل نیاز به صفحه چوبی دارد.

صفحه چوبی بر روی قسمت پایینی کابینت که حدود ۹۰ سانتیمتر ارتفاع دارد قرار داده می شود و از آن برای نصب سینگ و گاز رو میزی استفاده می شود.‌ از صفحه کابینت برای قرار دادن وسایل آشپزخانه یا میز کار برای پخت و پز هم استفاده می‌ گردد.

برای انتخاب نوع مناسب صفحه کابینت آشپزخانه ممکن است گزینه های زیادی وجود داشته باشد که می توان با توجه به سلیقه، سبک طراحی یا طرح و جنس کابینت نسبت به انتخاب نوع مناسب اقدام نمود.

انواع صفحه کابینت چوبی

انواع صفحه هایی که برای کابینت های چوبی طراحی و ساخته شده است به حدود ۱۰ نوع می رسد و هرکس این امکان را دارد که با توجه به شرایط مالی، نوع طراحی آشپزخانه و سلیقه نسبت به انتخاب و نصب نوع مورد نظر خود اقدام کند.‌ صفحه ها معمولا از نظر جنس یا متریال متفاوت هستند و این تفاوت باعث می‌شود که هر نوع آن ویژگی های خاص خود را داشته باشد.

‌ برای مثال بعضی از صفحه های کابینت در طرح سنگ با مواد فشرده ساخته شده و بسیار مقاوم و سخت هستند و برخی دیگر در عین زیبایی ظریف بوده تحمل فشار زیاد را ندارند و سطح آن ها زود خراشیده می شود.

صفحه کابینت

– صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین نوعی ماده مصنوعی فراوری شده مثل کوارتز است که از ترکیب پلیمر آکریلیک با سایر مواد سنگی و معدنی درست می شود. روال کار به این شکل است که پس از ترکیب این مواد به نسبت مناسب، مخلوط آن ها برای تبدیل به ورق های کورین درون قالب های مخصوص ریخته می شود.‌

از صفحه کورین برای پوشش سطح قسمت پایینی کابینت، میز کار یا کانتر استفاده می شود. همچنین می توان از صفحه کورین برای پوشش صفحه رویه جزیره آشپزخانه هم  استفاده نمود.‌ از ویژگی های صفحه کورین می توان به سطح صاف و زیبا آن  اشاره کرد که به دلیل نداشتن خلل و فرج میکروب و باکتری ها نمی توانند در سطح آن نفوذ کنند.

‌ همچنین صفحه های کورین به هر دلیلی آسیب ببینند از شرایط خوبی برای تعمیر و باز سازی برخوردار می باشند.‌ صفحه های کورین غیر قابل نفوذ بوده و آب و مایعات به سادگی نمی تواند در آن نفوذ کند. صفحه های کورین از نظر طرح و رنگ از تنوع نسبتا بالایی برخوردار بوده و هرکس می تواند با توجه به طرح دکوراسیون داخلی نسبت به انتخاب نوع مناسب آن اقدام کند.

– صفحه های گرانیتی

صفحه های کابینتی از گذشته مورد توجه بوده و در آشپزخانه های مختلف استفاده می شده است. در گذشته صفحه های گرانیتی برای نصب در آشپزخانه گران تمام می شده است اما با توجه به ورود نسل جدید صفحه کابینت بخصوص سنگ های مصنوعی و فراوری شده قیمت آن ها کاهش پیدا کرده و اکثر اقشار جامعه می توانند صفحه کابینت گرانیتی در آشپزخانه های خود نصب کنند.

صفحه های گرانیتی معمولا از نظر ظاهری رگ هایی از رنگ طلایی در بافت ظاهری خود دارند و معمولا پس از صیقل داده شدن ظاهری زیبا پیدا کرده و برای نصب آماده می شوند.

‌ از ویژگی های صفحه های گرانیتی می توان به مقاومت و دوام بالا، در دسترس بودن، قیمت مناسب و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری له دلیل استحکام بالا اشاره کرد. از معایب صفحه های گرانیتی می توان به نصب مشکل، وزن زیاد، امکان شکستن و ترک خوردن در زمان نصب اشاره نمود.

کابینت

– صفحه کابینت کوارتز

صفحه کابینت کوارتز نوعی صفحه کامپوزیت است که از مواد طبیعی مانند ۷ درصد رزین پلی استر، ۹۳ درصد بلور طبیعی کوارتز ساخته می شود.

کوارتز طبیعی بکار گرفته شده در این نوع صفحات مقاومت بالایی را در این نوع صفحه ایجاد می کند به شکلی که در مقابل انواع خراش غیر قابل نفوذ می شود به شکلی که فقط کوارتز و الماس می توانند برای روی این نوع‌ صفحه  ایجاد خراش کنند.‌

از ویژگی های منحصر به فرد صفحه کوارتز می توان به مواردی مانند مقاومت بالا در مقابل آب و نم، مقاومت در برابر حرارت، سطح صاف و صیقلی، قابلیت سفارشی ساخته شدن صفحه، زیبایی ظاهری و … اشاره کرد از معایب صفحه کوارتز می توان به قیمت نسبتا بالا و وزن سنگین آن اشاره نمود.

–  صفحه ام دی اف

صفحه های کابینت ام دی اف از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین انواع صفحه کابینت آشپزخانه هستند. سازه های چوبی ام دی اف نوعی چوب صنعتی هستند که با استفاده از ذرات و خرده های چوب درست می شوند که برای استحکام و زیبایی سطح آن ها با یک رویه لمینت  پوشانده می شود این لایه لمینت برای محافظت از بافت داخلی صفحه ام دی اف و زیبایی کار بر روی سطح آن چسبانده می شود.

–  صفحه یا ورق  فینگر جوینت

صفحه کابینت فینگر جوینت یک ورقه یک لایه چوب طبیعی است که با اتصال قطعات کوچک چوب طبیعی در کنار هم ساخته می شود. در این شکل از صفحه کابینت تکه های چوبی بزرگ به قطعات و تکه های کوچک با دستگاه های برش تبدیل می شود.

و با اتصال این قطعات چوب در کنار صفحه فینگر جوینت شکل گرفته به وجود می آید. دلیل نامگذاری این نوع صفحه با نام فینگر جوینت، استفاده از اتصالات انگشتی یا فینگر جوینت در کنار هم می باشد. این نوع چوب بر خلاف انواع صفحه دیگر کابینت مثل ام دی اف از چوب کاملا طبیعی ساخته می شود.

آشنایی با انواع صفحه کابینت چوبی

–  صفحه تمام چوب سایلد

برای تولید صفحه کابینت تمام چوب سایلد از پرس قطعات و پروفیل های چوبی در کنار هم استفاده می شود به این شکل که قطعات و پروفیل های چوب با پرس کردن به صفحه های صاف و یک دست تبدیل می شوند. که از نظر ظاهری تقریبا شبیه به صفحه فینگر جوینت هستند با این تفاوت که قطعات چوب استفاده شده در آن بزرگ تر می باشد.

اگر در ساخت این نوع صفحه از چوب کاملا خشک استفاده شود می تواند از نظر ظاهری برای نصب در آشپزخانه بسیار مناسب باشد.‌

– صفحه کابینت اسلب

صفحه های کابینت اسلب نوعی از صفحه کابینت هستند این نوع از صفحه در مجموعه های خدماتی به شکل برش از قطعات و ورق های چوب ام دی اف و لترون و … درست می شوند.

روال کار در این نوع صفحه به این شکل است که بعداز برش طولی چوب در اندازه استاندار حدود ۵۵ سانتیمتر به بالا، صفحات چوبی بر روی هم قرار داده شده و با میخ و پرچ به هم متصل شوند و از لبه چسبان با دستگاه های مخصوص برای  پوشش لبه آن ها استفاده می شود تا به شکل یک چوب متحدالشکل تبدیل شوند.

– صفحه کابینت زرین اپوکسی

با استفاده از ترکیب چوب و رزین اپوکسی می توان ایده های بیشماری را با  این ماده به وجود آورد. به عنوان مثال با ترکیب اسلب چوبی و رزین می توان به صفحه های کابینت زرینی زیبا و شیکی دست پیدا نمود.

سخن پایانی

صفحه های کابینت جزء جدایی ناپذیر از ساختار کابینت آشپزخانه هستند که طی سال های اخیر در ساخت آن ها علاوه بر چوب طبیعی از مواد دیگری برای بالا بردن کیفیت و استحکام آن ها هم استفاده می شود.

اما با تمام این تفاسیر صفحه های ساخته شده از چوب ام دی اف جز پرطرفدار ترین و پرمصرف ترین چوب های آشپزخانه هستند که به شکل گسترده در طرح ها و رنگ های مختلف تولید و مصرف می شوند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.