Whatsapp

مشاوره رایگان

کنتراست در دکوراسیون داخلی

کنتراست در دکوراسیون داخلی

فهرست

کنتراست در دکوراسیون داخلی و خلق محیطی خلاق، جذاب ، متفاوت و زیبا

فضای منزل شما جایی است که در میان تمامی تفاوت‌ها و تضادها، به تعادلی نسبی رسیده باشد. کنتراست در دکوراسیون داخلی به تفاوت در درخشندگی یا طیف رنگ اشیاء اطلاق می­شود که رعایت درست اصول آن، جذابیت بصری و ظاهری منحصر به فردی به فضای داخلی خانه­ شما می­بخشد. رنگ، جنس و شکل، مواردی هستند که می توان برای ایجاد کنتراست از آنها کمک گرفت که با استفاده از دو یا هر سه مورد در کنار هم، قادر به ایجاد کنتراست قوی تری در دکوراسیون داخلی خواهید بود.

کنتراست چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه کنتراست contrast، به معنای تضاد است که در رشته­های مختلفی چون معماری، گرافیک، موسیقی، دکوراسیون داخلی و … کاربردی جذاب و تاثیر گذار دارد. کنتراست از اساسی­ترین اصول طراحی داخلی است و به عنوان سلاح مخفی برای طراحان داخلی تعبیر می­شود که باعث ایجاد نظم، انسجام و زیبایی خارق العاده­ای در محیط داخلی می­شود. کلید مفید بودن کنتراست در این است که کجا و چگونه به کار برده شود. ما در این نوشتار قصد داریم به شرح کنتراست در زمینه­ی دکوراسیون داخلی و اینکه چگونه می­توان با این تضاد جلوه­ای جذاب به محیط خانه بخشید، بپردازیم.

رنگ و کنتراست در دکوراسیون داخلی.

استفاده از رنگ‌ها ساده‌ترین روش برای ایجاد کنتراست در دکوراسیون داخلی منزل محسوب می­شود که در عین حال به کار بردن آن شهامت زیادی را می­طلبد. معمولا از ۲ رنگ متضاد استفاده می­شود یک رنگ غالب به عنوان زمینه­ی دیوارها و یک رنگ متفاوت در سایر وسایل. در این بین کنتراست رنگ‌های سیاه و سفید از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردارست. اما در صورتی که به رنگ­های شاد  علاقه مندید، کنتراست رنگ­های  رنگ آبی و نارنجی یا بنفش و زرد نیز جذاب هستند. اگر شهامت استفاده از رنگ­های متضادی که دارای کنتراست بالایی هستند را ندارید از رنگ­های خنثی استفاده کنید

رنگ ها و کنتراست در دکوراسیون داخلی

بافت و کنتراست در دکوراسیون داخلی.

بیشترین احساسی که شما از طراحی داخلی یک محیط دریافت می­کنید از طریق جنس المان­های  موجود در محیطی است که در آن حضور دارید. مفهوم بافت، به چگونگی درک و احساس ما نسبت به عناصر داخلی اشاره می­کند. به عنوان مثال حسی که از دست کشیدن بر روی سطح صاف و یکدست میزی از جنس فلز احساس می­کنید با حس لمس یک میز چوبی با سطح تراش خورده و نا متوازن به شما می‌دهد کاملا متفاوت است. برای خلق جلوه­ای بصری در یک فضا بهتر است لوازمی را با جنس ­های گوناگون بر گزینید.

شکل و کنتراست دکوراسیون داخلی.

یکی از مناسب­ترین راه‌های افزودن کنتراست به فضای داخلی منزل، توجه به شکل و فرم اشیاء است. حسی که گوشه‌های تیز و زاویه دار اشیاء نسبت به لبه‌های گرد و صاف به محیط القا می­کند، کاملا متفاوت است. ابزار غالب در این نوع از کنتراست، مبل است. اما می‌توان از وسایل جانبی مانند آینه یا انواع مختلف لوازم دکوراتیو و آثار هنری دیواری، برای ایجاد آن استفاده نمود. توجه داشته باشید؛ در این مورد باید از رنگ‌های ملایم و عناصر ساده جهت ساخت پس زمینه استفاده کنید. پس زمینه­ی ساده کمک می­کند تا اشیاء با فرم‌های گوناگون به راحتی در مرکز فضا قرار بگیرند و بیشتر به چشم بیایند.

چگونگی ترکیب و تطابق عناصر مختلف با یکدیگر

هر طراحی دکوراسیون به طور ذاتی چندین عنصر مختلف را شامل می­شود که تمامی عناصر با شکل، بافت و رنگ متفاوت برای ایجاد یک ظاهر کلی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. استفاده­ی صحیح از این عناصر و چیدمان اصولی آن­ها می­تواند به خلق فضایی منحصر به فرد و بی بدیل منجر شود و آرامش را به ارمغان بیاورد. برای نمونه، با ترکیب مبلمان مستطیلی و آینه­ های گرد می­توان به تعادل و پراکندگی بین این دو شی رسید.

کنتراست در دکوراسیون داخلی

کنتراست در دکوراسیون داخلی و تاثیر اندازه ­های مختلف.

روشی ساده برای ایجاد یک طرح پویا و جالب، استفاده موثر از اشیاء با اندازهای گوناگون است. همان طور که بدان اشاره شد؛ کنتراست موجب افزودن زیبایی بصری به دکوراسیون داخلی می­شود. علاوه بر این ویژگی، به ایجاد یک رابطه اصولی و تعیین اولویت‌بندی میان عناصر منزل نیز کمک شایانی می‌کند. اگر اشیاء به کار رفته در دکوراسیون داخلی منزل­تان تقریبا هم اندازه و هم سطح  باشند، ترتیب خود را از لحاظ بصری از دست می­دهند به طوری که تقریبا هیچ عنصری در این فضا توجه افراد را به خود جذب نخواهد کرد.

کنتراست و اهمیت استفاده از فضای خالی و فضای سفید.

فضا، یکی از المان­های کلیدی در طراحی دکوراسیون به شمار می­آید. در حالی که پر کردن فضای منزل با اشیاء مورد علاقه­ی تان، ممکن است بسیار وسوسه انگیز باشد، اما این را نیز باید بدانید که؛ فضای خالی در جداسازی و سازماندهی عناصر برای ایجاد یک طرح کلی منسجم ایفاگر نقش مهمی است. اگر محیط خانه­ شما دارای ظاهری کلی، پیچیده و شلوغ است، سعی کنید اطراف عناصر مهم طراحی خود را با فضایی سفید و خالی از وسایل پوشش دهید. این روش موجب می‌شود تا کنتراست موثری را با بقیه اجزا تشکیل ‌دهید و توجه افراد به این عناصر بیشتر جلب شود.

کنتراست و فضای سفید

بسیاری از طراحان حرفه­ای دکوراسیون از کنتراست، به عنوان اصلی ترین و اساسی­ ترین عامل موفقیت خود در  طراحی های شان یاد می­کنند. کنتراست می‌تواند رنگ‌ها، اشکال، فرم و نحوه چیدمان را شامل شود. برای ایجاد یک کنتراست خوب و چشمگیر در محیط داخلی روش‌ها و اجزای مختلف و متنوعی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند. اما همه چیز در داشتن لوازم اولیه­ خلاصه نمی­شود، بلکه دانستن این موضوع که، این متریال­ها چگونه باید با یکدیگر ادغام شوند تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد، نیز الزامیست.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.