Whatsapp

مشاوره رایگان

نوار اتویی یا PVC چیست !؟

نوار اتویی یا PVC چیست !؟

فهرست

نوار اتویی یا PVC

هنگامی بحث دکوراسیون داخلی و دیزاین منزل مطرح می شود، حتی جزئیات هم مهم می شوند. امروزه یت و حس آرامشی که چوب القا می کند، بسیاری از افراد از مبلمان، کابینت، قفسه و کتابخانه و کنسول و … از جنس MDF نئوپان بهره می گیرند و با استفاده از روکش ها، به زیبایی و مقاومت شان می افزایند. لبه های برش خورده بسیاری از این وسایل چوبی، بدون روکش هستند که ظاهری زیبا ندارند، اینجاست که نوارهایی از جنس: نوار PVC ، اکریلیک، ملامین، لیزری، PMMA، PET ، PP و ABS  به کمک می آیند تا به جذابیت محیط بیفزایند.

معرفی مختصر PVC

پلی وینیل کلراید نوعی پلیمر ترمو پلاستیک است که با نام اختصاری pvc در جهان شناخته شده است. این پلیمر با تولید سالیانه حدود ۴۵ میلیون تن در جهان، بعد از PE و PP مقام سومین پلیمر پر مصرف در جهان را به خود اختصاص داده است. لازم است بدانید؛ پلیمرها به دلیل مقاومت و استحکام بالا، سبک بودن و قابلیت شکل دهی،  در بسیاری صنایع همچون صنایع هوایی، نظامی، بسته بندی و … مورد استفاده قرار بگیرند و جایگزینی مناسب برای فلزات باشند. پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی یورتان، پلی آمیدها و پلی وینیل کلراید از جمله ایم پلیمرها هستند.

انواع نوارهای PVC و کاربرد آنها؟؟

  • ملامین: از جنس پلاستیک فشرده شده ومقاوم تر از PVC
  • PET: نوارهای طبیعی و نازکی که از خود چوب بریده شده اند.
  • PP: انعطاف پذیر و دارای سطحی براق است که در برابر برق و رطوبت مانند عایق عمل می کند.
  • PVC اتویی: از جنس نوار لبه پی وی سی (PVC) که از پلیمر یا پلاستیک فشرده ساخته شده و به دلیل ضخامت کم آن، به نوار کاغذی یا سشواری نیز شناخته می شوند.
  • اکریلیک: ضد آب و کاملا شفاف است که علاوه بر چسبیدن بر لبه و سطوح ام دی اف و نئوپان، بر سطوح شیشه ای، پلاستیکی و فلزی نیز قابلیت اجرا دارد.
  • ABS: تولید شده از ماده پلاستیکی اکریلونیتریل بوتادین استایرن و از پیشرفته ترین نوارهای موجود در صنعت چوب است که در برابر آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردارست و هیچ نوع ماده سمی از خود ساطع نمی کند.

در ادامه ی این نوشتار به شرح یک مورد، یعنی نوار  PVC اتویی خواهیم پرداخت.

 

نوار اتویی یا PVC

ضخامت و سایز انواع نوار اتویی یا PVC:

در مورد رنگ و شکل زمینه این نوارها سعی شده تا با چوب استفاده شده در وسایل یکی باشد و همخوانی داشته باشد ولی گاهی برای ایجاد کنتراست و جذابیت بیشتر کار می توانید از رنگ های متفاوت استفاده کنید و البته این موضوع به سلیقه شما بستگی دارد. این نوارها باید به گونه ای باشند که عمل پوشش دهی را به خوبی انجام دهند. نگران سایز لبه مورد نظر نباشید، زیرا این محصول در سایزهای ۱۹، ۲۰،۲۱ ،۲۲، ۲۳، ۲۸، ۳۵، ۴۰، ۵۲، و ۵۴ میلی متری با ضخامت های ۰.۴، ۱، ۲ و ۳ میلیمتری در بازار به فروش می رسد.

نوار اتویی

 

نحوه استفاده و چسباندن نوار اتویی یا PVC:

پس از انتخاب درست سایز ، رنگ و مدل نوار نوبت به مرحله نصب و اجرا می رسد. بدین منظور جهت افزایش بهره ورری، سرعت کار، کیفیت و سهولت انجام، می توانید از دستگاه های لبه جسبان استفاده کنید. تنها کافیسیت قطعه را وارد دستگاه کنید و سپس مرحله چسب زدن و اتصال نوار به لبه کار بوسیله غلتک را انجام دهید.

لازم به ذکر است؛ در گذشته افراد برای چسباندن این نوارها به محل مورد نظر، به صورت دستی و با استفاده از از اتو، سشوار و یا وسایلی نظیر این دو به این عمل می پرداختند که کاری زمان بر و سخت به شمار می رفت. بعد چسب گرانول جایگزین شد و در نهایت چسب pvc به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد.

برخی از ویژگی های نوار PVC اتویی:

  • کارآمد.
  • کم هزینه.
  • نصب راحت.
  • قابل بازیافت.
  • قابل حمل بودن.
  • دارای طرح و رنگ متنوع.
  • عدم تغییر شکل و تغییر رنگ.
  • عدم نفوذ پذیری و جذب رطوبت.
  • مقاومت بالا در برابر ضربه، گرما و اشعه های فرابنفش.

 

قیمت نوار PVC چگونه محاسبه می شود؟

این محصول با تنوع فراوانی که دارد، به بازار عرضه می شود که می توانند از رنج قیمت متفاوتی برخوردار باشد. قیمت این محصول به عواملی نظیر: برند شرکت تولید کننده، نوع چسب نوار لبه، جنس محصول، میزان کیفیت و متراژ آن بستگی دارد. چوب و صنایع چوبی از جمله کابینت هایی از این جنس در جوامع کنونی رواج پیدا کرده و بسیار پر طرفدار است. به منظور پوشاندن لبه های برش خورده ام دی اف، نئوپان یا هر چیز دیگر، که در ساخت انواع کمد، جاکفشی ، جالباسی ، مبلمان، کتابخانه و … به کار می روند، می توانید از روکش های نواری و تزئینی PVC اتویی یا کاغذی استفاده نمایید تا فضایی چشم نواز و زیبا خلق شود. گاهی جزیئات نیز مهم می شوند.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.