Whatsapp

مشاوره رایگان

تاریخچه روشویی و انواع آن

تاریخچه روشویی و انواع آن

فهرست

تاریخچه روشویی

در این مقاله می خواهیم درباره ی روشویی و انواع روشویی توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید. روشویی یا دستشویی به فضا یا محوطه ای گفته می شود که برای شستن دست و صورت در فضایی از توالت و حمام یا سرویس های بهداشتی جا نمایی می شود، منتهی باید توجه داشت در شرایطی می توان روشویی را در این فضاها جانمایی کرد که از قبل محل اتصالات آب گرم، آب سرد و خروجی آب تعبیه شده باشد تا بعد از اتصال روشویی بتوان به راحتی از آن استفاده کرد امروز چندین نوع روشویی در بازار وجود دارد. اما روشویی هایی که بیشتر متداول و رایج هستند  روشویی های تمام چینی، سنگی، شیشه ای یا بدنه و محفظه آن ها از چوب ام دی اف یا لترون درست شده و محل قرارگرفتن شیر آب و خروجی فاضلاب درون یک کاسه چینی، شیشه یا سنگ قرار می گیرد.

بنابر شواهد موجود اولین روشویی ها  اواخر قرن ۱۸ در ایالات متحده آمریکا ساخته و به کار گرفته شده اند. دستشویی های اولیه بر اساس روش و روال انگلیسی ها یک میز تقریبا کوچک بودند که بر روی آن ها یک پارچ یا کاسه عمیق برای شست و شوی صورت تعبیه شده بود. به مرور با گسترش این نوع دستشویی ها، حفره ای بزرگ روی آن ها جا نمایی شده و کاسه ای درون آن قرار می گرفت. که همین موضوع باعث می شد زیبایی آن دوچندان شود. از سال ۱۸۲۰ تا سال ۱۹۰۰ یک کابین چوبی به دهانه کاسه روشویی ها افزوده شد که با روکش کردن و چسباندن آن ها بهم روشویی ها تکامل پیدا کردند. به مرور استفاده از روشویی گسترش پیدا کرده و بیشتر مورد توجه قرار گرفت در سال های بعد با اضافه کردن تخته چوب ها و فلزات دیگر کشو ها و قفسه ها بر روی روشویی ها شکل گرفت که هرچه به سمت  زمان حال حرکت کرد زیبایی و ظرافت آن ها بیشتر گردید.

انواع روشویی ها از چه موادی ساخته می شوند؟

از مواد مختلفی متناسب با شرایط برای ساخت روشویی ها استفاده می شود. متداول ترین موادی که برای ساخت  روشویی ها استفاده می شود استیل است که به دلیل هزینه زیاد و نمای خاص بیشتر در فضاهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر دستشویی هایی که  از جنس استیل ساخته می شوند از ورق های فولادی ضد زنگ بوده و این ورق ها با قالب های مخصوص شکل دهی می شوند البته ممکن است بعضی از این روشویی های فلزی که عمق و ضخامت بیشتری دارند در جوشکاری ها ساخته و پرداخت شوند. این روشویی های فلزی ضد زنگ هستند و از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت، سرما و گرما برخوردار بوده و همچنین در مقابل ضربه و خط و خش  استحکام قابل ملاحظه ای دارند.  مینای روی چدن از مواد مناسب برای پوشش دهی سطح این روشویی ها می باشد این ماده از جنس شیشه سیکوریت است که به دلیل زیبایی، دوام و سنگینی در طیف ها و رنگ های مختلف تولید می شود. این محصول در برابر سرما و حرارت کاملا مقاوم است ولی در برابر ضربه آسیب پذیر بوده و ممکن است دچار ترک و شکستگی شود که در این شرایط چدن زیر کار اغلب دچار خوردگی می شود. از دیگر موادی که به صورت گسترده برای ساخت روشویی ها استفاده می شود سرامیک می باشد معمولا محصولات ساخته شده از سرامیک  یا چینی است  که به دلیل دوام و قیمت مناسب تر بیشتر مورد توجه بوده و استفاده می شوند.

از مواد پلاستیکی هم در ساخت روشویی ها استفاده می شود. که از نمونه های ارزان قیمت آن کاسه هایی است که از ترمو‌پلاستیک های تزریقی ساخته می شوند مزیت این نوع روشویی ها قیمت ارزان آن ها می باشد که در صورت خراب شدن به راحتی جای گزین می شوند. سنگ های طبیعی از دیگر موادی هستند که برای ساخت روشویی از آن ها استفاده می شود این سنگ ها به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، حرارت، سرما و رطوبت در طرح ها و رنگ های مختلف تولید شده و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. از دیگر موادی که برای ساخت روشویی ها استفاده می شود چوب های اشباع شده است. از چوب درخت ساج به دلیل ضد آب بودن و مقاومت مناسب در مقابل آفات و موریانه برای ساخت روشویی های چوبی استفاده می شود.

تاریخچه روشویی و انواع آن

انواع روشویی

روشویی ها از نظر شرایط ساختاری و شکل ظاهری در مدل های مختلفی ساخته و روانه بازار می شوند که عبارتند از روشویی های پایه دار، روشویی های نیمه پایه، روشویی های کابینتی، روشویی های رزینی و روشویی های سنگی

روشویی پایه دار

روشویی پایه دار یکی قدیمی ترین و متداولترین روشویی های مورد استفاده می باشد. ساختار و جنس بدنه آن ها از سرامیک یا چینی است  که با چسب یا پیچ و رولپلاک به دیوار محکم می شود. از ویژگی های این نوع روشویی قیمت نسبتا ارزان، نظافت آسان و سادگی در طراحی آن ها می باشد.

روشویی نیم پایه

روشویی های نیم پایه از زیر مجموعه روشویی های پایه دار سرامیکی هستند در این نوع روشویی ها بدنه پایینی روشویی که پایه نامیده می شود نصف شده و قسمت پایینی آن حذف شده است این نوع روشویی  به وسیله چسب، پیچ و رولپلاک به دیوار متصل و محکم می شود. از این نوع روشویی بیشتر در فضاهای کم و کوچک یا فضاهای تزیینی و لاکچری استفاده می شود.

روشویی های کابینتی

روشویی های کابینتی نوعی جدید از روشویی هستند که تقریبا به  عنوان  نسل جدید و بروز روشویی مطرح بوده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.  بدنه این نوع روشویی ها از دو قسمت تشکیل می شوند یک بخش پایینی که از جنس چوب های صنعتی یا پلاستیک های فشرده پی وی سی ساخته می شود و بخش دیگر حفره روی آن است و بر روی آن سنگ یا کاسه روشویی قرار داده می شود.

روشویی های کابینتی از قابلیت قرار گیری کاسه به صورت روکار و توکار برخوردار می باشند. از ویژگی های این نوع روشویی می توان به زیبایی ظاهری، فضای مناسب کابینت روشویی برای نگهداری وسایل مختلف دستشویی و حمام، قیمت مناسب و طرح بندی های متنوع و رنگ بندی قابل انتخاب اشاره کرد.‌

روشویی های رزینی

روشویی های رزینی نوع دیگری از انواع روشویی هستند که از پلاستیک تزریق شده برای ساخت آن ها استفاده می شود. این نوع دستشویی به دلیل آنکه تغییر شرایط و نصب آن به سرعت انجام می شود و در طرح و رنگ بندی آن محدودیتی وجود ندارد از روشویی های پر مصرف و پر طرفدار محسوب می شود. البته باید توجه داشت که مواد مصرف شده برای ساخت این نوع روشویی ها استاندارد نیست و فقط برای زیبایی کاربرد دارند.

روشویی های سنگی

روشویی های سنگی جدیدترین و بروز ترین انواع روشویی ها محسوب می شوند که برای استفاده در سرویس های بهداشتی متداول شده اند. عمر این نوع روشویی ها با طراحی جدید در حدود پنج سال می باشد. این نوع روشویی ها هرچند از نظر رنگ نسبت به انواع دیگر گرانتر تمام می شوند اما به دلیل طبیعی بودن، تنوع در طراحی و رنگ و مقاومت بالا طرفداران خاص خود را دارند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.