Whatsapp

مشاوره رایگان

تابلو هنری و تاثیر آن بر دیزاین منزل

تابلو هنری و تاثیر آن بر دیزاین منزل

فهرست

برای زیباسازی دکوراسیون داخلی، استفاده از انواع سازه ها و مصالح ساختمانی به تنهایی کفایت نمی کند. در این پروسه تهیه و جانمایی وسایل تزیینی می تواند نقشی مهم و غیر قابل انکاری در زیبایی فضای داخلی داشته باشد.  اگر برای تهیه وسایل تزیینی با یک طرح از پیش تعیین شده اقدام شود می توان با یک هزینه نسبتا مناسب و معقول جلوه و نمای بسیار زیبایی را برای فضای دکوراسیون داخلی خلق نمود. انواع تابلو های نقاشی یا خطاطی زیادی در ابعاد مختلف وجود دارد که اگر به درستی در فضاهای دکوراسیون داخلی نصب شوند می توانند باعث ارتقاء نمای دیداری کار شوند.

اصول نصب تابلوهای هنری در دیزاین داخلی

نصب تابلوهای هنری بر روی دیوار در دیزاین داخلی دارای اصولی است که باید برای زیبایی کار رعایت شود. چون اگر این اتفاق نیفتد  ممکن است باعث عدم زیبایی کار شده و از نظر تناسب دیداری تعادل کلی فضا را برهم زده و موجب آشفتگی نمای داخلی گردد.

تابلوهای شکیل و زیبای هنری اگر بر اساس یک طرح مناسب و منسجم  در فضاهای داخلی دکوراسیون نصب شوند می توانند یکی از بهترین روش ها، برای تزیین دیوار قسمت های مختلف فضای دکوراسیون داخلی باشند.

از مهمترین اصول نصب تابلوهای هنری می توان به مواردی مثل تراز بودن تابلو بر روی دیوار،  نصب تابلو در ارتفاع مناسب، اندازه و ابعاد تابلو، چگونگی نصب بیشتر از یک تابلو بر روی دیوار، چگونگی نصب تابلوها بر روی دیوار مثلا به شکل افقی، عمودی یا بدون نظم و در هم ریخته، چیدمان متقارن و نا متقارن تابلوها اشاره نمود.

اندازه تابلو

انتخاب اندازه مناسب تابلو هنری از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود چون می تواند تاثیر مستقیمی در زیبایی و تعادل فضای دیداری نمای داخلی داشته باشد. برای انتخاب اندازه تابلو هنری باید به مواردی مانند  فضای نصب، شکل و ابعاد دیوار، ارتفاع و شرایط نصب،  نوع چیدمان و…  توجه شود.‌

فضای نصب

اغلب طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند هرچه تابلو هنری بزرگتر باشد تاثیرگذاری آن در دیزاین داخلی بیشتر است.‌ اگر  تعداد مبلمان یا وسایل تزیینی موجود در فضای دیزاین داخلی کم باشد یا با فاصله زیاد از هم چیده شده باشند، نصب و استفاده از یک تابلو بزرگ هنری و نقاشی می تواند میدان دید را گسترش داده و با ایجاد تعادل در فضای داخلی باعث زیبایی نمای کلی شود. از بهترین مکان ‌های نصب تابلوهای هنری در دیزاین داخلی می توان به بالای مبل و کاناپه اشاره کرد اما باید توجه داشت که اندازه تابلو نقاشی و هنری باید طوری انتخاب شود که  برای رعایت تناسب و تعادل حتی المقدور بزرگ تر از کاناپه و مبل نباشد. طبق روال معمول اندازه تابلو بالای مبل باید دو سوم عرض مبل یا بزرگ تر از آن باشد تا زیبایی ظاهری حفظ شود. از دیگر مواردی که می تواند نقش مهمی در جا نمایی آثار هنری در دیزاین داخلی داشته باشد انتخاب نوع رنگ تابلو هنری با توجه به رنگ کلی زمینه مبل ها یا در صورت فراهم نبودن شرایط و مقدور نبودن این کار حداقل جزئیات مبل ها مثل رنگ کوسن های مبل با رنگ تابلوها هماهنگ گردد زیرا این کار باعث می شود فضا صمیمی تر و گرمتر به نظر برسد. اگر قرار باشد در فضای دیزاین داخلی از تابلوهای هنری و نقاشی چند تکه استفاده شود بهتر است در یک فضای خلوت و یک دیوار مجزا نصب شوند و از شلوغ کردن فضای اطراف آن ها خود داری شود چون این نوع تابلوها به دلیل ساختار جالب و متفاوت نگاه ها را به سوی خود جلب می کنند و اگر فضای اطراف آن ها شلوغ باشد ممکن است موجب سردرگمی و کلافگی بیننده شود.

تابلو

شکل و ابعاد دیوار

شکل ظاهری، ابعاد و رنگ آمیزی دیوار می تواند نقش مهمی در دکوراسیون داخلی داشته باشد چون اگر دیوار ابعاد و رنگ آمیزی مناسبی داشته باشد می توان از آن به عنوان کانونی اصلی در دیزاین داخلی استفاده کرد. در این شرایط تابلو با اندازه های کوچک  مناسب نبوده و از توان خیره کنندگی مناسبی برخوردار نمی باشد و نصب تابلو خیلی بزرگ هم ممکن است کل دیوار را بپوشاند و از نظر دیداری جالب نباشد. به همین دلیل قبل از انتخاب تابلو هنری باید ابعاد کلی دیوار در نظر گرفته شود سپس نسبت به انتخاب اندازه تابلو اقدام شود. در این شرایط اگر طول دیوار بلند و عرض آن کم باشد یا شکل مستطیلی داشت باشد بهتر است از تابلوهایی با ابعاد مستطیلی استفاده شود. اما برای دیوارهایی که عرض آن ها بیشتر است باید از تابلوهایی با عرض بیشتر و افقی استفاده شود که از نظر اندازه بزرگ بوده و حداقل دو سوم یا سه چهارم کل دیوار را پوشش دهند تا چشم نواز تر شوند.

تاثیر تابلو هنری و نقاشی در دکوراسیون داخلی

‌‌چگونگی تهیه و چیدمان وسایل تزیینی یکی از چالش‌های مهمی است که اکثر افراد جامعه با آن دست به گریبان بوده و به نوعی با آن درگیر می باشند. در این میان استفاده از آثار هنری بخصوص تابلوهای هنری و نقاشی می تواند تامل برانگیز باشد. چون وجود آثار زیبا و هنری در فضای دکوراسیون داخلی از یک سو موجب زیبایی فضا توام با آرامش می شود و از سوی دیگر سلیقه و نوگرایی صاحب خانه و طراحان را نشان می دهد.  نصب آثار نقاشی و خطاطی  باعث روح بخشیدن به فضا و کالبد داخلی خانه شده و می تواند  دکوراسیون داخلی را با یک اثر هنری تکمیل نماید.

برای استفاده از تابلوهای نقاشی در فضای دکوراسیون داخلی باید سعی شود یک اثر هنری برای جا نمایی در این فضا انتخاب شود که از هماهنگی و تناسب لازم با آن فضا و وسایل موجود در آن برخوردار باشد. مثلا برای خانه‌های با وسایل و چیدمان به سبک مدرن باید تابلو های نقاشی با طرح ساده مثل سبک آبستره، انتزاعی، مینیمال و حتی آبرنگ استفاده گردد. در تهیه و نصب تابلوهای هنری باید دقت شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، متناسب با روحیات ساکنان خانه باشد چرا که اگر این ویژگی رعایت نشود ممکن است صاحبان خانه احساس راحتی نکنند. اگر رنگ فضای داخلی گرم ‌یا سرد باشد بهتر است برای هماهنگی لازم از تابلوهایی از رنگ خنثی استفاده شود.‌ در مقابل اگر رنگ فضای  دکوراسیون داخلی خنثی است بهتر است برای ایجاد تناسب از رنگ های تند و زنده استفاده گردد. نصب تابلو های هنری می تواند تاثیر شگرفی در زیبایی دیزاین داخلی داشته باشد. اما باید توجه داشت که تهیه و نصب یک تابلو به صرف آنکه یک اثر هنری در قالب نقاشی یا خوشنویسی است نمی تواند باعث زیبایی کار شود بلکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید آیتم ها و المان های خاصی مثل اندازه و نوع اثر، چگونگی و ابعاد نصب، نوع رنگ استفاده شده در نقاشی و … در نظر گرفته شود تا بتوان یک فضای هماهنگ و متعادل خلق نمود که باعث آشفتگی و سردرگم شدن بیننده نشود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.