Whatsapp

مشاوره رایگان

کارگاه نجاری خانگی

کارگاه نجاری خانگی

فهرست

راه اندازی کارگاه نجاری خانگی

خیلی از افراد علاقه مند به نجاری و کار های چوبی هستند ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط داشتن یک کارگاه کوچک از این کار منصرف می شوند. برای راه اندازی کارگاه نجاری خانگی می توان با استفاده از حداقل ها، ابزارهای کوچک، کم سروصدا  و کارهای ظریف نجاری مثل معرق کاری، پیپ سازی … نسبت به فراهم کردن فضایی کوچک که می تواند یک اتاق کوچک، گوشه ای از پارکینگ یا حیاط یا حتی اتاق خرپشته باشد و قسمتی از کارها مثل برش یا سمباده کاری در فضای باز پشت بام استفاده کرد.

خانه های ویلایی از هر لحاظ شرایط بهتری برای داشتن یک کارگاه کوچک نجاری داشته و اولویت بهتری نسبت به مکان های دیگر دارند. در یک چنین فضاهایی برای کارهای نجاری باید زمان و شیوه کار طوری مدیریت شود که مزاحمتی برای افراد، همسایه ها و اطرافیان پیش نیاید.

در کارگاه نجاری خانگی از چه وسایلی باید استفاده شود؟

در کارگاه های کوچک خانگی در وحله اول باید از دستگاه های کوچک و کم سروصدا استفاده شود که صدای نابهنجار آن ها موجب آزار و اذیت دیگران نشود. مثلا به جای استفاده از اره فلکه ۶۰، از اره فلکه ۸ یا ۱۰ اینچ استفاده شود. هم چنین باید ساعات کار طوری تنظیم شود که با ساعت استراحت دیگران منطبق نداشته باشد. در تهیه دستگاه های کاری نیز باید به این نکته توجه کرد که حد مصرف برق این دستگاه ها اولا تک فاز باشد در ثانی کم مصرف باشند چون برق مصرفی اکثر خانه های شهری تک فاز است و مصرف برق زیاد دستگاه ها ممکن است به شبکه برق داخل منزل آسیب برساند.

برای کارگاهی کوچک خانگی که برق مصرفی آنها تو فاز است، باید از دستگاه‌های کوچکی مانند اره فلکه میزی، رنده میزی، گندگی میزی، اره فارسی بر نجاری، اره عمود بر چکشی، اور فرز، دریل برقی، گیره دستی، کمپرسور هوا، منگنه کوب و میخکوب، مکنده گردو غبار و اره میزی کوچک استفاده کرد. ویژگی اصلی این دستگاه ها کوچک بودن اندازه و قابلیت آسان جابجا کردن آن ها می باشد.

در یک کارگاه نجاری خانگی داشتن تمام ابزارها و وسایل کوچک نجاری ملاک کار نمی باشد و قاعدتا باید بر اساس نوع کار نسبت به تهیه ابزار و وسایل نورد نیاز اقدام شود تا وسایل اضافی و نا کار آمد موجب تنگ و بسته شدن فضای کار نشود. مهمترین وسایل نجاری برای استفاده در کارگاه های خانگی را می توان به شکل زیر بررسی کرد.

 

کارگاه نجاری خانگی

  • اره فلکه مینیاتوری نجاری برای کارگاه نجاری خانگی

اره فلکه مینیاتوری نواری یکی از مهم ‌ترین دستگاه ‌های است که در کارگاه نجاری خود باید داشته باشید. از این دستگاه برای برش الوار و تنه‌ های درخت استفاده می‌شود. بهترین گزینه اره فلکه برای استفاده در خانه، نوع مینیاتوری آن است که در اندازه های مختلف در بازار به فروش می رسد.

  • رنده میز نجاری:

پس از برش چوب با استفاده از اره فلکه یا همان اره نواری، باید آن را برای استفاده در گندگی و یا انجام دیگر مراحل، رنده کرد تا ناهمواری ها و برجستگی های چوب متوازن وصاف شود، این کار با استفاده از دستگاه رنده میزی انجام می ‌شود.

رنده میز نجاری

  • گندگی رو میزی نجار ابزار مورد نیاز کارگاه نجاری خانگی:

پس از برش چوب بوسیله اره فلکی و صاف کردن و کندن پوست چوب نوبت به کار ظریف تر برداشتن لایه ای نازک از چوب برای هموار و مناسب شدن سطح چوب است که این کار با استفاده از گندگی انجام می شود.

  • اره میز نجاری:

امروزه به دلیل گسترش صفحه ها و ورق های بزرگ چوب در بازار و استفاده کسترده از آن ها مثل ام دی اف، لترون و چوب طبیعی و… بودن یک اره میزی در کارگاه خانگی چوب جز الزامات محسوب می شود.

  • اره فارسی بر تجاری:

اره فارسی بر نجاری برای برش چوب در اندازه و زوایای مختلف از این دستگاه استفاده می شود که برای ظرافت و تمیزی کار جز الزامات به حساب می آید و نبود آن باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود. مثلا برای برش یک قاب نبودن فارسی بر باعث افت کیفیت کار می شود.

  • دریل برقی برای کارگاه نجاری خانگی:

دریل برقی برای سوراخ کردن و پیچیدن پیچ بسیار مفید و کار آمد می باشد و اگر خرید دریل شارژی جزء برنامه خرید نباشد. دریل تهیه شده حتی المقدور باید از قابلیت راست گرد و چپ گرد برخوردار باشد تا بتوان برای بازو بسته کردن پیچ ها از آن استفاده کرد. همچنین برای سوراخ کردن چوب های پرسی و چند لایه ابتدا باید با دریل یک سوراخ کوچک تر ایجاد کرده و پیچ با قطر بزرگتر را در آن با دریل پیچاند تا پیچاندن پیچ در چوب های سخت ممکن شود.

 

دریل برقی

  • منگنه کوب و میخ کوب بادی:

منگنه‌ کوب و میخکوب بادی می تواند برای نگه داشتن موقت چوب برای محکم و سفت شدن چسب و کارهای  دیگر مورد استفاده قرار گیرد. مزیت استفاده از میخکوب بادی، در سرعت عمل و قدرت بهتر در اتصال موقت و یا دائم قطعات چوبی می باشد که می تواند در سرعت و روند کار بسیار موثر باشد.

ابزار وسایل کار در کارگاه کوچک نجاری خانگی با توجه به نوع کار و تناسب وسایل با کار مشخص می شود و می تواند تنوع بسیار زیادی داشته باشد از دیگر وسایل کوچک و مورد استفاده در این کار می توان به تراز، مداد، چسب چوب، چکش، میخ، متر، انبر دست، پیچ گوشتی دو سو و چهار سو، میخ کش، گونیا، جعبه ابزار و لوازم بسیار دیگری که در حین کار به وجود آن‌ها نیاز پیدا می شود اشاره کرد. ولی در کل نوع کار و شاخه فعالیت در صنایع چوب است که نوع وسایل مورد نیاز را مشخص می کند.

 

منگنه کوب و میخ کوب بادی

۴/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.