Whatsapp

مشاوره رایگان

چوب کاج روسی

چوب کاج روسی

فهرست

نکته های فنی و همه چیز درباره چوب کاج روسی (  نراد )

در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه بدون توجه به جزییات و خصوصیات  آن، چوب روسی گفته می شود. در حالیکه این چوب سفید خود به  گونه ‌های کاملاً متفاوت چون نراد، نوئل و انواع کاجها تقسیم می شود. هر چند نمونه های نام برده شده از نظر ظاهری شبیه به هم می باشند ولی از نظر کارکرد و خصوصیات بسیار متفاوت هستند. یکی از گونه ‌های چوبی که به چوب روسی معروف است Abies یا نراد است که نام رایج آن در دنیا Fir و Sapen می باشد.

این چوب فاقد درون چوب می باشد و رنگ آن سفید مایل به قرمزمی بوده و فاقد مجاری صمغی است. کشت تجاری این نوع چوب در کشور روسیه رونق خوبی دارد. به همین سبب همسایگی این کشور از طریق دریای خزر با ایران منجر به ارزان تمام شدن این نوع چوب در کشور شده است. این عامل باعث توجه فعالین در صنعت چوب ایران به این کشور شده است. در ایران کاج نراد چوب بیشتر برای استفاده در صنایع مبلمان کاربرد دارد.

 

چوب کاج روسی چگونه صادر می‌شود؟

به طور معمول درخت کاج روسی یک دوره  چهار تا پنج ماهه فصل برداشت دارد. این دوره برداشت، فصول بهار و تابستان را در برمی گیرد. چوب و تخته الوار های کاج روسی بعد از بریدن به کارخانه ها بریده می‌شوند و پس از بسته بندی در پک های مختلف، بیشتر به صورت الوار و یا تخته چوب به کشورهای دیگر صادر می‌ گردد.

کاج روسی پس از اینکه بریده شد توسط کارخانه های کشور روسیه به الوار یا تخته تبدیل می‌شود و رطوبت آن را به زیر ده درصد می ‌رسانند، سپس از طریق گمرک به استان های مرزی صادر می‌شود. سپس از آنجا به کارخانه ها و کارگاه‌ های متقاضی صادر می ‌شود.

درخت کاج زوسی ویژگی های چوب روسی یا نراد

همانطور که گفتیم چوب روسی از جمله چوب های قابل استفاده در صنعت مبلمان است. دلیل تمرکز بیشتر بر روی این نوع چوب در صنعت مبلمان در دنیا به دلیل وجود ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن می باشد. به طور کلی عمده ویژگی های چوب نراد به شرح زیر است.

– رنگ مغز داخلی چوب کاج روسی بعد از برش خوردن  آن سفید مایل به قرمز است

– داخل آن رگ وجود ندارد و این مزیت را دارد که هنگام خشک شدن ترک بر نمی دارد و خم نمی شود

– فاقد مجاری صمغ بوده به همین دلیل بعد از برش چوبی یکنواخت و صاف دارد

– چوب آن راست تر بوده و مغز چوبی یکنواخت دارد

– در زمان کار در سازه های چوبی نمای خوبی پیدا می کند

– مغز داخلی چوب روسی به دلیل طعمی که دارد مورد توجه حشرات ریز و‌ موریانه نیست به همین دلیل موجودات ریز علاقه به خوردن، لانه کردن و از بین بردن مغز این چوب ندارند. از این خاصیت می توان برای درست کردن وسایل چوبی برای  مناطقی که آب و هوایی مرطوب و شرجی مثل شمال کشور دارند استفاده کرد.

– چوب درخت کاج در حالت کلی چوبی سبک وزن بوده و در عین حال به سادگی برش و سنباده خورده و خوش کار است

سال های پیشین نیز از این چوب برای ساخت دکل کشتی ها و یا واگن قطار در راه آهن استفاده می شد. دلیل آن هم میزان مقاومت بالای چوب کاج در برابر رطوبت و پوسیدگی زود رس بوده است در این میان چوب کاج روسی از مرغوبیت بسیار بالاتری نسبت به سایر محصولات مشابه برخوردار است و به همین دلیل امروزه در ساخت سازه های چوبی بسیار مورد توجه است.

– کارکردن با این نوع چوب روسی بسیار آسان است

– خشک شدن این نوع چوب کند و به آهستگی است

– الوار های نرم چوب از چوب روسی درخت کاج تهیه می شود و این الوار ها بسیار مقاوم و با دوام اند

– ظاهری بسیار منحصر به فرد و کاربردی دارند

– این نوع چوب روسی برای ساخت و ساز بسیار مناسب است.

 

چرا تولید کنندگان استفاده از چوب کاج روسی را به ‌چوب های دیگر ترجیح می دهند؟

شواهد و مستندات  نشان می دهد که بهترین گزینه چوب برای ساخت سازه های چوبی استفاده از چوب کاج می باشد. زیرا چوب کاج روسی دارای بافت متراکم حداقل ده تا چهارده حلقه می باشد. همچنین چوب کاج روسی یک چوب قوی، فشرده و با مقاومت بالا است که در کف سازی و ساخت مبلمان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این امر هم  این است که چوب استفاده شده در کف و مبلمان ممکن است به دلیل شرایط سخت تر در تحمل فشار به هنگام استفاده،  از استهلاک و فرسودگی بیشتری برخوردار باشد.

چوب روسی

دوام و استحکام مناسب چوب کاج روسی برای استفاده در چنین سازه هایی بسیار مناسب است. این نوع چوب کاج نسبت به گرم شدن چوب مقاوم بوده و رنگ مایل به قرمز دارد. این چوب در زمانی که به هر دلیلی، خواسته یا ناخواسته در معرض حرارت زیاد مستقیم یا غیر مستقیم قرار بگیرد دیر تر مشتعل شده و خطر آتش گرفتن آن کمتر است.

همچنین این نوع چوب به دلیل بافت نرم و مناسب برای رنگ آمیزی و نقاشی می تواند گزینه مناسبی باشد. چون براحتی سمباده خورده و صاف و صیقلی شده و بسیار مناسب برای رنگ آمیزی به روش سیلر و کیلر با روکش پولیستر است و بعداز رنگ آمیزی به این روش می تواند ظاهری زیبا چشم نواز پیدا کند.

 

از چوب کاج روسی یا نراد بیشتر در چه سازه های چوبی استفاده می شود؟

از این نوع چوب‌ها در مواردی مانند صنایع مبلمان سازی و کاغذ سازی می ‌توان استفاده کرد و می‌شود. همچنین در مناطقی که ساخت ساختمان ها و‌ کلبه های چوبی رایج است این نوع چوب کاربرد دارد. استفاده از چوب کاج روسی از مواردی است که در اسکلت ساختمان کاربرد وسیعی دارد.

چوب نراد دارای سطحی صاف با بافتی یکنواخت است. انواع مختلفی از کاربردهای این نوع چوب از قبیل مبلمان مرغوب، طراحی داخلی و خارجی، سازهای موسیقی و حکاکی  وجود دارد. با توجه به اینکه،  کیفیت، طبیعت چسبندگی و خصوصیات مختلف دیگر این نوع چوب بررسی قرار گرفته است  نشان می دهد  این ماده  به عنوان یک ماده ایده آل برای کارهای ساختمانی درجه یک مناسب می باشد.

مبلمان و وسایل منزل با چوب کاج روسی

از این نوع چوب روسی در لوازم منزل مانند میز و مبلمان های شیک بسیار کاربردی است. کاربرد چوب روسی در روکش های دکوری برای دیزاین داخلی و خارجی بسیار مناسب است. از این نوع چوب برای استفاده در آلات موسیقی هم استفاده می شود

تراش کاری و همچنین حکاکی با استفاده از چوب روسی امکان پذیر بوده و می تواند در ارتقاء و ‌کیفیت کار موثر باشد.

در منبت کاری، مجسمه سازی، اسباب بازی و همچنین ساخت خط کش می توان از چوب روسی استفاده کرد. همچنین می توان از چوب روسی در ساخت اسنو برد نیز استفاده کرد. امروزه استفاده از این نوع چوب برای در، پنجره، دیوار و همچنین کفپوش بسیار رایج و پر طرفدار است.

به طور کلی چوب نراد یک نوع چوب با کیفیت است که کاربردهای بیشماری در صنایع مختلف دارد که موارد ذکر شده فقط بخشی از آن می باشد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.