Whatsapp

مشاوره رایگان

پرگولا در محیط منزل

پرگولا در محیط منزل

فهرست

استفاده پرگولا در محیط منزلتان

پرگولا یک واژه ایتالیایی به معنای طاق است و رواج و بکاری گیری این لغت و سازهایی که بر آن اطلاق می شود به زمان رنسانس بر می گردد. پرگولا سایبان های زیبا و بزرگی هستند که برای نشستن های دور همی و دوستانه برای گفتگو و گپ زدن یا محیطی برای مهمانی های دورهمی برای خوردن و نوشیدن در فضاهای سبز، محیط های عمومی، پشت بام ها، محوطه حیاط باغ ها، ویلا ها، مجتمع های مسکونی و مکان های دیگر مورد استفاده قرارگرفته و تقریبا یک فضای نسبتا شخصی را در کلیت فضاهای عمومی و تفریحی برای مخاطب ایجاد می کنند.

پرگولا با دیگر سایبان ها آلاچیق چه تفاوتی دارد؟

پرگولا سازه چوبی است که به عنوان یک فضای رمانتیک و زیبا طراحی و ساخته می شود تا هم از زیبایی ظاهری برخوردار باشد و هم به صورت یک محوطه قابل تفکیک برای نشست های دور همی مناسب باشد. سقف پرگولا با سایبان و آلاچیق بسیار متفاوت است چون در سایبان و آلاچیق سقف سازه بطور کامل بسته و مسقف است ولی در پرگولا این گونه نیست. پرگولا یک سازه تماما چوبی است که غالبا به صورت چهار ضلعی ساخته می شود و در هر گوشه از این سازه یک ستون چوبی قرار داده می شود و از ویژگی های منحصر به فرد این سازه وجود سقفی مشبک است که در زمان تابش آفتاب فضای نیمه سایه ایجاد می کند.

البته به این نکته هم باید توجه کرد که قالب سازه پرگولا یک طرح ثابت و غیر قابل تغییر نبوده و بنابر سلیقه طراحان و سازندگان آن ممکن است تغییراتی در ظاهر سازه داده شود مثلا بجای استفاده از چوب برای ستون ها از انواع سنگ برای این کار استفاده می شود تا هم عمر و استقامت سازه افزایش پیدا کند و هم تناسبی مناسب بین پایه های سازه، سقف و کف ایجاد گردد.

پرگولا یا آلاچیق

در ساخت و طراحی پرگولای چوبی به چه نکاتی باید توجه شود؟

این سازه‌ چوبی  می تواند با انواع مصالح  چوبی ساخته شود. منتهی قیمت چوب‌ های به کار رفته در این سازه متفاوت است. هر کدام از چوب ‌هایی که انتخاب می ‌شوند باید با توجه به میزان مقاومت و دوام و طول عمری خاص خود انتخاب شوند. ممکن است شما برای ساخت لوازم منزل مانند کابینت ‌ها از هر نوع چوبی استفاده کنید اما زمانی که می ‌خواهید آلاچیق یا پرگولا برای فضای بیرونی خود بسازید باید توجه داشته باشید که مواد و چوبی که استفاده می ‌کنید مقاومت کافی در برابر شرایط آب و هوایی را داشته باشد.

از دیگر آسیب ‌هایی که می ‌تواند این سازه‌ ها را در فضای باز تهدید کند نفوذ حشرات، تاب خوردگی یا ترک برداشتن مواد و مصالح است. به همین علت نوع مواد استفاده شده نقش مهمی در ساخت انواع سازه‌ های چوبی فضای باز ایفا می ‌کند. که سازنده و سفارش دهنده باید نهایت توجه و دقت را در زمان انتخاب نوع چوب با توجه به شرایط جوی مد نظر داشته باشند تا در آینده دچار مشکل و دوباره کاری نشوند

چگونه و در چه شکل هایی می توان از یک پرگولای زیبا استفاده کرد؟

۱- پرگولا بعنوان یک مسیر زیبا برای تردد:

پرگولا را می توان در دکوراسیون خارجی یک محوطه طوری طراحی کرد که در فاصله مسیر مشخص مثلا بین درب ورودی حیاط، باغ و ویلا با درب ورودی فضای مسقف قرار داده شود و گیاهان رونده در کنار این سازه قرار داده شود تا با رشد خودروی سقف و اطراف پرگولا را بپوشانند و یک فضای زیبا و رمانتیک بوجود بیاورند. حتی می توان دیواره های کناری پرگولا را با صفحه های مشبک چوبی و فلزی تزیین کرد تا محوطه ای چشم نوازتر نمایان شود.

پرگولا بعنوان یک مسیر زیبا

۲- پرگولا خورشیدی:

پرگولا خورشیدی به گونه ای است که می تواند نور خورشید را درون خود جمع کند. که می تواند هم بشکل مشبک باشد و هم شفاف که نوع سقف پرگولا را، نوع استفاده و سلیقه طراحان و سفارش دهندگان مشخص می کند.

۳- پرگولا شیروانی:

این نوع پرگولا همانطور که از نامش پیداست کاملا مسقف و به صورت شیب دار با زاویه مناسب طراحی می شود. تا آب باران و برف جمع شده  از طریق یک ‌مسیر مشخص به پایین هدایت شود. این نوع پرگولا شباهت عجیبی به سقف آلاچیق دارد و برای جاهایی که بارندگی زیاد است و یا برای استفاده در فصل پاییز و زمستان که می تواند گزینه ای مناسب و خیال انگیز باشد.

۴-  پرگولاهای بادبانی:

پرگولاهای  بادبانی برای جاهای بلند و مناطقی که ممکن است دارای باد های شدید و آب و هوای طوفانی باشند طراحی می شود و به دلیل ظاهری شیک و مدرن که در عین حال می تواند مانع اذیت و آزار استفاده کنندگان به وسیله شرایط جوی شود. برای این گونه مکان ها یک انتخاب ایده آل و منحصر بفرد می باشد.

پرگولاهای بادبانی

۶- پرگولاها بعنوان تکیه گاه برای گیاهان رونده:

با کاشتن گیاهان رونده در کنار پرگولا ها می توان یک فضای نسبتا طبیعی برای نشست های دوستانه و دورهمی استفاده کرد باید توجه داشت که در طراحی این نوع از سازه به این نکته توجه شود که چه نوع سازه ای مد نظر است. سازه ای با سایه ای فراگیر یا شرایطی نیمه سایه و نیم پوشیده و با توجه به تناسب نوع گیاه رونده با شرایط مد نظر نسبت به انتخاب نوع گیاه رونده اقدام شود.

۷- طراحی یک تراس جذاب با استفاده از پرگولا:

یکی از کاربرد های پرگولا استفاده از این نوع سازه برای تراس های بزرگ است که با داشتن سقف مشبک و قرار دادن گیاهان رونده در کنار این نوع از طراحی می توان فضای دنج و مناسب برای استراحت و دور همی محیا نمود.

به کمک این نوع سایبان ها می‌توان به فضاهای سرسبز نمایی منحصر به فرد و جذاب هدیه کرد. این اتفاق باعث می‌شود با خیال راحت اوقات فراغت خود را با یک پیک نیک لذت بخش در یک روز آفتابی یا بارانی به همراه دوستان یا خانواده تجربه کنید. این گونه فضاها با خود آرامش و لذت خاصی به همراه دارند زیرا گذراندن وقت در دل طبیعت و سرسبزی ناخودآگاه با خود آرامش همراه دارد که پرگولا امنیت و ایمنی به این احساس می ‌دهد و این موضوع باعث می‌شود با خیال راحت زمان خود را در یک فضای عمومی در دل طبیعت بگذرانید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.