Whatsapp

مشاوره رایگان

نکته های ایمنی در نجاری

نکته های ایمنی در نجاری

فهرست

نکته های ایمنی در نجاری و رعایت آن ها

کار با چوب بر ای برخی از افراد حکم سرگرمی را دارد و برای برخی از افراد نیز به عنوان شغل و منبع درآمد استفاده می شود. در هر دو مورد باید نکته های ایمنی را رعایت کنید تا نتیحه کار رضایت بخش باشد. همچنین کار با ابزار و لوازم نجاری نیاز به دقت بالایی دارد و باید مواظب باشید که در حین کار آسیبی به شما وارد نشود. در ادامه به موضوع نکته هایی ایمنی در نجاری و رعایت آن ها می پردازیم تا شما با رعایت آن ها بتوانید بدون هیچ خطر و مشکلی کار خود را ادامه دهید.

از مهمترین نکته های ایمنی در نجاری، از لوازم ایمنی استفاده کنید

یکی از نکته های ایمنی که در تجاری باید رعایت کنید، استفاده از لوازم ایمنی می باشد. استفاده از دستگاه ها و ابزارهای نجاری می تواند آسیب های جدی را به سلامت افراد وارد کند که برخی از این آسیب ها به صورت ناگهانی و برخی به مرور زمان خود را نشان می دهد. از جمله این لوازم ایمنی می توان به محافظ گوش و دستکش اشاره کرد. استفاده از عینک یکی از مهم ترین ابزار ایمنی است زیرا در حین برش چوب ممکن است که خرده چوب وارد چشم شود و خطرات بسیاری را ایجاد کند. بنابراین توصیه می کنیم که در همان ابتدای کار تا مرحله انتهایی این عینک بر روی چشم شما قرار گیرد.

لباس مناسب بر تن کنید

کار در کارگاه نجاری نیاز به لباس مناسبی دارد. این لباس باید راحت و مناسب باشد. لباس های گشاد در کارگان نجاری می تواند باعث بروز حادثه شود. این لباس ها باید ضخامت بالایی داشته باشد تا خرده های چوب به پوست شما آسیبی وارد نکند. همچنین دقت کنید که پیش از شروع به کار هر گونه زیورآلات همچون دستبند و گردن بند را باز نمایید تا در حین کار مزاحمتی برای شما درست نشود.

نکات ایمنی در نجاری

قطعات چوب را بررسی کنید

در برخی از چوب ها ممکن است میخ وجود داشته باشد. به همین دلیل پیش از استفاده از چوب و برش آن بررسی کنید که میخ در آن نمانده و خطری به وجود نیاورد. وجود میخ، منگنه و یا پیچ در داخل چوب نه تنها به تیغه های دستگاه شما آسیب وارد می کند، بلکه دستگاه چوب را پس زده و از این رو باعث خطرات جسمانی می شود.

از نکته های ایمنی در نجاری استفاده از کفش کار است

با توجه به این که در نجاری ابزارهای برش وجود دارد و براده ها و خرده ها چوب تیز هستند ممکن است باعث آسیب رساندن به پا شود. بنابراین با پوشیدن کفش مخصوص در حین کار می توانید از بروز خطرات جلوگیری نمایید. این کفش باید ضخامت بالایی داشته باشد و سفت و سخت باشد تا به خوبی بتواند از پا محافظت کند.

ماسک بزنید

همان طور که می دانید در هوا ذرات چوب وجود دارد. شاید این ذرات با چشم مشاهده نشود ولی می تواند به ریه های شما آسیب وارد کرده و سلامتی شما را به خطر بیاندازد. به همین دلیل با استفاده از ماسک می توانید مانع از ورود این ذرات معلق در هوا و براده ها جلوگیری نمایید. این ذرات ریز چوب به مرور باعث ایجاد آلرژی نیز می شود.

میز کار مناسب یکی از نکته های ایمنی در نجاری

نجار همواره در حال برش است و از این رو باید از میز کار مناسب استفاده نمایید. این میزکار باید کاملا استاندارد باشد تا نجار در حین کار زیاد خم و راست نشود. زیرا در صورت غیراستاندارد بودن میز نجار به مرور ممکن است به بیماری هایی همچون کمر درد و پا درد دچار شود.

ابزار کار مناسب

تیغ را تیز کنید

در حین نجاری و برش چوب تیغه ها باید بسیار تیز و برنده باشد زیرا تیغ های کند ممکن است خطرآفرین شود. همچنین کند بودن تیغه ها فشار بالایی به موتور وارد کرده و به مرور هزینه تعمیر بالایی را برای شما به دنبال خواهد داشت. همچنین دقت کنید که در هنگام تعویض تیغه ها باید حتما دوشاخه را از پریز خارج کنید زیرا در بسیاری از موارد آسیب به انگشتان دست گزارش شده است.

به جهت چوب دقت کنید

یک نجار خوب همواره می داند که بهترین جهت برش چوب کدام سمت است. بنابراین از دیگر نکته های ایمنی در نجاری که باید رعایت کنید، برش چوب در جهت درست می باشد. بنابراین در صورتی که تیغه های پوب در جهت غیر اصولی برش بخورد امکان دارد که خرده های چوب پرت شده و به شما آسیب برساند.

برای رعایت نکته های ایمنی در نجاری حواس خود را جمع کنید

بسیاری از حوادث رخ داده در کارگاه های نجاری بر اثر حواس پرتی اتفاق می افتد. به همین دلیل با ورود به کارگاه نجاری تمامی مشکلات و افکار خود را کنار گذاشته و تمامی هوش و حواس خود را بر روی کار متمرکز کنید. در نتیجه یکی از مهم ترین نکته های ایمنی در نجاری تمرکز بر روی کار و جلوگیری از حواس پرتی می باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.