Whatsapp

مشاوره رایگان

طراحی سقف با چوب

طراحی سقف با چوب

فهرست

طراحی سقف با چوب

طراحی سقف با چوب از روش های مناسب برای گرم نشان دادن محیط خانه و دوری از فضای خنثی و بی روح می باشد. امروزه با توجه به کوچک شدن فضای زندگی و تراکم سازی شرایط برای ساخت سازه های چوبی فراهم نیست مگر به صورت خانه های ویلایی و لاکچری که آن هم به دلیل هزینه های بالا از مقبولیت عمومی برخوردار نمی باشد. اما استفاده از چوب در دیزاین داخلی طرفداران خاص خود را دارد و حتی در فضاهای آپارتمانی سعی می شود به روش های مختلف از انواع چوب استفاده شود که طراحی سقف های چوبی هم از این قائده مستثنی نیست.

سقف چوبی چه مزایایی دارد؟

بافت چوب از نظر ظاهری زیباست، باعث گرم و صمیمی شدن فضای داخلی می شود، چوب از قابلیت عایق بودن برخوردار است و می تواند از ایجاد آلودگی صوتی جلوگیری کند. چوب نوعی عایق حرارتی است که می تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کند. چوب بافت محکمی داشته و  از سطح  مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار می باشد. چوب یک ماده طبیعی است که در قالب چرخه طبیعی قرار گرفته و در طولانی مدت باعث آلودگی محیط زیست نمی شود.

چرا در طراحی سقف از چوب استفاده می شود؟

انواع چوب  به دلیل برخوردار بودن از بافت  طبیعی از گذشته دور به وسیله بشر  به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است.  امروزه علاوه بر استفاده های مختلف، از چوب به عنوان سقف کاذب هم استفاده می شود.از این نوع سقف چوبی علاوه بر زیبایی ظاهری می توان برای پوشاندن لوله های تاسیسات، انواع سیم کشی، بر طرف کردن عیب و ایراد سقف، طراحی های مختلف ظاهری و … استفاده نمود. سقف کاذب چوبی می توانند به عنوان پوششی برای سقف اصلی در نظر گرفته شود و علاوه بر زیبایی ظاهری به عنوان عایق صوتی و حرارتی هم عمل نماید. سقف چوبی باعث القاء حس گرم و صمیمی شده  و امکان نور پردازی زیبا و متنوع را فراهم می کند.

سقف چوبی

چگونگی اجرای سقف چوبی

عوامل مختلفی می تواند در اجرای سقف چوبی تاثیر گذار باشد که از آن جمله ارتفاع محل نصب این ‌گونه سقف می باشد. اگر سقف از شرایط خوبی از نظر ارتفاع برخوردار باشد به راحتی می توان انواع طرح های مختلف را روی آن پیاده نمود.ولی اگر سقف کوتاه باشد و ارتفاع آن از حد مطلوب پایین تر باشد قدرت انتخاب پایین آمده و فقط طرح های کمی باقی می ماند که قابلیت اجرا داشته باشند. برای اجرای سقف های چوبی باید یک نقطه مشخص در فضای سقف انتخاب شود سپس با توجه به آن نقطه خط  تراز لازم در نظر گرفته شود و پس از شاسی کشی و کلاف کشی سقف با اتصالاتی از جنس فولادی نوبت به اتصال قطعات چوب می رسد که چوب های در نظر گرفته شده برای سقف با پیچ با پرچ به سازه زیرین متصل می شوند و پس از اجرا فضای زیبایی خلق می شود.

انواع سقف چوبی

در ساخت سقف های کاذب چوبی از چوب های مختلفی استفاده می شود. ملاک و معیار انتخاب نوع چوب برای ساخت انواع سقف های چوبی نفوذ ناپذیری در مقابل نم و رطوبت، مقاومت و استحکام بالای چوب و برخورداری از شرایط مناسب برای جلوگیری از نفوذ حشرات موذی می باشد. برای ساخت سقف های چوبی معمولا از چوب های نراد روسی، راش، ام دی اف و … استفاده می شود. از نظر طرح هم سقف های چوبی از تنوع بالایی برخوردار هستند که از نمونه های رایج و پر طرفدار آن می توان به سقف کاذب چوبی مشبک، معلق، تخته ای، صندوقی، کاشی وار و … اشاره کرد. این تقسیم بندی به این حد محدود نمی شود و به شکل کلی  از نظر سبک و روال اجرا هم به سه گروه بزرگ کلاسیک، مدرن و لوکس تقسیم می گردد که بر اساس دکوراسیون و دیزاین داخلی شکل داده می شود.‌از نظر اجرا همه فضا های خانه به یک شکل طراحی و اجرا نمی شود و قسمت های مختلف خانه ممکن است با توجه به شرایط خاص آن منطقه طراحی و اجرا شوند.

سقف چوبی

چگونگی طراحی سقف با چوب در فضاهای مختلف خانه

در اجرای سقف چوبی همانطور که گفته شده برای زیبایی کار، در همه فضاهای خانه از یک طرح به شکل یکنواخت و متحدالشکل استفاده نمی شود و  سقف هر قسمت از فضای داخلی متناسب با شرایط و نوع دیزاین آن منطقه  اجرا می شود.یکی از فضاهای مهم محیط داخلی خانه سالن پذیرایی می باشد که از نظر زیبایی از اهمیت بالایی در دیزاین داخلی برخوردار است زیرا هر فرد به محض ورود اولین فضایی که مشاهده می کند سالن پذیرایی می باشد. از جمله کارهای مهمی که می تواند فضای سالن پذیرایی را از یکنواختی خارج کرده و متحول نماید استفاده از سقف چوبی است. ,برای انجام این کار طرح های مختلفی وجود دارد که هرکس می تواند متناسب با شرایط یا نوع چیدمان وسایل خانه مثل مبلمان، میز ناهار خوری و … نوع مناسب آن را انتخاب نماید و اگر ابتدا  اجرای سقف چوبی در اولویت  قرار گیرد باید پس از اتمام کار نسبت به تهیه و جا نمایی وسایل پذیرایی اقدام شود البته برای هماهنگی بیشتر بین سقف و کف می توان از انواع پارکت و کفپوش استفاده نمود. معمولا بنابر سلیقه  گاهی سقف اتاق خواب ها هم با چوب پوشانده می شود. چون خیلی از افراد معتقدند که استفاده از چوب در قسمت های مختلف اتاق خواب بخصوص سقف آن باعث ایجاد حس آرامش و راحتی می شود که برای یک خواب با کیفیت می توان  مفید باشد. در طراحی مدرن معمولا سعی می شود قسمت بالای تخت خواب با چوب در طرح های مختلف پوشانده شود. معمولا به دلیل وجود نم و رطوبت استفاده از چوب در سقف سرویس ها رایج نیست. اما خیلی از افراد برای زیبایی فضای داخلی سرویس از چوب به شکل ساده یا شبکه ای استفاده می کنند و برای ارتقاء کیفیت کار از انواع روش های نور پردازی در سطح آن استفاده می شود. همچنین در سقف سرویس برای زیبا شدن کار می توان از سقف های کاذب کناف و چوب به شکل مکمل استفاده نمود.

نور پردازی در طراحی سقف با چوب

نور پردازی از مهمترین بخش های طراحی سقف کاذب با چوب می باشد.  نور پردازی با شرایط نامناسب می تواند باعث برهم خوردن توازن و زشت شدن فضای داخلی شود. اگر نورپردازی به شکل مناسب انجام نشود ممکن است باعث شود که زیبایی سقف چوبی اجرا شده نمایان نگردد. سقف های چوبی که در فضای داخلی اجرا می شوند ممکن است به دلیل عدم قابلیت انعکاس نور به وسیله چوب نسبت به روش های دیگر تیره تر نمایان شوند به همین دلیل برای ایجاد هارمونی لازم بین سقف چوبی و نور پردازی باید توجه ویژهای شود تا زمانی که کار به اتمام می رسد کیفیت دیداری خوبی داشته باشد. سقف های چوبی بر خلاف سقف های دیگر از شرایط خوبی برای جا نمایی و نصب انواع منابع نور مخفی یا غیر مخفی برخوردار می باشند و برای زیبایی کار بهتر است طرح نور پردازی به وسیله افراد ماهر و کار کشته انجام شود.‌

سقف چوبی

از چه نوع رنگ آمیزی می توان در طراحی سقف با چوب استفاده کرد؟

رنگ سفید و سیاه که از نوع رنگ های کلاسیک برای استفاده بر روی سقف چوبی هستند از گذشته رواج داشته هنوز هم متداول بوده و استفاده می شود. رنگ سفید و سیاه اگر به درستی در سقف چوبی اجرا شود می تواند از کیفیت دیداری خوبی برخوردار باشد. از رنگ های خنثی هم برای رنگ آمیزی سقف های چوبی استفاده می شود. البته باید توجه داشت که انتخاب رنگ سقف چوبی امری استاندار و مطلق نیست و هرکس می تواند با توجه به سلیقه و دیزاین داخلی نسبت به انتخاب رنگ مورد نظر خود اقدام کند. در رنگ آمیزی سقف های چوبی از رنگ های شاد و تند هم می توان استفاده نمود منتهی قبل از رنگ آمیزی باید همه شرایط  سنجیده شود زیرا رنگ آمیزی نادرست می تواند باعث برهم خوردن توازن در فضای داخلی شده و شکل دیداری آن را جلف و سبک نماید که موجب برهم خوردن تمرکز بیننده می شود.

استفاده از چوب در فضاهای مختلف محل زندگی می تواند به نوعی انسان را به سمت طبیعت سوق داده و گرمی و صمیمیت خاصی به فضای زندگی انسان ها تزریق کند. امروزه انسان ها از چوب به روش های مختلف و در سازه های گوناگون در محل زندگی و کار خود استفاده می کنند. در گذشته در خیلی از مناطق، خانه یا سقف آن را از چوب می ساختند که امروزه به دلیل گسترش زندگی آپارتمان نشینی استفاده از چوب در سازه های ساختمانی مقدور نمی باشد به همین دلیل از چوب به شکل سقف کاذب در فضاهای مختلف استفاده می شود. استفاده از چوب در طرح های زیبا و چشم نواز  می تواند باعث زیبایی بیشتر فضاهای زندگی گردد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.