Whatsapp

مشاوره رایگان

ایران-باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان

فهرست

سبک دکوراسیون ایران باستان یکی از سبک های لاکچری و با ابهت برای طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. ملاک و معیار طراحی بر اساس دکوراسیون ایران باستان بناهای باقی مانده از آن دوران می باشد.‌ در میان آثار باقی مانده از گذشته باستانی ایران، بیشتر از تخت جمشید برای استفاده در طراحی داخلی و خارجی بناهای مختلف استفاده می شود. تخت جمشید یا پرسپولیس از بناهای زمان هخامنشی در استان فارس است که به وسیله اسکندر مقدونی به تلافی آتش زدن شهر آتن به وسیله خشایارشاه به آتش کشیده شده به مرور فرسوده می شود. از ویژگی های این بنا ستون های بلند با سر ستون های شیر و اسب بالدار می باشد و چون دارای سقفی چوبی بوده چیزی از سقف آن بعداز آتش سوزی اسکندر باقی نمانده است.

سبک دکوراسیون ایران باستان دارای چه ویژگی های است؟

سبک دکوراسیون ایران باستان تقریبا سبکی لاکچری و پر زرق و برق است که استفاده از آن در فضا های مختلف نشان دهنده و تاکید کننده بر حس اقتدار و تجمل گرایی همراه با حس اصیل بودن صاحب خانه است.

از ویژگی های مهم این سبک طراحی می توان به استفاده از سنگ های مرمر برای دیوارهای داخلی و خارجی، استفاده از تندیس های باستانی، استفاده از پالت رنگ های خنثی به شکل رنگ غالب در کنار رنگ های باشکوهی مثل زرشکی و آبی ارغوانی اشاره کرد.

همچنین استفاده از ستون های بلند که معمولا در فضاهایی با سقف های بلند بهتر نمود پیدا می کنند و همانطور که گفته شد برای زیباتر شدن فضا از سر ستون های شیر و اسب بالدار استفاده می شود، همچنین استفاده از درب های سنگین و بزرگ و دیوارهایی که با قاب های بلند مرمر آراسته شده اند به شکل چشمگیر در این نوع طراحی قابل مشاهده است.

در دکوراسیون ایران باستان بیشتر از عناصر و اشکال گوشه دار استفاده می شده است تا هم شکیل تر باشد و هم جذبه و ابهت امپراطوری ایران را به نمایش در آورد که امروزه از این نوع طراحی برای مجلل نشان دادن پذیرایی شیک ایرانی می توان استفاده نمود.

سبک ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان برای اجرا در چه فضاهایی مناسب است؟

سبک دکوراسیون ایران باستان به دلیل بافت و ویژگی های خاص خود برای اجرا در خانه هایی با متراژ نسبتا بزرگ مناسب است البته باید توجه داشت که متراژ بالا به تنهایی برای اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان کفایت نمی کند و حتی المقدور باید ارتفاع  سقف محل مورد نظر از حد معمول بالا تر باشد چون در صورت کوتاه بودن سقف و یا حتی ارتفاع استاندارد آن هم برای اجرای این سبک می تواند مناسب نباشد چون ارتفاع بلند سقف  باعث بزرگ و روشن شدن فضا می شود که شکوه و جلال خاصی به فضای مورد نظر می دهد.

از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این سبک استفاده از مبلمان سلطنتی در دکوراسیون ایران باستان است که نسبت به مدل های دیگر مبل از نظر حجم و ویژگی های ظاهری  فضای بیشتری را اشغال می کند و جا نمایی این نوع مبل در فضاهای کوچک یا کم ارتفاع ممکن است از لحاظ زیبایی دیداری زیاد جالب نباشد.

این سبک معمولا در متراژ های نسبتا زیاد با ارتفاع بلند این امکان را به طراح می دهد می بتواند ستون هایی بلندی در آن با سازه های سنگی یا بتنی طراحی کند که با سر ستون های زیبا و منقش به حیوان افسانه ای بالدار تزیین شده باشد.

استفاده از انواع منبت کاری، معرق کاری و کارهای ظریف بر روی سقف این نوع بناها می تواند عظمت و شکوه دیداری را به فضای پیرامونی منتقل نماید.

برای رسیدن به طراحی دکوراسیون به سبک ایران باستان چه المان هایی باید در نظر گرفته شود؟

در طراحی دکوراسیون به سبک ایران باستان باید حتی المقدور از سنگ های مرمر در اندازه های و قطعات بزرگ برای نمای داخلی و خارجی استفاده شود.

در نمای داخلی و خارجی بهتر است از تندیس ها و نقوش حکاکی شده استفاده شود که به خطوط میخی ایران باستان  شباهت دارند و می توانند برای تزیین نمای داخلی و خارجی به شکل قاب های بزرگ و کوچک استفاده شوند.

در سبک دکوراسیون ایران باستان بهتر است برای رنگ آمیزی نمای داخلی از رنگ های خنثی و روشن سفید و کرم در کنار رنگ های پر جاذبه و با شکوه مثل زرشکی، آبی ارغوانی و طلایی استفاده شود.

از کارهای مرسوم در این طراحی استفاده از  ستون های بلند با سطوحی منقش به شیارهای بعضا طولی و راه، راه و طراحی سر ستون های با شمایل حیوانات افسانه ای بالدار یا سر شیر یا گاو می تواند نمایی زیبا و خارق العاده به فضای داخلی بدهد.‌ در این سبک تلاش می شود تا از دربهای سنگین و بزرگ که بعضا ارتفاع آن ها به حدود سه متر می رسد استفاده شود.

از دیگر ظرف و اشیاء زینتی که در دکوراسیون ایران باستان می تواند حالت نوستالژیک داشته باشد استفاده از ظروف منبت کاری شده، حجاری ها، ظروف کوچکی که با گل پخته شکل گرفته باشند، استفاده از مجسمه های مفرغی شکل که از جنس عاج بوده و به شکل ناشیانه و زمخت ساخته شده باشند هم می تواند برای جا نمایی در فضاهای مختلف این نوع طراحی راهگشا باشد.

در این سبک  همچنین  می توان از قاب های بلند و بزرگ مرمر استفاده نمود که نقاشی های مربوط به حوادث گذشته روی آن نقش بسته باشد. در این سبک طراحی استفاده از فرش ها و گلیم هایی با طرح و نقش های قدیمی نوستالژیک که بر روی آن ها نقوش باستانی و اماکن تاریخی نقش بسته باشد می تواند فضایی رویایی و چشم نواز به وجود بیاورد.

ایران باستان

 

برای طراحی و پیاده سازی این سبک چه محدودیت های می تواند وجود داشته باشد؟

برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی ایران باستان همانطور که گفته شد به فضاهایی با متراژ بزرگ و ارتفاع بلند تر از حد استاندارد نیاز است و به همین دلیل یکی از محدودیت های بزرگ در اجرای این سبک مسئله محدودیت فضا در خانه های با متراژ کوچک است چرا که به علت نوع طراحی و حجیم بودن وسایل مورد استفاده اجرای آن ها به شکل اصولی در این مکان ها تقریبا سخت و غیر ممکن است.

معمولا طراحی و اجرای دکوراسیون ایران باستان به دلیل حجم کار ممکن است هزینه های زیادی در بر داشته باشد که اجرای آن برای خیلی افراد جامعه میسر نباشد. مسئله دیگر که اجرای سبک دکوراسیون ایران باستان را با مشکل و محدودیت مواجه می کند.

فراهم آوردن وسایل و لوازم مناسب  برای این کار است که از هماهنگی و توازن لازم برخوردار باشند. مشکل دیگر که می تواند اجرای سبک دکوراسیون باستان را با محدودیت روبرو نماید قوانین شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است که اجازه افزایش ارتفاع واحدهای مسکونی را بیشتر از ۳ متر نمی دهد و موجب محدودیت ارتفاع سقف می شود.

این شکل از طراحی شهری باعث می شود دربها، پنجره کوچک شوند و حتی وسایل دیگر مثل پرده ها هم از آن ها متاثر گردند و نتوانند عظمت و جلوه واقعی فضای دیداری این سبک از معماری را به شکل چشم نواز هویدا کرده جلو گر نمایند.

سخن‌پایانی

سبک دکوراسیون ایران باستان سبکی زیبا، اصیل و باوقار است که اگر به درستی و به شکل اصولی اجرا شود می تواند عظمت و شکوه دوران باستان را در نمای دیداری فضای داخلی جلو گر نماید.

این سبک از طراحی ویژگی های خاص خود را دارد که از جمله مهمترین ویژگی های آن می توان به فضاهایی با متراژ زیاد و ارتفاع بلند سقف اشاره کرد که به وسیله پنجره های بزرگ و درب های سنگین فراخ جلوه ای خاص پیدا می کند.

در این سبک از معماری بر حجم زیاد نور و روشنایی برای انعکاس به فضای داخلی تاکید می شود چون می تواند زیبایی و شکوه نمای ظاهری را دوچندان نماید.

از دیگر نماد های قابل توجه این سبک از طراحی وجود ستون های بلند و سر ستون های منقش به نقش و نگار شیر یا اسب بالدار است که در صورت ایجاد نقش و نگار و منبت کاری بر روی سقف می تواند فضاهای خارق العاده زیبایی را خلق نماید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.