Whatsapp

مشاوره رایگان

خانه به سبک دهه شصت

خانه به سبک دهه شصت

فهرست

دیزاین خانه به سبک دهه شصت

دیزاین خانه به سبک دهه شصت با توجه به گذشته سال ها و دهه ها دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. اما هنوز هم  این نوع دیزاین به دلیل سادگی و  دوری از زرق و برق زندگی امروزی طرفداران خاص خود را دارد. برای داشتن خانه ای سنتی با دیزاین  دهه شصت باید اصول چیدمان و دکوراسیون این نوع سبک به شکل مناسب رعایت شود تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.  برای ایجاد این نوع سبک و دیزاین ابتدا باید وسایل مورد نیاز آن تهیه شود. باید توجه داشت که تهیه این وسایل کار تخصصی نیست و نکته مثبت وسایل سنتی ایرانی سازگاری نسبتا خوب آن ها با انواع چیدمان و دکوراسیون می باشد که کار طراح را ساده تر می کند.

نوع چیدمان خانه های ده شصت

طراحی دکوراسیون خانه های ایرانی  دهه شصت از تنوع زیادی برخوردار بوده است ولی چهارچوب اصلی همه آن ها حول محور  زندگی ساده و به دور از تجملات دور می زده است  هرچند ممکن است  دیزاین خیلی از خانه ها آن زمان بر اساس سبک های غربی طراحی و چیدمان شده باشند اما در اینگونه طراحی هم به شکل مرسوم  از وسایل سنتی استفاده شده است. چون وسایل سنتی از قابلیت سازگاری و هماهنگ شدن خوبی با محیط و انواع سبک برخوردار بوده و به راحتی با آن ها هماهنگ می شوند. برای طراحی دیزاین خانه به سبک دهه شصت که صد در صد سنتی باشد باید طوری برنامه ریزی شود که صفر تا صد وسایل سنتی برای این کار فراهم شود تا بتوان بر اساس یک طرح مناسب آن را اجرا و جا نمایی نمود. فضا سازی و چیدمان اصیل دیزاین خانه به سبک دهه شصت تقریبا سنتی و بومی بوده است و خیلی از مظاهر زندگی امروزی  مانند میز و مبل ، آشپزخانه  اوپن، کابینت ها و سرویس شیرآلات جدید، کف سرامیک، پارکت و … در آن جایگاهی نداشته است و به مرور  مظاهر زندگی غربی وارد فضای زندگی سنتی شده است.‌

خانه به سبک دهه شصت

طراحی دیزاین خانه به سبک دهه شصت با دکوراتیو کاملا سنتی

برای طراحی دیزاین خانه به سبک دهه شصت با دکوراتیو کاملا سنتی باید سعی شود‌ حتی المقدور مظاهر فرهنگ غربی از فضای دکوراسیون  داخلی کنار گذاشته شود و به جای آن از لوازم کاملا سنتی استفاده شود. مثلا برای چیدمان خانه از صنایع مختلف دستی استفاده شود تا بتوان حال و هوای خانه را به سمت بافتی سنتی هدایت نمود. در این شرایط باید از صنایع دستی مانند لوازم دکوری مسی، مینیاتوری، انواع پارچه زر بافت یا ترمه بافت، چادر شب، لوازم آینه کاری شده، گل دوزی سنتی، لوازم چوبی … می توان برای نزدیک شدن به دیزاین خانه به سبک دهه شصت استفاده نمود. در این نوع دیزاین می توان به جای مبلمان از انواع تخت استفاده نمود و برای زیر انداز هم می توان به جای استفاده از انواع فرش های ماشینی از فرش های دستباف یا فرش های لاکی، انواع گلیم، جاجیم، نمد و زیر انداز های سنتی استفاده نمود.  برای لوازم آشپزخانه هم می توان از انواع چینی، پارچ و لیوان های سنتی، بشقاب های فیروزه ای و لوازم سفالی استفاده کرد. در گذشته به جای مبل های امروزی برای پذیرایی از مهمان ها از انواع پشتی های دست دوز و سنتی استفاده می شده است که امروزه هم برای داشتن فضایی با شرایط دهه ۶۰ می توان از این وسایل و سبک چیدمان استفاده کرد. از دیگر وسایل تزیینی که می تواند فضای محل زندگی را به دیزاین دهه شصت نزدیک کند می توان به تهیه و جا نمایی وسایل مختلفی مانند انواع کتیبه های دیوار کوب، سماور های قدیمی نفت سوز، بخاری های نفتی قدیمی، انواع آب نماهای مسی، پارتیشن های چوبی آیینه کاری شده و … اشاره کرد که می توان از آن ها  به صورت دکوری برای نزدیک کردن فضا به محیط خانه های دهه ۶۰ بهره گرفت. در فصل های سرد سال استفاده از کرسی به همراه لحاف کرسی می تواند جلوه هایی از زندگی سنتی گذشته را نمایان کند.‌ آینه و جا شمعی با طراحی های سنتی اگر به درستی در فضای دیزاین داخلی جا نمایی شود می تواند از نظر دیداری فضای سنتی گذشته را در نگاه بیننده هویدا کند.

کرسی

دیزاین خانه با سبک تلفیقی برای نزدیک شدن به سبک دهه شصت

با توجه به شرایط فعلی زندگی و تحولات زیادی که در آن اتفاق افتاده است شاید طراحی و اجرای دیزاین خانه به سبک دهه شصت کاری سخت و پر زحمت باشد و خیلی از افراد جامعه توان و شرایط لازم برای اجرای آن را نداشته باشد.‌ در چنین شرایطی استفاده از دیزاین خانه با سبک تلفیقی برای نزدیک شدن به آن سبک  می تواند مفید و کار گشا باشد. در این نوع دیزاین و چینش باید سعی شود از عناصر مختلف زندگی جدید و سنتی به شکل مکمل و هماهنگ استفاده شود تا بتوان به نتیجه دلخواه نزدیک شد. مثلا اگر در فضای دکوراسیون داخلی از انواع مبلمان استفاده می شود از وسایل و صنایع دستی قدیمی هم در کنار آن استفاده شود تا فضا متعادل تر گردد و اگر بر فرض مثال کابینت آشپزخانه به شکل مدرن طراحی و اجرا شده است از لوازم سنتی و قدیمی  مثل  انواع چینی های گل قرمز،  پارچ و لیوان های قدیمی، ظروف مسی یا ورشو و … در قسمت های دکوری آن استفاده گردد و حتی المقدور  سعی شود از قابلمه های مسی برای پخت و پز استفاده شود. همچنین برای نزدیک شدن فضا به شرایط سنتی از انواع زیر انداز سنتی مثل فرش های لاکی یا انواع گلیم و جاجیم  و … استفاده شود و فضای در کنار مبلمان برای قراردادن پشتی های قدیمی در نظر گرفته شود. در این نوع از چیدمان می توان برای راهرو ها و پا دری ها از زیر انداز های نمدی استفاده کرد.

در این سبک می توان به جای پرده و یا جدا کننده فضاهای مختلف از نخ ها یا آویز های سنتی ابریشمی استفاده نمود. برای نزدیک کردن فضا به شرایط سنتی می توان از نصب انواع عکس های قدیمی که زنده کننده خاطرات قدیمی هستند بر روی دیوار استفاده کرد. از صندوقچه های قدیمی با ابعاد مختلف به شکل دکوری در فضاهای مختلف خانه می توان استفاده نمود. بجای استفاده از درب های کمد ساده می توان از درب های آینه کار استفاده کرد. در اتاق های خواب  می توان به جای استفاده از رو تختی های مختلف از روتختی های سنتی چهل تیکه یا بافت های سنتی زر دوزی، ابریشمی و … استفاده نمود. برای روشنایی هم می توان در جاهای مختلف خانه به صورت دکوری از چراغ های با طرح پی سوز یا گل سوز استفاده کرد. برای استفاده از طرح تلفیقی روش های زیادی وجود دارد که با استفاده از خلاقیت و طراحی های درست می توان با هزینه کم  در یک زمان کوتاه به نتیجه مورد مطلوب دست پیدا نمود.

فرش

دیزاین خانه به سبک دهه شصت شاید در مقایسه با شرایط فعلی ساده و از رده خارج شده به نظر برسد. ولی خیلی از افراد شرایط پیچیده و پر زرق و برق زندگی امروزی را پسند نکرده و دوست دارند در فضا و شرایط آن زمان زندگی کنند. به همین دلیل خیلی از افراد سعی می کنند فضای دکوراسیون داخلی محل زندگی خود را طوری طراحی کنند که  حتی المقدور به دیزاین خانه به سبک دهه شصت نزدیک شود.

۴.۵/۵ - (۵۶ امتیاز)

یک نظر در “خانه به سبک دهه شصت

  1. آواتار شروین شروین گفت:

    مطلب بسیار آموزنده ای بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.