Whatsapp

مشاوره رایگان

استفاده حرفه ای از چسب

استفاده حرفه ای از چسب

فهرست

استفاده حرفه ای از چسب

چسب چوب یکی از موادی است که در صنایع چوب کاربرد دارد و شاغلین در این حرفه یا نجار ها برای کنار هم قراردادن قطعات چوب و اتصال آن ها از این ماده استفاده می کنند تا هم اتصال دو قطعه چوب بصورت اساسی انجام شود و هم فاصله  و درز،  باد رویی بین آن ها باقی نماند. بطور کلی اگر استفاده از چسب چوب به صورت اصولی و با توجه به معیارهای استاندارد انجام شود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این ماده سفت شده و جدا کردن دو قطعه چوبی که بواسطه این چسب به هم چسبیده اند ازهم بسیار سخت و حتی تقریبا غیر ممکن می شود. بطوری  که راهی جز شکستن چوب برای رفع اتصال باقی نمی ماند.

برای استفاده از چسب چوب باید به نکات و موارد ساده ای توجه کرد که عدم توجه به این موارد ساده می تواند باعث اختلال در کار و عدم کیفیت یا پایین آمدن کیفیت کار شود.

 

استفاده حرفه ای از چسب چوب

برای استفاده حرفه ای از چسب چوب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که می دانید در هر کاری جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب و قابل قبول نیاز به رعایت یک سری معیارها و ملاک ها می باشد. فرایند چسباندن تیکه های چوب به یکدیگر بواسطه چسب چوب نیز همانند دیگر کارهای فنی نیاز به تجربه، مهارت و رعایت نکات ریز و درشتی دارد که در ادامه مطالب مهمترین نکات را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • قبل استفاده از چسب چوب باید نسبت به تهیه چسب مناسب اقدام شود. چون چسب های باقی مانده از زمان گذشته ممکن است در اثر گذشت زمان خاصیت و کارای شان کاهش یافته باشد و از استحکام و قابلیت مناسب برای چسباندن دو قطعه چوب برخوردار نباشند.
  • چسب چوب های خیلی رقیق و با غلظت بالا را در صورتی که این حالت به دلیل کهنگی عمر و زیاد آن ها نباشد می توان با درصد آب کمی از حالت سفتی خارج کرد تا راحت تر بتوان برای استفاده بر سطوح مختلف چوب مورد استفاده قرار داد. ولی باید دقت داشت که مایع چوب بیش از حد، شل نشود چون در این صورت قابلیت چسبندگی آن کاهش پیدا کرده و به طبع کیفیت کار پایین می آید.
  • یکی از نکات مهم و کلیدی در استفاده از چسب چوب برای چسباندن قطعات مختلف در کنار هم تمیز کردن سطوحی است که قرار است به هم بچسبند هر چند شاید در ظاهر کار کم اهمیتی بنظر برسد ولی همین کار ساده اگر به درستی انجام نشود و بین سطوح بدرستی تمیز نگردد و گردو خاک چوب یا تکه های خاک اره چوب باقی بماند باعث کاهش کیفیت کار شده و استحکام کار کاهش پیدا می کند.

استفاده درست از چسب چوب

 

  • از دیگر موارد مهمی که در هنگام چسب کاری باید مورد توجه قرار گیرد. این نکته است که وقتی دو قطعه چوب آغشته به چسب برای قرارگرفتن در کنارهم آماده می شوند بدلیل خاصیت ابتدایی چسب چوب، حالت لغزندگی بین آنها بوجود می آید که ممکن است باعث بازی کردن دو قطعه چوب و سخت شدن مهار آن ها در کنار هم بشود که ممکن است تراز کار بهم بخورد برای این منظور و محکم کردن قطعی پ در کنار هم تا زمان سفت شدن چسب در قطعات کوچک و جاهایی که در دید نباشد از میخ و یا پیچ خودکار استفاده شود و در جاهایی که امکان استفاده از پیج نباشد از گیره های مخصوص نگهداری قطعات چوب در کنار هم استفاده گردد. بنابر شرایط کار، در حد چند ساعت و گاهی ۲۴ یا ۴۸ ساعت این گیره ها برای نگهداری قطعات چوب در کنار هم بکار گرفته می شوند و پس از سفت شدن چسب باز می شوند.

 

  • از دیگر مواردی که در چسب کاری قطعات چوب باید مورد توجه قرار بگیرد. نحوه استفاده از چسب است. تکنسین ها و نجارهای قدیمی از انگشتان دست برای آغشته کردن سطوح چوب استفاده می کنند ولی جهت چسب کاری به صورت اصولی و منطقی باید از انواع کاردک ها و لیسه های پلاستیکی برای مالیدن چسب بین سطوح استفاده شود. تا بخوبی سطوح مختلف چوب به چسب آغشته شوند و استحکام سازه در زمان خشک شدن چسب بیشتر گردد.

 

  •  گاهی اوقات هم نجارهای کار کشته برای محکم کاری و آغشته کردن تمام سطح محل اتصال و جا نیفتادن حتی سوراخ ها و ترک های ریز از فرچه های کوچک رنگ کاری استفاده می کنند، تا کار اصولی انجام شود. منتهی در این روش پس از اتمام کار حتما باید نسبت به شستن فرچه با آب اقدام شود تا چسب روی فرچه خشک نشود و باعث از بین رفتن فرچه شود و یا تمیز کردن آن در آینده کار دشواری باشد.

 

  • بعضی از نجار ها برای چسباندن قطعات کوچک چوب پس از آغشته کردن قطعات کوچک چوب به چسب آنها را بهم می سابند و معتقد هستند که این کار باعث آب بندی و اتصال محکم و قوی بین قطعات شده و استحکام آن ها بالا می برد.

 

  • بعد از انجام چسب کاری برای تمیزکردن اطراف کار می توان از یک تکه پارچه مرطوب استفاده کرد و به راحتی سطوح خارجی را تمیز نمود و یا بعد از گذشت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه که چسب کمی سفت شد و رنگ آن تیره تر و تقریبا شبیه ژل، گردید است می توان چسب های اضافه را با یک اسکنه تیز تراشید و تمیز کرد. ولی به هر دلیلی که اطراف محل چسب کاری به موقع تمیز نشود ممکن است تمیزکردن آنها در آینده حتی با اسکاج و آغشته کردن آن ها به آب کار سختی بوده باعث آسیب رساندن به چوب شود. همچنین در زمان نقاشی چوب کار دشوار تر شود.

 

  • باید در چسب کاری چوب به این نکته توجه کرد که از چسب زدن با کاردک و لیسه به ترک های چوب که در فضای باز هستند باید خودداری کرد و این ترک ها باید در زمان بتونه کاری و نقاشی چوب بر طرف شوند. چون اگر سعی شود این ترک ها با چسب گرفته شود ممکن است سایه محل کشیدن کاردک چسبی بر روی چوب ماندگار شود و در زمان نقاشی اگر نیاز به استفاده از رنگ های روشن، جلا و یا پولیستر باش ممکن است این پرده از تیرگی موجب خراب شدن کیفیت کار شود.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.