Whatsapp

مشاوره رایگان

نکات ایمنی در نجاری

نکات ایمنی در نجاری

فهرست

رعایت نکات ایمنی در نجاری

چرا رعایت نکات ایمنی در نجاری لازم است؟ در هنگام کار با چوب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ عدم رعایت نکات ایمنی در نجاری چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟اگر شما به کار با چوب علاقه دارید یا نجار هستید حتما برای حفظ ایمنی در نجاری نکات ارائه شده در این مقاله را رعایت کنید. نجاری در واقع هنر استفاده از چوب است و امروزه بیشتر وسایلی که ما استفاده میکنیم اعم از مبلمان، بوفه و …. محصول دستان هنرمند یک نجار است. جذابیت های زیادی که در استفاده از چوب و ساخت وسایل شکیل و زیبا وجود دارد طرفداران زیادی را برای این حرفه رقم زده است. اما با وجود تمام این جذابیت ها دراین شغل مخاطرات زیادی هم وجود دارد و همین امر لزوم رعایت نکات ایمنی در نجاری را نشان می دهد. در تمام مراحل ساخت به طور مستقیم دست کاربر با دستگاه ها ارتباط نزدیکی دارد و دقت لازم را می طلبد. همچنین در استفاده از رنگ ها و اسید ها باید به ایمنی دستگاه تنفسی و پوست دقت ویژه داشته باشید. شاید شماهم تجربه داشته باشید که تراشه ای از چوب زیر پوست و یا ناخنتان رفته باشد و یا اینکه این براده های تیز خدای نکرده به چشمتان آسیب زده باشد.این اتفاقات گوشه ای کوچک از خطرات محتمل هنگام کار با چوب است درصورتی که با وجود دستگاه های مختلف برقی با تیغه های تیز که در این کار مورد استفاده قرار می گیرد عدم رعایت نکات ایمنی در نجاری می تواند صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.

نکات ایمنی در نجاری

نکاتی که در ادامه ذکر خواهد شد شاید در ظاهر پیش پا افتاده به نظر برسد اما این را نباید فراموش کرد که گاهی افراد با ساده انگاشتن نکات کوچکی که از آن اطلاع دارند متحمل آسیب های جبران ناپذیری می شوند. همواره سعی کنید نکات ایمنی در کار برایتان به یک عادت تبدیل شود. برای داشتن یک تجربه لذت بخش از کار با چوب حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  1. استفاده از لباس مناسب: اولین نکته برای رعایت نکات ایمنی در نجاری قبل از شروع کار با چوب استفاده از لباس مناسب است. با وجود تماس زیاد با تراشه های چوبی و رنگ  و مواد اسیدی در کار نجاری استفاده از یک لباس کار مناسب می تواند در ایمنی شما نقش موثری داشته باشد. لباس کار نجاری به هیچ عنوان نباید خیلی گشاد و بلند و یا با آستین های آویزان باشد زیرا در حین کار با تیغه احتمال گیر کردن در دستگاه افزایش می یابد. همچنین داشتن آزادی عمل یکی دیگر از نکاتی است که هنگام تهیه لباس ایمنی باید به آن توجه شود.
  2. استفاده از عینک مخصوص: همانطور که در قبل اشاره کردیم یکی از صدمات قابل توجه در نجاری برخورد تراشه های چوب در حین کار با چشمان نجار است و برای حفظ سلامت چشم و رعایت نکات ایمنی در نجاری حتما از بدو ورود به کارگاه تا پایان کار از عینک مخصوص استفاده کنید.
  3. استفاده از دستکش مخصوص: کار نجاری در واقع هنر دستان یک نجار است و از این رو حفظ سلامتی دستان شما از اولویت های این کار می باشد.برای جلوگیری از آسیب به دستان در حین کار با تیغه های تیز و برنده و سایر لوازم مورد استفاده حتما از دستکش های مخصوص ایمنی استفاده کنید. همچنین در هنگام استفاده از رنگ ها واسیدها در اتمام کار دستکش را فراموش نکنید. تماس مداوم پوست با مواد شیمیایی موجود می تواند آسیب های جدی به پوست شما وارد کند.
  4. نکات ایمنی در نجاری
  5.  استفاده از محافظ شنوایی: گوش انسان قابلیت تحمل صداهایی تا فرکانس ۷۵ دسی بل را دارد و با افزایش این فرکانس دچار آسیب می گردد. کار با برخی دستگاه های نجاری مانند اور فرز به دلیل تولید صداهای زیاد مستلزم استفاده از وسایل ایمنی گوش می باشد.هنگام کار با این دستگاه ها حتما از گوش گیر مناسب استفاده نمایید.
  6. استفاده از لوازم محافظ تنفسی: کار کردن با رنگ ها و اسیدها بعد از اتمام کار در طول زمان می تواند موجب آسیب به ریه ها شود.به همین منظور توصیه اکید ما استفاده از محافظ تنفسی قوی در این مواقع می باشد.
  7. پرهیز از عجله حین کار: نجاری از یک طرف یک کار ظریف است و با میلیمتر سروکار دارد و از طرف دیگر کاری پرخطر است و به همین دلیل عجول بودن شما می تواند هم کیفیت کارتان را پایین بیاورد و هم درصد بروز آسیب های احتمالی را افزایش دهد. دقت در کار و پرهیز از حواس پرتی از ملزومات کار نجاری می باشد.
  8.  هوشیاری در انجام کار: به هیچ عنوان قبل از کار نجاری از داروهای خواب آور استفاده نکنید. همچنین استفاده از مواد مخدر و الکل هم با کاهش هوشیاری، خطرآفرین خواهند بود.
  9.  قطع برق هنگام تعویض تیغه یا مته: وسایل مورد استفاده در نجاری چون اره میزی، اره فلکه، فارسی بر و اره گرد بر و دریل در فواصل زمانی مورد استفاده نیاز به تعویض تیغه و یا مته پیدا می کنند. همیشه این نکته که ساده به نظر می رسد را به یاد داشته باشید که قبل از هرگونه تعویضی ابتدا برق را قطع نمایید. در موارد زیادی عدم رعایت همین نکته کوچک باعث از دست دادن انگشتان فرد شده است.
  10. استفاده از تیغه های تیز و تمیز: وقتی تیغه دستگاه شما کند می شود با پایین آمدن سرعت کار، هم انرژی و زمان بیشتری از شما صرف خواهد شد و هم فشار وارده به دستگاه افزایش می یابد که خود می تواند منجر به آسیب به آن شود. احتمال گیر کردن چوب و اشکالات کاری از جمله آسیب های استفاده از تیغه کند به شمار می رود. در مقابل وقتی تیغه دستگاه شما تیز و تمیز باشد کارتان بسیار راحت تر و دقیق تر خواهد شد.همیشه قبل از شروع کار از تیز و تمیز بودن تیغه خود اطمینان حاصل کنید.
  11. استفاده از یک سیم سیار قوی: همیشه درهم پیچیدگی سیم ها در هر کاری آزاردهنده است. شما به جای استفاده از چند سیم سیار می توانید با تهیه یک سیم سیار قوی و بادوام از این معضل خلاص شوید و بتوانید در هنگام کار مدیریت و اشراف بهتری بر محیط و کارتان داشته باشید.
  12. اطمینان از عدم وجود میخ، پیچ و فلزات در چوب: قبل از شروع کار حتما با دقت چوب را بررسی نمایید و هرگونه میخ، پیچ، منگنه و دیگر فلزات احتمالی را از آن خارج کنید. وجود هرگونه شی اضافه در چوب منجر به شکستن تیغه و یا پس زدن چوب خواهد شد که در این صورت به اصطلاح کله کردن چوب و یا دستگاه رخ می دهد که می تواند منجر پرت شدن چوب و یا انحراف تیغه دستگاه به سمت کاربر گردد.
  13. انجام برش چوب در جهت درست: این را به خاطر داشته باشید که همیشه باید چوب را در خلاف جهت تیغه برش دهید. هم جهت بودن حرکت چوب با تیغه موجب کشیده شدن آن توسط تیغه به سمت خود خواهد شد که در این مواقع دستگاه چوب را به اطراف پرتاب می کند. برش چوب با توجه به مدل دستگاه ها به دو صورت انجام می شود که در اینجا به آن اشاره می کنیم. در برخی دستگاه ها مثل اره دیسکی، دستگاه بر روی چوب سوار می شود و برش انجام می گیرد ولی در دستگاه هایی چون اره میزی یا اره دور کن، چوب بر روی دستگاه حرکت داده می شود.
  14. عدم لمس تیغه ها با دست: یکی از خطرناک ترین کارهایی که توسط کاربران این حرفه انجام می گیرد اقدام به پاک کردن خاک و براده های چوب و قطعات باقی مانده با دست از روی تیغه ابزارهایی چون اره میز، اره فلکه و یا فارسی بر در حال گردش می باشد. نکته ای که لازم است در اینجا ذکر کنیم این است که برای رعایت نکات ایمنی در نجاری با وجود خاموش بودن دستگاه و کند بودن حرکت تیغه باز هم باید جانب احتیاط رعایت شود چرا که ممکن است سوئیچ خراب باشد و با وارد آمدن ضربه دوباره فعال گردد و آسیب جدی به دست کاربر وارد نماید. پس از اتمام کار منتظر بمانید تا تیغه کاملا از حرکت بایستد و ثابت گردد سپس با استفاده از قطعه ای چوب اقدام به تمیز کردن آن نمایید. همانطور که گفتیم عجله در کار نجاری و عدم رعایت نکات ایمنی می تواند صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

رعایت ایمنی در تمام شغل ها امری اجتناب ناپذیر است و در صورت عدم توجه به آن، خطرات جبران ناپذیری را به وجود خواهند آورد.رعایت نکات ایمنی در نجاری نیز از این قاعده مستثنی نیست و مستلزم استفاده از لوازم ایمنی می باشد. ایمنی در نجاری از ایمنی جسمانی و در راس آنها محافظت از دست و گوش و چشم گرفته تا توجه به سلامت دستگاه ها و ایمنی در حین کار با هر دستگاه را شامل می شود.کار با چوب یک هنر محسوب می شود و ظرافت و دقت در آن حرف اول را می زند و در نتیجه عجله در این کار جایگاهی نخواهد داشت و حواس پرتی و بی دقتی در حین کار علاوه بر آسیب های وارده به شخص و دستگاه در نتیجه ی کار اثر مستقیم داشته و یک کار بی کیفیت و یا حتی بلااستفاده را تولید می کند.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.