Whatsapp

مشاوره رایگان

فرش در چیدمان اتاق کودک

فرش در چیدمان اتاق کودک

فهرست

تاثیر فرش در چیدمان اتاق کودک

در جهت ایجاد دکوراسیونی زیبا در اتاق کودک، نیازمند انتخاب درست و چیدمان عالی لوازم است. اولین گام می­تواند انتخاب فرش و فرش در چیدمان اتاق کودک باشد. فرشی با طرح­های متنوع که متناسب است با سن و جنسیت کودک. علاوه بر طرح انتخابی، عنصر رنگ نیز در ایجاد حس آرامش و نمای اتاق تاثیرگذار است. به طور معمول برای دختران رنگهایی چون قرمز، بنفش، صورتی، فرش های آبرنگی یا فرش های طرح کارتون و انیمیشن های دخترانه و یا طرح فرش های آموزشی مثل حروف الفبا و یا جدول ضرب، کاربرد دارند و برای پسران نیز رنگ­هایی مانند: آبی، فیلی، خاکستری، سرمه ای، زرد، زرشکی با طرح­های انیمیشن و کارتونی مورد علاقه کودک و یا حتی طرح فرش های بازی و طرح های آموزشی مثل الفبا و جدول ضرب بیشتر استفاده می­شود.

فرش در چیدمان اتاق کودک

فرش و انواع آن

فرش در اصطلاح به هر چیزی که بتوان آن را روی زمین گستراند، گفته می­شود. در قرن­ها پیش، بشر فرش را برای حفظ جان خود از رطوبت، سرما و جانوران زیر خاک، از جنس نی، حصیر و برگ درختان بافت و به مرور زمان نمد و پشم حیوانات را جایگزین آنها نمود و زمانی که پشم های رنگی را با نمد در آمیخت، پی به طرح و نقش فرش برد. همان طور که می­دانید؛ فرش از المان­های تاثیر گذار در زیباسازی دکوراسیون داخلی محسوب می­شود. به طور کلی فرش­ها در دو نوع فرش دستبافت و فرش ماشینی ارائه می شوند و عواملی چون کیفیت، زمان، مقدار و جنس مواد بکار رفته برای تولید این محصولات، در قیمت گذاری آنها دخیل هستند.

فرش دستباف

ساخت فرش به شیوه­ی دستی که یک هنر باستانی محسوب می­شود و به فرش­های شرقی نیز شهرت دارند، از دوام و کیفیت بالایی برخوردارند. فرش­های دستباف بر روی دستگاه مخصوص بافندگی (دار)، از جنس ابریشم، پنبه، جوت، پشم و سایر مواد طبیعی بافته می شوند. این دستگاه بافندگی بدون هیچ نیروی الکتریکی و با دست کار می­کند. بافندگان، دستگاه را با توجه به ابعاد فرشی که قرار است ببافند، تنظیم می­کنند. این فرش­ها در قیاس با فرش­های ماشینی، با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

فرش ماشینی و فرش در چیدمان اتاق کودک

فرش­های ماشینی در سطح صنعتی، با استفاده از ماشین آلات مکانیکی نساجی که با برق کار می­کنند به آن ها دستگاه بافندگی قدرت گفته می­شود، تولید می شوند. به همین دلیل این نوع فرش­ها نسبت به فرش دستباف با سرعت بیشتری بافته می­شوند. مواد اولیه و مصرفی این فرش­ها شامل: پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون، اکریلیک، ابریشم هنری، الفین و یا هر نوع الیاف مصنوعی دیگر می­باشد که به دلیل مصنوعی بودن این مواد، فرش­های ماشینی نسبت به فرش­های دستی با قیمت پایین­ تری در معرض فروش قرار می­گیرند.

فرش در چیدمان اتاق کودک

فاکتورهای مهم در هنگام خرید فرش کودک چیست؟

  1. جنس فرش:

جنس فرش را به عنوان فاکتوری مهم باید در نظر گرفت. در اغلب فرش­های ماشینی از الیاف اکریلیک  استفاده می­شود که حساسیت زا بوده و آلودگی های محیط را به خود جذب می کنند. جایگزین مناسب این فرش­ها،  الیاف پلی استر است که کاملا ضد آلرژی هستند و خیال والدین را از لحاظ سلامت فرزندشان راحت می­کند. فرشهای پرز بلند نیز، آلودگی های محیطی، گرد و غبار و ذرات مواد غذایی را به خود جذب می­کند، بنابراین رای کودکان مناسب نیست ( به دلیل آن که کودکان مدام دست خود را بر روی فرش و اسباب بازی هایشان می­کشند و در دهان خود قرار می­دهند).

  1. طرح فرش:

فرش های مناسب کودکان به صورت ۳۲۰، ۵۰۰ و۷۰۰  شانه با تراکم های ۸۰۰، ۱۵۰۰و ۱۰۰۰ در طرح و رنگ بندی­های بسیار متنوع بافته شده و به بازار عرضه می­شوند که عمده­ی طرح­ها در باب مدل­های عروسکی و شخصیت های کارتونی هستند. تعدادی از طرح ها نیز به دلیل اینکه به پرورش ذهن و خلاقیت کودک کمک  شود، جنبه­ی آموزشی دارند مانند: فرش هایی با زمینه­ی جدول ضرب یا زمین فوتبال و یا … . اغلب ابعادی که برای این گونه فرش­ها در نظر می­گیرند، ۲۵.۵ در ۵.۱ یا ۳ در۲  یا ۴۰.۱ در ۲ و یا ۵.۱ در ۱ است که در قالب اشکال هندسی مربع، مستطیل، بیضی و دایره ای تولید می شوند.

فرش در چیدمان اتاق کودک

  1. قیمت فرش:

در بازار فرش، قیمت­ها بسیار متفاوت است. دستبافت  و یا ماشینی بودن فرش، سن فرش (مدت زمانی که فرش بافته شده)، متراژ فرش، تراکم، تعداد شانه، کیفیت مواد اولیه­ی به کار برده شده و … در تعیین قیمت فرش، موثر هستند. اما بطور کلی، فرش­های دستبافت را به دلیل این که از مواد طبیعی تولید شده­اند و ایجاد حساسیت نمی­کنند، با قیمت بالاتری نسبت به فرش ماشینی به فروش می­رسانند.

ویژگی­ها و تاثیر فرش در چیدمان اتاق کودک

  • فاقد پرز دهی و ضد حساسیت باشد؛ جنس فرش اگر از مواد و الیاف با کیفیت تهیه شده باشد، میزان پرز دهی آن به صفر می­رسد. بهترین و مرغوب ترین الیاف بافت برای فرش ماشینی الیاف بافت اکریلیک هستند که باعث بالا رفتن درجه کیفی و سلامت فرش می­شود. به این گونه فرش های بدون پرز، ضد آلرژی یا ضد حساسیت را نسبت می­دهند که برای کودک ضرر یا مشکل پوستی و تنفسی ایجاد نمی­کنند.
  • دارای نرمی و لطیف باشد؛ به دلیل لطافت پوست کودک فرش اتاق او نیز باید از نرمی و لطافت مطلوبی برخوردار باشد به این منظور فرش­هایی با الیاف بافت اکریلیک، نخ طبیعی و پنبه مناسب هستند. فرشهای ضخیم و خواب بلند از پا خوری نرم و راحتی برخوردارند که برای اتاق کودک مناسب هستند.
  • متناسب با روحیه کودکان باشد؛ فرش کودک باید از لحاظ طرح و رنگ بندی مناسب باشد. رنگ­ها در روحیه­ی کودکان تاثیر گذارند، وجود رنگ­های ملایم و شاد باعث آرامش در کودک می­شود و اگر فرش دارای رنگ های تند و تیره باشد باعث عصبی شدن کودک خواهد شد. هم چنین طراحی های شاد، خلاقانه و کودکانه از دیگر ویژگی های فرش کودکان است که باعث تقویت ذهن کودک می­شوند.

فرش در چیدمان اتاق کودک

  • با جنسیت کودک در تناسب باشد؛ کودک شما دختر یا پسر؟ جنسیت کودک نیز امری است که در انتخاب فرش اتاق او حائز اهمیت می­باشد. دختران به دلیل روحیه ­ی لطیف و حساسی که دارند، معمولا رنگ های ملایم و گرم مانند: صورتی و قرمز یا نارنجی ملایم برای­شان به کار برده می­شود و پسران از فرشی با طیف سرد و ملایم مثل: آبی، خاکستری و فیلی استقبال می­کنند. البته رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری برای هر دو جنس کودک قابل استفاده است.
  • دارای قابلیت شست و شوی و یا ضد لک باشد؛ مادران به خوبی این موضوع را درک می کنند. همان طور که می­دانید طبیعتا کودک به دلیل کمی سن خود، توانایی تمیز نگه داشتن اتاق، علی الخصوص فرش را ندارد. برای همین باید فرشی را برگزینید که یا به راحتی شسته و تمیز شود (فرش­های اکریلیک این قابلیت را دارند) و یا رنگ و طرح آن به گونه­ای باشد که چرک را کمتر نشان دهد و یا نشان ندهد.

والدین به دلیل حساس بودن پوست کودک دلبندشان، طالب فرشی هستند که از هر جهت سلامت و ایمنی لازم (در برابر ضربه و افتادن) کودک را تامین نماید، علاوه بر این باید از طرح و رنگی متناسب با سن و جنسیت فرزند نیز برخوردار باشد تا رضایتمندی را فراهم کند. مطالب ذکر شده در این نوشتار کمک خواهد کرد تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید. لازم به ذکر است؛ فرش اتاق کودک باید دارای تمام استانداردهای مهم باشد و از ویژگی هایی برخوردار باشد که برای کودک حساسیت و مشکلی ایجاد نکند و به راحتی قابل شستشوی باشد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.