Whatsapp

مشاوره رایگان

سوهان-و-چوب-ساب

سوهان و چوب ساب

فهرست

انواع سوهان و چوب ساب در نجاری

انواع سوهان و چوب ساب در نجاری مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند نقش مهم و قابل ملاحظه ای برای شکل دهی به چوب برای ساخت سازه های مختلف داشته باشند. در نجاری و کار با چوب سوهان در سازه های ظریف به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. سوهان یا ‌چوب سابها ابزارهایی هستند که برای تراشیدن و رنده کردن سطوح معقر و محدب استفاده می شوند همچنین از این ابزار ها می توان برای فرم دار کردن قطعات مختلف چوب استفاده کرد.

ساختار و مشخصات ظاهری سوهان و چوب ساب

چوب ساب ها دارای بدنه و دسته هستند که غالبا بدنه آن ها از آج، ضخامت، طول، دنباله و مقطع تشکیل شده است. علاوه براین چوب ساب و سوهان  برای آنکه براحتی بتوان از آن ها استفاده کرد داری دسته می باشند که جنس دسته این ابزار ممکن است فلزی، پلاستیکی و چوبی باشد.

برای استفاده از این ابزار ها باید دقت شود که اندازه دسته آن ها به حدی باشد که با پستی و بلندی کف دست در هنگام کار هماهنگ شود این کار باعث می شود که در هنگام کار،  دست احساس راحتی کند و از خستگی زود هنگام و ایجاد تاول در کف دست جلوگیری شود.

ساختار و مشخصات ظاهری سوهان و چوب ساب

براساس چه میزان و معیاری از انواع چوب ساب و سوهان استفاده می شود؟

در هنگام تهیه چوب ساب و سوهان باید به اندازه و تعداد آج های آن ها توجه شود تا کار با سهولت بیشتری انجام گیرد. سوهان ها با توجه به نوع آج به زبر و نرم تقسیم می شوند. شیوه درجه بندی آن به این شکل است که درجه زبری و نرمی آن با تعداد آج در یک سانتیمتر مربع مشخص می شود و با اعداد ۰۰-۱-۲-۳-۴-۵-۶-۷-۸ درجه زبری و نرمی آج های آن ها مشخص می شود.

روال تشخیص میزان درجه آن ها به این شکل است که دو صفر یعنی  زبر ترین و  نمره هشت یعنی نرم ترین و نوع درجه زبری و نرمی آن بین ۰۰ تا ۸ در نوسان می باشد که هر کس می تواند با توجه به نوع کار و ظرافتی که قرار است بر اساس آن کار کند درجه سوهان خود را مشخص کند.

درجه بندی انواع  چوب ساب هم به این شکل است که ملاک کار با توجه تعداد آج در یک سانتیمتر مربع مشخص می شود. اگر تعداد آج در یک سانتیمتر مربع کمتر از ۱۰ باشد چوب ساب خشن  است  و اگر بین ۹ تا ۱۲ باشد چوب ساب متوسط و اگر تعداد بین۱۳ تا ۱۸ باشد چوب ساب زبر خوانده می شود.

شیوه بکار گیری انواع چوب ساب به این شکل است که هرچه حجم تراشیدن و بار برداری بیشتر باشد. سوهان و چوب ساب خشن محسوب می شود و هرچه حجم تراشیدن و بار برداری کمتر باشد از سوهان ظریف و زبر استفاده می شود.

برای استفاده مناسب از انواع چوب ساب و سوهان به چه نکاتی باید توجه شود؟

برای استفاده از انواع چوب ساب باید به این نکته توجه شود که در هنگام ساییدن چوب ممکن است براده ها و تراشه های چوب در بین آج ها قرار بگیرند و از آن ها جدا نشوند این اتفاق ممکن است باعث سر خوردن سوهان بر روی چوب شود و سوهان  کارایی اولیه خود را از دست بدهد. برای بر طرف کردن این مشکل می توان در زمان ساییدن یا پس از پایان کار با استفاده از فرچه یا برس مویی بین آج های چوب ساب را تمیز نمود. برای تمیز کردن باید توجه داشت که بهتر است  از برس مویی استفاده شود نه برس سیمی چون ممکن است برس سیمی به آج های آن ها آسیب برساند و باعث کندی آن ها شود.

بافت بعضی از چوب ها دارای مواد صمغی و روغنی است که در هنگام ساب زدن ممکن است براده ها همراه این مواد به آج های سوهان و چوب ساب بچسبند و کارایی ابزار را پایین بیاورند، برس مویی هم شاید در این شرایط برای تمیز کردن فضای بین آج ها کارایی نداشته باشد در این شرایط چوب ساب و سوهان باید در آب گرم و یا در معرض بخار آب قرار داده شوند تا بتوان با برس مویی این ابزار را تمیز کرده و خشک نمود.

برای جلوگیری از زنگ زدن این ابزار باید به طور متناوب پس از پایان کار، یک پارچه را با گازوئیل یا نفت آغشته کرده و بر سطح آج ها کشیده شود. در زمان نگهداری این ابزار هم باید دقت شود که همراه وسایل دیگر در جعبه ابزار قرار داده نشود چون ممکن است آج های آن آسیب ببیند بهتر است چوب ساب  به صورت مجزا در یک کیف قرار داده شوند یا در صورت نبودن کیف یک پارچه نرم به آن ها پیچانده شود تا آج های آن ها آسیب نبیند.

چوب ساب یا سوهان از نظر ظاهری به چه شکلی در بازار عرضه می شوند؟

چوب ساب یا سوهان از نظر ظاهری در بازار به چند شکل عرضه می شود که عبارتند از:

  •  آج یک طرفه
  •  آج دو طرفه
  •  آج مایل

هرکس می تواند متناسب با نوع کار خود چوب ساب  مد نظر خود را انتخاب کند و اگر قطعه کاری قرار است با ساییدن پرداخته شود ابتدا با گیره مناسب به میز کار فیکس می شود سپس نسبت به ساییدن آن اقدام  می شود.

انواع چوب ساب یا سوهان از نظر کارآیی

چوب ساب ها و سوهان ها از نظر کاری که قرار است انجام بدهند متفاوت می باشند که در ادامه به طور مختصر تعدادی از آن ها مورد بررسی قرار می گیرند:

سوهان تخت

از این ابزار برای پرداخت و براده برداری از قطعات مسطح چوب استفاده می شود.

سوهان و چوب ساب تخت

– سوهان نیم گرد یا نیم تخت

از این ابزار برای ساییدن و براده برداری از قطعات مختلف مبلمان که دارای قطعات محدب و معقر هستند استفاده می شود.

چوب ساب نیم گرد

– سوهان گرد

از این ابزار برای ساییدن، پرداخت و گشاد کردن سوراخ های گرد و بیضی، شیارهای قوس دار و… استفاده می شود.

 چوب ساب گرد

سوهان دم موش یا قاشقی

از این ابزار برای ساییدن و پرداخت قوس های داخلی و خارجی استفاده می شود و بیشتر در کارهای ظریف مثل پیکر تراشی و منبت کاری کاربرد دارد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.