Whatsapp

مشاوره رایگان

دکوراسیون به سبک شرقی

دکوراسیون به سبک شرقی

فهرست

دکوراسیون به سبک شرقی، راهنمای طراحی داخلی خانه ای پر از رنگ و انرژی!

سبک دکوراسیون شرقی شناخته شده با نام سبک دکوراسیون اورینتال، برگرفته از کشورهای آسیای شرقی نظیر چین و ژاپن می­باشد. محوریت اصلی دکوراسیون شرقی، بر ایجاد محیطی آرام، گرم و دوستانه می­باشد. در کل سبک­ های شرقی در تلاش هستند تا شما را از تمامی شلوغی­ ها و استرس­ های روزمره دور کنند و آرامش را برایتان به ارمغان بیاورند. در این سبک شرقی، بیشتر از علم فنگ شویی، برای چیدمان منزل استفاده می­کند. سبک­­های هندی، چینی و ژاپنی پرچم دار سبک شرقی هستند.

 گذری بر سبک ­های دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی، علمی مستقل است که با توجه به ملاک­های اصولی­اش، سبک‌هایی با الهام از رواشناسی محیطی و روح انسان‌، روانشناسی و علم رنگ‌ها و علم چیدمان و دانش فنگ شویی (اتمسفر حاکم، ناشی از نحوه­ ی چیدمان) خلق نماید. برای پیاده سازی دکوراسیون داخلی، ابتدا بایستی اطلاعات کافی در زمینه­ ی دکوراسیون داخلی و شناختی درست از انواع سبک­ های موجود، کسب کنید. کلاسیک، مدرن، مینیمالیست، روستیک، صنعتی، بوهمین و… از این قبیل هستند که ما در این نوشتار به شرح و بررسی سبک دکوراسیون شرقی پرداخته­ایم.

دکوراسیون به سبک شرقی یا اورینتال

دکوراسیون به سبک شرقی، تصویری از آرامش، صلح و دوستی را به رخ می­کشد. خلق یک فضای شرقی، صرفا اضافه کردن چند وسیله در رنگ­های مختلف نیست بلکه هنری است که به دقت، ظرافت و فکری باز نیازمند است. در ادامه به نکات و شرایطی که با ایجاد شود تا سبک شرقی را به خانه­یتان بیاورید، می­پردازیم:

دکوراسیون به سبک شرقی

۱- تاثیر رنگ، در دکوراسیون شرقی.

اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون شرقی، الهام گرفته از دل طبیعت است. استفاده از رنگ ­های شاد، نشاط آور و سرزنده، لازمه­ ی ایجاد این سبک است. از پرکاربردترین رنگ­ها در این سبک می­توان به صورتی (نماد شکوفه­ های گیلاس)، قرمز (نماد دلربایی)، زرشکی، سبز (نماد گیاهان)، آبی (نماد آب)، کرمی، خاکستری و … اشاره کرد.

۲- تاثیر نور، در دکوراسیون شرقی.

در این سبک نیز استفاده از نور طبیعی خورشید امری مهم و حیاتی به شمار می آید. چراغ ­های سقفی فانتزی کاغذی، فانوس ­های کاغذی و همچنین شمع، از منابع نوری مصنوعی، پرطرفدار در دکوراسیون شرقی هستند.

۳- متریال و عناصر موثر در دکوراسیون به سبک شرقی.

عناصر به کار رفته در این سبک، همچون رنگ­ها برگرفته از طبیعت است. به گونه ­ای انتخاب می­شوند که بتوانند تداعی کننده طبیعت باشند. متریال هایی چون ابریشم، سنگ و چوب و همچنین استفاده از گل و گیاهان طبیعی نظیر بامبو، در این سبک دکوراسیون  بسیار رواج دارد. کفپوش ­های چوبی، مجسمه های سنگی کوچک و تزئینی، پارتیشن های چوبی و شیشه ای، گلدان های سفالی و چینی و … نیز در این سبک بسیار به چشم می­خورد.

دکوراسیون به سبک شرقی

  • آب: همان طور که به آن اشاره شد؛ علم فنگ شویی در سبک دکوراسیون آسیای شرقی بسیار کاربرد دارد و یکی از اصول رعایت شده در این علم، استفاده از عنصر آب و یا نمادهای آن در محیط داخلی و خارجی منزل می­باشد. آب، از عناصر مفید و اثر گذار در سبک‌های چیدمان شرقی محسوب می­شود که سادگی و آرامش به ارمغان می‌آورد. صدای آب جاری خلق کننده هارمونی و انرژی مثبت در محیط است.
  • آینه: آینه به عنوان نمادی از آب، در بخش­هایی چون اتاق نشیمن و اتاق خواب بسیار استفاده می شود.
  • مبلمان: طرح مبلمان در سبک شرقی، بسیار خاص و متفاوت است. استفاده از چوب های بسیار بادوام و منبت کاری شده، جلوه­ای ویژه و زیبا به مبلمان در این سبک بخشیده است. مبلمان این سبک، دارای دسته ها و تاج مبل­ های کنده کاری شده هستند. میزهای عسلی گرد کوتاه، پاف­ها (چهارپایه هایی مربعی و یا دایره­ای شکل، در ابعاد و حجم مختلف،که کل بدنه­ی آن از پارچه پوشیده شده است)، صندلی های ساده با کوسن های مختلف از جمله مبلمان به کار برده شده در این سبک می­باشند.
  • کوسن: طرح های هندسی، بافت و پارچه های متنوع و فرش­های دستباف، ایده­هایی هستند که جذابیتی چشمگیر در سبک شرقی بوجود می­آورند. مبل ها و تخت ها در این سبک با استفاده از کوسن هایی به رنگ، طرح و سایزهای مختلف، شاد و بومی تزئین می­شوند. این عنصر با طرح ها و الگو های هندسی مختلف در کنار انواع مبل، به خانه رنگ و انرژی می بخشند. ترکیب پارچه­های مخمل و تیفانی با رنگ­های شاد و تند، به خانه روح و جلای خاصی می­دهد و فضای دلپذیری را پدید می­آورد.

ویژگی­ های دکوراسیون به سبک شرقی

همانطور که در پارت­های قبل گفته شد؛ بهره ­گیری از وسایل قدیمی منطبق با فرهنگ منطقه در خانه­ های لوکس و مدرن، یکی از ویژگی­ های دکوراسیون به سبک خاورمیانه (شرقی) است که به زیبایی و جذابیت خانه ها می­افزایند. از این قبیل وسایل می­توان مواردی نظیر: تابلوهای نقاشی شده از حیوانات و گل و گیاهان طبیعی، انواع آویزها، مجسمه های مذهبی، مجسمه هایی زرین از حیوانات و پرندگان، سنگ های قیمتی و با ارزش، کوزه های سفالی و مسی، شمع های معطر با جا شمعی ­های شیشه ای و رنگی، تزئین پرده به سبک بومی، فرش های دستباف با طرح های زیبا و رنگارنگ و مبلمان چوبی و کنده کاری شده را نام برد.

دکوراسیون به سبک شرقی

نگاهی به چند سبک معروف در دکوراسیون شرقی

  • سبک شرقی- چینی و دکوراسیون داخلی

    سادگی، انرژی و طبیعت سه اصل کلیدی در این سبک است. چینی­ ها معمولا رنگ­های طبیعی و خنثی را به عنوان رنگ زمینه، و از رنگ­های قرمز، مشکی و روکش طلایی برای طراحی فضا استفاده می­کنند. همچنین استفاده از فانوس­ های کاغذی، چراغ­ های رومیزی، به کارگیری خطوط مستقیم و گلدان­ های سنتی از دیگر ویژگی­ های این سبک است.

  • سبک شرقی- ژاپنی و دکوراسیون داخلی

    تمیزی، جزئیات ناچیز و سادگی طبیعت سه اصل کلیدی در این سبک می­باشد. از ویژگی­های این سبک می­توان: درب­های کشویی، میزهای کم ارتفاع، کفپوش­های حصیری از ساقه­های برنج و تلفیق رنگ­ های مشکی و سفید را نام برد. همچنین عناصری نظیر چوب درخت سدر و درخت افرا، کاغذ، سنگ و بامبو تشکیل دهنده­ ی بافت اصلی در دکوراسیون شرقی به سبک ژاپنی می­باشند. در سبک ژاپنی، از دو عنصر متضاد برای برقراری تعادل در بافت ظاهری دکوراسیون استفاده می­کنند.

  • سبک شرقی- هندی و دکوراسیون داخلی

    رنگ های تند، طرح­های شلوغ و تو در تو و زرق و برق بی انتها در عناصری چون کاغذ دیواری، کاشی، پرده­ ها و تابلوها، از جمله ویژگی­ های به کار رفته در دکوراسیون شرقی به سبک هندی می­باشد. در این سبک، رنگ مشخص کننده ­ی چیدمان و نحوه­ ی انتخاب اسباب و اثاثیه­ ی منزل است. به همین منظور می­بایست از رنگ­های قرمز، نارنجی، سبز، زرد و بنفش در کنار هم، استفاده نمود. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سبک، به کارگیری انواع مختلف پارچه های پولک دوزی و سرمه دوزی شده برای تزئین میز و مبلمان منبت کاری شده است. از پارچه ­های مخمل و سانت پر زرق و برق نیز به عنوان پرده استفاده می­کنند.

جمع بندی:

سبک شرقی همانند سبک دکوراسیون ساحلی و استوایی، رنگ های گرم، پرنشاط و سرزنده را در محیط داخلی به کار می­برد. در این گونه سبک­ های دکوراسیون شرقی به خوبی می­توان محیطی گرم و آرام را تجربه نمود. یکی از اجزای اصلی و مهم در طراحی‌های دکوراسیون آسیایی، حفظ تعادل است. در این سبک نیاز به هارمونی صحیح رنگ­ها، بافت و عناصر اطراف است. می‌توان با افزودن پارتیشن­ های شیشه‌ای، دکوراسیون سنگ‌های طبیعی، کفپوش چوبی (پارکت)، پرده‌ای از گیاه بامبو و اندکی هم بافت طبیعی، به ایجاد این سبک و خلق فضایی پر از آرامش و نشاط دست یافت.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.