Whatsapp

مشاوره رایگان

تمیز کردن یخچال فریزر به روش آسان

تمیز کردن یخچال فریزر به روش آسان

فهرست

روش های تمیز کردن یخچال فریزر

امروزه یخچال فریزر یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز هر واحد مسکونی می باشد، زیرا از یخچال برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می کنند و به طبع به دلیل وجود مواد غذایی ممکن  است این مواد ناخواسته و یا به دلیل تکان های ناخودآگاه مقدار یا لکه ای از آن ها روی لوازم داخلی یخچال از جمله قفسه ها و طبقات ریخته شود. برای همه این کار ها هر چند وقت یک بار باید اقدام‌ به تمیز کردن یخچال فریزر و در آوردن مواد قدیمی که دیگر قابل مصرف هم نیستند و جای گذاری مواد غذایی جدید کرد که این کار را می توان  ابتدا با تمیز کاری یخچال آغاز نمود.

همچنین نگهداری مواد مختلف در کنار هم ممکن است باعث پخش شدن بوی بد و نامناسب در یخچال شده و یا بعضی از مواد بخاطر ظرافت خود این بوهای نا متبوع را بخود بگیرند. یا بعضی از افراد در یک تاریخ مشخص اقدام به خرید مواد غذایی برای یک دوره مشخص زمانی می کنند و ممکن هست این مواد تا تاریخ مورد نظر تمام نشده و مقداری از تتمّه آن در یخچال باقی بماند.

برای تمیز کردن یخچال فریزر چه کار های باید انجام داد؟

قدم اول : مواد غذایی را خارج کنید

برای تمیز کردن یخچال ابتدا باید اتصال یخچال را از برق قطع کرد. بعد از آن باید توجه داشت که چه مواد فاسد شدنی در یخچال باقی مانده است و با توجه به آن مواد زمان لازم برای تمیز کردن یخچال را در نظر گرفت و در آن زمان مشخص شده یخچال را تمیز کرد.

زیرا اگر زمان تمیز کاری طولانی شود ممکن است مواد غذایی موجود در یخچال که هنوز قابل استفاده هستند فاسد شده و بعدا استفاده از آنها باعث مسمومیت و بیماری گردد.

گاهی اوقات که هوا گرم است و مواد غذایی باقی مانده در یخچال نسبتا زیاد است  و تمیز کردن یخچال به هر دلیلی جزء کارهای اورژانسی و اولویت دار محسوب می شود با روشن کردن دستگاه های خنک کننده در محیط می توان به سالم ماندن مواد غذایی فاسد شدنی تا حدودی کمک کرد.

تمیز کردن یخچال فریزر

مرحله دوم: تمیز کردن طبقات

شستشوی طبقات بعد از خارج کردن مواد غذایی باید لوازم داخل یخچال را که قابلیت جابجایی و خارج شدن دارند را خارج کرده و اگر قابلیت شستشو در ماشین ظرف شویی را دارد و اندازه وسایل اجازه می دهد، آنها را در ماشین ظرف شویی برای شستشو قرار داد، آنها به داخل ماشین ظرفشویی چیده تا در مدت زمانی کوتاهتر عملیات شستشوی آنها صورت بگیرد

تمیز کردن یخچال فریزر

بقیه وسایل را که در ماشین ظرفشویی قابلیت شسشتو ندارند را در کنار سینگ ظرف شویی گذاشته تا در وقت مناسب نسبت به شستن آن ها اقدام شود. سپس با ریختن مایع ظرف شویی به اندازه مناسب در آب خیلی ولرم با یک پارچه اسفنجی یا اسکاج اقدام به تمیز کاری درون یخچال می کنیم.

باید دقت داشت که هنگام تمیز کاری یخچال قفسه های لیوان و جا یخی را نباید با استفاده از آب گرم تمیز کرد. چون به دلیل سرد بودن بدنه آنها موجب آسیب رسیدن به یخچال می شود. برای شستن لکه های قوی باید از مواد شوینده ای که حاوی اسید آمونیاک هستند استفاده کرد. البته برای تمیز کاری لکه های قوی تر می توان از یک سری ترفندها استفاده کرد. مثلا ترکیب ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین با یک لیوان آب داغ و مقداری سرکه سیب، علاوه بر خاصیت لکه بری بالا، یک تمیز کننده طبیعی نیز هست و موجب سلام ماندن هوای داخل یخچال نیز می شود.

مرحله سوم : سطح را خشک و تمیز کنید

بعد از اتمام تمیز کاری یخچال سطح داخلی آن را باید با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنیم .

البته نا گفته نماند که برای خشک کردن می توان از روغن لیمو، روغن معدنی یا لوسیون نیز استفاده کرد. سپس لوازم یخچال را شسته و خشک کرده، و آنگاه سرجای خود گذاشت.

تمیز کردن یخچال فریزر

مرحله چهارم : به سراغ فریزر بروید

اگر یخچال شما هم یخچال و هم فریزر می باشد، پس از اتمام تمیز کاری یخچال باید به فکر تمیز و پاک کردن قسمت فریزر آن نیز باشیم. بنابراین بعد از آنکه قسمت یخچال تمام شد به سراغ قفسه های فریزر می رویم. اگر روی قسمت فریزر یخچال گرد و خاک و مو و سایر چیز ها نشسته باشد تمیز کردن آن سخت تر می شود.

بهتر است حد اقل هر شش ماه یک بار فریزر تمیز بشود. بسته به نوع فریزر قسمت های مختلف آن فرق می کند. مثلا ممکن است قفسه های فریزر در قسمت جلویی، پشتین و یا زیرین باشد که با استفاده از مخلوط جوش شیرین و سرکه سیب براحتی می توان آن هارا جرم گیری و تمیز کرد.

بعداز تمیز کاری یخچال باید در وصل کردن آن به برق یک تعلل کوتاه کرد زیرا در این صورت ممکن هست موتور یخچال آسیب ببیند. بعد از آن، یخچال را به برق وصل کرده در انتها مواد غذایی سالم و قابل استفاده را درون آن قرار داد.

بدین ترتیب تمیز کار یخچال پایان می یابد.

معمولا هرچند وقت یک بار باید یخچال فریزر را تمیز کرده و برای برطرف کردن بوی بد آن چه باید کرد؟

بطور کلی تمیز کردن یخچال فریزر را باید فصلی انجام داد تا یخچال بوی تازگی بگیرد و خوبی به خود بگیرد. بهترین فاصله زمانی جهت اینکار هر سه ماه یکبار می باشد. همچنین جهت رفع بوی نانطبوع یخچال توصیه می شود تمام مواد غذایی را از یخچال خارج کرده و آن را با جوش شیرین و سرکه بشویید.

تمیز کردن یخچال فریزر

لازم به ذکر هست که تمیز و منظم بودن یخچال، موجب کاهش مصرف برق و انرژی و درنتیحه کاهش هزینه های اقتصادی نیز خواهد شد.

اگر لکه ای در یخچال می بینید، آن را سریعا پاک کنید تا جایش باقی نماند زیرا پاک کردن آنها بعدا سخت تر میشود.

خوشبو کردن یخچال

از یک خوشبو کننده خانگی استفاده کنید تا بوی بد را به خود جذب کرده و یخچال را خوشبو کند. قبل از قرار دادن غذا در یخچال این کار را انجام دهید. این خوشبو کننده ها بوی بد را تا ۳ ماه به خود جذب می کنند و بوی خوب تراوش می کنند.

جوش شیرین یک جذب کننده ی عالی است، البته جهت کسب نتیجه ایده ال از مصرف جوش شیرین بهتر است هر ۳۰ دقیقه یکبار باید جوش شیرین را عوض کرد.

تمیز کردن یخچال فریزر

اما مواد خوشبو کننده را میتوان به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز قبل از سر رسید تاریخ انقضای آن استفاده کرد. قرار دادن یک لیوان قهوه تازه در پشت فریزر نیز به جذب بوی خوب کمک می کند.

مواد دیگری نیز می تواند به حذف بوی بد غذا کمک کند، به عنوان مثال بعضی ها ترجیح می دهند، وقتی یک بار در یخچال را باز می کنند، بوی  وانیل به مشامشان برسد تا بوی غذای مانده و این خیلی لذت بخش خواهد بود، پس وانیل هم گزینه دیگری است که جهت رفع بوی بد یخچال به کار می آید.

یک پیشنهاد ویژه این است که هر دو هفته یکبار پنبه ای را به عصاره وانیل، روغن درخت چای، اسطوخودوس و لیمو آغشته کنید و آن را در پشت فریزر قرار دهید.

برای محافظت بیشتر از مواد غذایی از یک کیسه ی کاغذی قهوه ای رنگ برای نگهداری میوه و سبزیجات استفاده کنید و آن را درون یخچال قرار دهید این روش در رفع بوی بد نیز بسیار موثر است.

آیا فقط تمیز کردن درون یخچال فریزر کفایت می کند؟

همانطور که متوجه شدید؛ تمیز کردن داخل یخچال یک امر ضروری است که هر چند وقت یک بار باید انجام گیرد. ولی لازم است که با یک دوره زمانی طولانی تر مانند ۶ ما یا یک سال نسبت به تمیز کردن محیط خارجی یخچال از جمله کندانسور که ممکن است گرد و خاک و کثیفی روی آن بنشیند و ممکن هست غلظت این مواد  مانع روان کار کردن کمپرسور یخچال شود. برای تمیز کردن کندانسور یا همان شبکه فلزی پشت یخچال باید از یک برس نرم استفاده کرد و به آرامی آنجا را گرد گیری کرد.

برای این کار از جارو برقی هم می توان استفاده کرد که باید قدرت مکش آن را کمتر کرده و فاصله را رعایت نمود تا آسیبی به یخچال نرسد.

۳.۵/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.