Whatsapp

مشاوره رایگان

کاشت و پرورش سبزی در گلدان

کاشت و پرورش سبزی در گلدان

فهرست

چگونه می­توان در محیط خانه به کاشت و پرورش سبزی در گلدان پرداخت؟

این روزها با وجود حذف حیاط و کوچکتر شدن خانه­ ها، تمایل افراد به کاشت و پرورش سبزی و گیاهان در گلدان رو به افزایش است. خوشبختانه برای این کار نیاز نیست که شما یک کشاورز باتجربه باشید، تنها باشناخت ویژگی­های سبزی مورد نظرتان و رعایت و یادگیری چند نکته­ی اصولی می­توان به مطلوب خود دست پیدا کنید. در ادامه با ما همراه شوید.

با کاشت و پرورش سبزی در گلدان به محیط خانه ­ی خود روح ببخشید

وجود سبزی و گیاهان آپارتمانی به محیط خانه طراوت می‌بخشند و باعث افزایش روحیه افراد خانواده می­شود. سبزی کاری و کاشت گیاهان در آپارتمان بسیار کم هزینه است، کافیست چند گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و بذر سبزی های مورد علاقه­ی خود را در آنها بکارید.

زیبایی خانه با گیاهان

روش صحیح کاشت و پرورش سبزی  در گلدان

اولین قدم: کاشت بذر.

بر روی خاک شیارهایی به عمق یک سانتیمتر و با فاصله­ی ۵ سانتیمتر از هم ایجاد کنید. در صورت ریز بودن بذر سبزی­ها، مقدار ماسه بادی را با آنها مخلوط کنید و بعد در شیارها بریزید. (ترکیب بذر با ماسه به تراکم و پاشیدگی بذر در شیارها کمک می‌کند). بعد از کاشت باید روی شیارها با خاک پر شود. (توجه: روی تمام بذرهای کاشته شده فقط دو برابر اندازه خودشان باید خاک ریخته شود زیرا اگر بیشتر از اندازه خاک ریخته شود، بذرها خفه شده و نمی­توانند رشد کنند).

دومین قدم: آبیاری.

اولین آبیاری  و نحوه­ی انجام آن بعد از کاشت بسیار تأثیرگذار است.  برای اینکار می توانید یک پارچه یا گونی را روی گلدان پهن کرده طوری که روی سطح خاک را بپوشاند. سپس با آبپاش شروع به آبیاری کنید. این کار را ادامه دهید تا زمان جوانه زدن بذرها. تا زمان رشد جوانه­ها در حدود ۲ الی ۳ میلیمتر، گلدان را در جای تاریک نگهدارید.

نکات کاربردی پیش از کاشت و پرورش سبزی در گلدان در محیط خانه.

  1. تمام این گیاهان به نور، آب، خاک و گلدان با زهکشی مناسب نیاز دارند. برای این منظور باید یا از گلدان سوراخ‌دار استفاده نمود و یا پیش از اضافه کردن خاک به گلدان، ردیفی از سنگ را در کف گلدان قرار داد. در صورت استفاده از گلدان‌ سوراخ‌دار، زیر گلدانی فراموش نشود.
  2. خاک قبل از کاشت باید الک شود.
  3. برای شروع از خاک میکس و یا خاک ارگانیک استفاده نمود.
  4. پخش موسیقی به رشد بهتر گیاهان و سالم ماندن آن‌ها بسیار موثر است.
  5. در صورت عدم وجود نور کافی در آپارتمان، از لامپ های فلورسنت استفاده کنید.
  6. پس از رشد جوانه‌ها، برای پیشگیری از بروز آفت، باید گیاهان را با استفاده از آب و الکل اسپری کنید.
  7. کود طبیعی درست کنید؛ با استفاده از تفاله خشک شده­ی چای، خاکستر چوب، زغال و پودر استخوان.
  8. پس از کاشت بذر، باید روی گلدان را با روزنامه یا یک پارچه مرطوب بپوشانید و در فضای گرم قرار دهید.

کاشت سبزی در آپارتمان

چه نوع سبزی و گیاهانی را می­توان در محیط خانه کاشت و پرورش داد؟

کاشت ریحان

بذر یا نشاء ریحان را در گلدانی با حداقل ۱۰ سانتی‌متر پهنا و زه‌کشی مناسب می­توان کاشت. این گیاه علاقه­مند به نور خورشید است و باید روزانه ۶ ساعت در زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. خاک آن باید هر ۶ ماه یکبار با کود ارگانیک یا کمپوست چای تقویت شود. ریحان این سبزی طعم‌دار، دارای خاصیت ضدالتهابی است. بنابراین کاشت و مصرف آن توصیه می­شود.

کاشت تره

تره سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین‌ A ، ویتامین C و فیتوشیمی می­باشد. پس در مصرف آن کوتاهی نکنید. برای کاشت سبزی در گلدان، بذر تره را در گلدان مناسب به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌ متر کاشته  و لایه­ی نازکی خاک روی بذر بریزید. تره نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد، پس آن را در جایی که اندکی سایه داشته باشد، قرار دهید. خاک گلدان نباید خشک شود.

کاشت و پرورش سبزی در گلدان

کاشت گشنیز

در ابتدا بذر یا نشاء گشنیز را در گلدانی با زه‌کشی مناسب و به عمق۲۰ سانتی‌متر بکارید. گلدان را از خاک پر کنید و حدود ۲ الی ۵ سانتی‌متر را خالی بگذارید. بذرها باید روی خاک پرس شوند و سپس خاک را آبیاری کنید. گلدان را به وسیله­ی یک کیسه پلاستیکی پوشانده و با یک کش ببندید. زمانی که جوانه‌ها را رویت شدن، می­توانید پلاستیک را بردارید. گشنیز به آبیاری هر روزه و نور کافی نیاز دارد.

کاشت نعناع

برای کاشت و پرورش سبزی در گلدان می توان نعناع را انتخاب کرد. نعناع سبزی‌‌ای رونده با خاصیت ضد سرطانی می­باشد که از بدن در برابر رادیکال­های آزاد محافظت می­کند. از ویژگی­های دیگر آن می­توان به هضم غذا، تسکین سردرد و خواب‌آلودگی نیز اشاره کرد. برای کاشت بذر و یا نشاء نعناع، نیاز به گلدانی با عمق تقریبا ۲۵ سانتی‌متر است. همچنین این گیاه نیاز به نور زیاد و آبیاری منظم دارد.

  کاشت رزماری.

رزماری گیاهی خوش‌بوی و حاوی مقدار زیادی کارنوسیک اسید است. این گیاه از افزایش وزن جلوگیری کرده و سطح کلسترول را متعادل می­نماید. برای کاشت رزماری، بذر یا ساقه‌ای از گیاه را در گلدانی با زه کشی مناسب بکارید. خاک آن باید مخلوطی از ۲ برابر خاک گلدان و یک برابر شن درشت درست شود. این گیاه نیازمند به حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید است. توجه داشته باشید؛ برای آبیاری رزماری نباید اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود. خاک آن باید قلیایی باشد؛ بدین منظور باید در هر ۱۲سانتی‌متر از خاک، یک قاشق چایخوری آبلیموی زراعی  بیفزاید.

وقتی تصمیم به کاشت و پرورش سبزی و گیاهان در گلدان و آپارتمان را گرفتید، باید بدانید که این کار برای به ثمر نشستن نیازمند مراقبت و دقت عمل است. ولی ارزشش را دارد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.