Whatsapp

مشاوره رایگان

چوب های بازیافتی در طراحی

فهرست

استفاده از چوب های بازیافتی در طراحی

چوب یکی از متریال های اصلی در طراحی دکوراسیون می باشد. در هر خانه ای حداقل از یک وسیله ی چوبی استفاده می شود. با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که هر ساله مقدار بسیار زیادی چوب بازیافتی تولید می شود که میزان قابل توجهی از آن ها امکان استفاده مجدد را دارند. با بازگرداندن مجدد چوب های بازیافتی به چرخه مصرف با چاشنی خلاقیت، امکان خلق دکوراسیون های خارق العاده ای وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا شما را با چند نوع از کاربرد های چوب بازیافتی در دیزاین آشنا کنیم.

چوب های بازیافتی

 

نقش چوب در دکوراسیون داخلی

چوب به عنوان یک متریال گرم شناخته می شود. این متریال به طراحان این امکان را می دهد تا با تلفیق سنت و معماری، گرما و صمیمت بیشتری را در فضای اتاق ایجاد کنند. همچنین استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی می تواند باعث کاهش استرس و افزایش احساس آرامش و ارتباط بیشتر با طبیعت شود. با توجه به ویژگی هایی که چوب دارد تقریبا می توان از آن در محیط های مختلف استفاده کرد و به راحتی با سایر اجزای دیزاین همخوانی پیدا می کند. همانطور که می دانید برای تهیه وسایل چوبی نیاز است تا درختان زیادی قطع شوند. در صورت قطع بی رویه درختان و مصرف بالا، آسیب زیادی به محیط زیست وارد می شود. از این رو استفاده از چوب های بازیافتی و کاهش زباله های تولیدی می تواند جان دوباره ای به طبیعت بخشد.

 

چوب در دکوراسیون داخلی

 

مبلمان چوبی

اکثر ما می خواهیم از مبلمان منزلمان برای مدت زمان طولانی استفاده کنیم. همین امر سبب می شود تا در هنگام خرید، محکم ترین و بهترین نوع را انتخاب کنیم. اما ممکن است با گذشت زمان مدل آن برایمان خسته کننده شود و یا از مد بیوفتد. در چنین مواقعی خرید مبلمان جدید راهی است که جلوی روی ما قرار دارد. اما آیا منطقی است که بخواهیم هزینه ای سنگین را تنها برای ایجاد تغییر متحمل شویم؟ در چنین شرایطی بدون شک، بازیافت مبلمان چوبی می تواند کمک بزرگی به شما بکند. ممکن است با شنیدن کلمه بازیافت به یاد کارخانه های بازیافت بیوفتید. اما حقیقت چیز دیگری است. تنها کافیست تا کمی خلاقیت بخرج دهید و تغییرات دلخواهتان را ایجاد کنید.

ساخت میز با چوب های بازیافتی در طراحی

ساده ترین راه برای بازیافت چوب می تواند استفاده از جعبه های میوه و سبزیجات باشد. این جعبه ها را می توانید با کمی خلاقیت به میز عسلی و یا میز جلو مبلی تبدیل کنید و به فضای اتاقتان دکوراسیونی با میز هایی به سبک روستیک ببخشید. این جعبه ها می توانند کاربرد های دیگری هم داشته باشند. برای مثال شما می توانید آن ها را رنگ آمیزی کنید و در اتاق خوابتان به عنوان قفسه کتاب استفاده کنید. یک راه دیگر برای استفاده از جعبه های چوبی این است که از آن ها به عنوان یک باکس برای جمع آوری پتو، لباس ها، مجلات و حتی لوازم آرایش، استفاده کنید.

ساخت میز با چوب

 

نردبان چوبی

در منزلتان یک نردبان چوبی دارید که شکسته است و یا اینکه دیگر نیازی به آن ندارید. وقت آن رسیده که با کمی خلاقیت آن را به یک شلف زیبا و کاربردی برای قرار دادن وسایل تزئینی تبدیل کنید. برای اینکار ابتدا باید نردبان را از هم باز کنید و قسمت هایی که نیاز دارید از آن جدا کنید. قدم بعدی این است که مکان شلف را روی دیوار علاومت گذاری کنید و پایه های نردبان را بر روی دیوار نصب کنید. حالا می توانید قاب عکس، عروسک، کتاب و وسائل تزئینی تان را بر روی آن بچینید.

کتابخانه چوبی

این بار که بازار میوه و سبزیجات محله تان سر زدید، بی تفاوت از کنار جعبه های چوبی رد نشوید. شما می توانید به راحتی و با کمترین هزینه ای آن ها را تهیه کنید و با کمی حوصله و سلیقه آن را به یک قفسه کتاب رویایی تبدیل کنید. لذت بخش ترین بخش این کار، تنوع و تفاوت آن از سایر مدل های موجود در بازار است و این باعث می شود تا شما یک دکوراسیون منحصر به فرد داشته باشید.

برای این کار پس از تهیه جعبه ها، آن ها را به خوبی پاک کنید و به هر رنگی که می خواهید، آن ها را رنگ آمیزی کنید. بهتر است رنگ انتخابی شما با بقیه دکوراسیون اتاقتان همخوانی داشته باشد. در قدم بعدی شما باید چندین جعبه را به یکدیگر متصل کنید و از ایمنی آن ها اطمینان کسب کنید. تعداد این اتصالات به تعداد طبقاتی که نیاز دارید بستگی دارد. حالا شما یک قفسه کتاب دارید که با ساخت آن علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، به طبیعت هم کمک کرده اید.

کتابخانه چوبی

 

پالت های چوب های بازیافتی در طراحی

پالت های چوبی برای حمل و نقل کالاهای تجاری استفاده می شود اما اینکه بعد از مصرف چه کاربردی می توانند داشته باشند زیاد مشخص نیست. اگر کمی دقت کنید ممکن است آن ها را رها شده در کنار خیابان، زباله دان ها و… ببینید. اما این پالت ها از جنس چوب هستند و برای تولید آن ها درختان زیادی قطع می شود. بنابراین با بی تفاوت رد نشدن از کنار آن ها و بازیافتشان می توانید به طبیعت کمک بزرگی کنید.

شما می توانید از پالت های چوبی مبلمان، میز عسلی، استراحت گاه برای حیوان خانگی، جا کفشی، تخت خواب و هر چیز دیگری که فکرش را کنید بسازید.

به عنوان مثال برای ساخت میز عسلی از پالت چوبی شما باید پس از تهیه پالت، سطح آن را به خوبی سمباده بزنید و تمام ناهمواری های آن را از بین ببرید. سطح صاف و صیقلی باعث می شود تا کار بعد از رنگ آمیزی ظاهر تمیز تری داشته باشد. شما باید قبل از اینکه از پالت به عنوان میز استفاده کنید تمام عیب و ایراد های آن را برطرف کنید. این ایرادات می تواند سوراخ و یا شکستگی بر روی کار باشد. در قدم بعدی شما باید با استفاده از رنگ مخصوص آن را رنگ آمیزی کنید. معمولا برای این کار از رنگ های آکریلیک و لاتکس استفاده می شود. این رنگ ها کیفیت بالایی دارند و شما می توانید برای مدت زمان بیشتری از میز چوبی تان استفاده کنید. در آخر شما نیاز دارید تا با استفاده از مهر فرآیند فرسوده شدن میز را به تاخیر بیاندازید و مدت زمان بیشتری از هنر دستتان استفاده کنید.

 

مزایای چوب های بازیافتی در طراحی

بازیافت مواد همیشه یکی از روش هایی است که باعث می شود تا به میزان قابل توجهی در وقت، هزینه، انرژی و… صرفه جویی شود. به علاوه شما می توانید خلاقیت خود را نشان دهید و وسایلی متنوع و متفاوت ایجاد کنید. در کنار این موارد این را هم در نظر بگیرید که بازیافت چوب یک فعالیت دوستدار محیط زیست است. با انجام این کار شما از قطع شدن درختان بیشتر، جلوگیری می کنید و همچنین میزان زباله های تولید ی هم کاهش می یابد.

سخن پایانی

استفاده ی خلاقانه از چوب های بازیافتی می تواند فضای خانه شما را دوستانه تر کند. هنگام استفاده از چوب به یاد داشته باشید که بافت کهنه و سخت چوب باید با سایر مبلمان تیره و براق توازن داشته باشد. هنگامی که در اتاق شما از رنگ های طبعی استفاده شده باشد، بافت چوبی می تواند به خوبی عناصر فضا را به یکدیگر ربط دهد. با کمی حوصله و خلاقیت می توانید از قطع شدن درختان بیشتر جلوگیری کنید و به طبیعت زیبا، جانی دوباره ببخشید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.