Whatsapp

مشاوره رایگان

چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک

فهرست

چوب زبان گنجشک

یکی از چوب های خوب در عرصه نجاری، چوب زبان گنجشک است. حقیقتا دنیای چوب پر از گستردگی و تنوع است. هر کدام به سبب خواص خود برای منظوری استفاده می شوند. در اروپا، قسمت هایی از آسیا و هم چنین شمال ایران، زبان گنجشک می روید. درختی از خانواده پهن برگان نیمه سخت است. از منظر های گوناگون با سایر نمونه ها قیاس می شود. رنگ، سختی، دوام و حتی کاربردهای مخصوص به خود را داراست. در ادامه، با این ویژگی ها آشنا خواهیم شد. با دانستن این موارد می توان از درجه اهمیت چوب مورد نظر پرده برداشت.

ویژگی های چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک ویژگی های متمایز کننده ای دارد. البته در برخی خصوصیات شباهت هایی با موارد دیگر نیز داراست :

ون یا اش از نام های دیگر چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک طبق نواحی قابل رویش، اسمی خاص به خود می گیرد. چندین اسم مختلف در لهجه های متنوع دارد. اما ون و اش دو اسم معروف و شناخته شده آن می باشد. جزو گیاهان گل دار و دارای برگ های پهن بوده که خزان نیز دارند.

خصوصیات ظاهری چوب

ظاهر

اگر به ظاهر چوب زبان گنجشک توجه کنید، دارای شیارهایی به موازات هم می باشد. این شیارهای برجسته در وهله اول ظاهری خاص و منحصر به فرد به آن بخشیده است. در درجه دوم سبب جذابیت آن شده است. وجود آن ها سطح محصول را برجسته کرده است. بنابراین مانع از لیز خوردن سطحی می شود. از آن می توان برای پوشش کف استفاده کرد. بدون این که نگران باشید ممکن است روی آن لیز بخورید.

رنگ چوب زبان گنجشک

زبان گنجشک، چوبی با رنگ روشن می باشد. بخش درون و بیرون این نمونه، تفاوت رنگ زیادی با هم ندارند. در واقع تشخیص مرز این دو به دلیل یکسانی رنگ، چندان آسان نیست. رنگ این مورد، طیف رنگی از کرم تا قهوه ای روشن را شامل می شود. در این طیف رنگی حتی گاها رنگ زرد هم به چشم می خورد. یادتان باشد که متریال چوبی در گذر زمان تحت تاثیر نور خورشید و اکسیژن تغییر رنگ می دهد. نمونه معرفی شده از این قاعده مستثنی نیست. به مرور زمان رنگ آن به تیرگی گرایش پیدا می کند.

خصلت ساختاری

درخت زبان گنجشک ارتفاعی معادل ۱۸ متر دارد. قطر تنه آن در حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر است. جزو نیمه سخت ها بوده و نرمی و انعطاف کافی دارد. این نمونه نیمه سنگین نیز می باشد. بافتی متراکم و همگن دارد. قابلیت ورقه شدن داشته و در ساختار آن گره به چشم نمی خورد. از دوام و استحکام خوبی بهره می برد.  ظاهری درخشنده دارد که رنگ براق آن مورد توجه است. رنگ پذیری عالی داشته و می تواند روغن کاری شود.

اش یا ون

ترموود

چوب زبان گنجشک یکی از نمونه هایی است که می تواند طی فرایندی ترمووود شود. در این فرآیند به کمک حرارت و بخار آب در بازه زمانی کافی، این تغییر صورت می گیرد. طی این عملیات، تمام عوامل آسیب رسان از میان برداشته می شوند. رطوبت، صمغ،  اسید سیتریک، حشرات و جانداران درونی حذف می شوند. حتی زنجیره سلولزی از بین می رود. نتیجه این عملیات واضح است. دوام و استحکام چوب ترمووود شده به مراتب بالا و بالاتر می رود. دیگر به پوسیدگی، کپک زدگی، حمله قارچ ها و شکنندگی دچار نمی شود. این استحکام بر کاربردهای آن بسیار می افزاید.

کاربرد چوب زبان گنجشک

  •  چوب زبان گنجشک در زمان های گذشته برای ساخت سلاح و لوازم جنگی به کار می رفت. ارابه ها از این ماده اصلی در ساختار خود بهره می بردند.
  •  به عنوان ماده ای دارای قابلیت اشتعال شناخته می شود. فرآیند سوختن آن بسیار راحت صورت می گیرد. حتی وقتی سبز است و تازه جدا شده است به راحتی آتش می گیرد. گزینه خوبی برای برپایی آتش است.
  •  در پزشکی و طب سنتی نیز کاربرد دارد. ماده ای است که ملین بوده و سبب ایجاد رطوبت می شود.
  •  به عنوان کف پوش گزینه ای بسیار مطلوب است. به خصوص زمانی که به ترمووود مبدل شده است. حتی از آن برای کف استخرها نیز استفاده می شود. بدون این که تخریب شود.
  •  برای ساخت مبلمان گزینه مناسبی می باشد. زیرا یکی از متریال های بسیار مستحکم است. ترکیب رنگی جذاب چوب زبان گنجشک، آن را برای ساخت میز و صندلی مناسب کرده است.
  •  نمونه ای سبک است که در مقابل ضربه، دوام خوبی دارد. به همین دلیل به عنوان دسته ابزارهای مختلف از آن استفاده می کنند. به طور مثال، دسته بیسبال و دسته چکش دو نمونه از آن می باشد.
  •  برای ساختن کابیت برای فضای آشپزخانه، گزینه خوبی است.
  •  این متریال دارای نقش و نگار منظم و جلوه گر است. در صنایع دستی و تولیدات هنری یکی از موارد مناسب می باشد.

جمع بندی

چوب زبان گنجشک یک متریال اولیه برای ساخت محصولات گوناگون قلمداد می شود. در این جا، ضمن ارائه کاربردهای متنوع، خصوصیات ساختاری و ظاهری آن نیز بررسی شد. حالا دیگر به راحتی می توان آن را از نمونه های دیگر تشخیص  داد. حتی متوجه شدیم در چه مواردی به کار می رود.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.