Whatsapp

مشاوره رایگان

چه چوبی نخریم؟

چه چوبی نخریم؟

فهرست

چه چوبی برای خرید مناسب نیست؟ چه چوبی نخریم؟

چوب یکی از متریال های طبیعی و منابع جهانی به حساب می آید. بشریت به کمک این ماده، ابزار و وسایل مورد نیاز خود را می سازد. امروزه برای تهیه لوازم خانگی، اشیا تزئینی و وسایل کاربردی از آن استفاده می کنند. البته دنیای مدرنیته از آن در جهتی دیگر نیز بهره می برد.  طراحی دکوراسیون و خلق فضاهای زیبای داخلی و خارجی به کمک آن می باشد. به نظر می رسد این ماده در زندگی ما نفوذ گسترده ای دارد. نجاران و افراد مختلف، بسته به نوع کاربرد خود، سراغ خرید چوب می روند. آیا می توان هر نوع چوبی را خرید؟؟؟ آیا چوب های بی کیفیت و با کیفیت در ظاهر قابل تشخیص هستند؟ در ادامه، توضیح می دهیم چه چوبی برای خرید مناسب نیست. و چه چوبی نخریم؟

چه چوبی نخریم؟ چوب آسیب دیده

در درجه اول بایستی به این نکته اشاره کرد که چوب بسته به کاربرد مورد نظر انتخاب می شود. گاهی یک نمونه به دلیل داشتن ایراد،  برای ساخت وسیله ای خاص مناسب نیست. اما همین ایراد می تواند نقطه عطفی برای ساختن چیز دیگری باشد. پس قبل از هر چیز ببینید هدف شما از خرید چوب چیست. چوب آسیب دیده معمولا نمونه ای است که برای خرید پیشنهاد نمی شود. این آسیب دیدگی به علل مختلفی صورت می گیرد. آسیب ها یا طبیعی هستند یا در حین فرآیند خشک شدن و پردازش ایجاد می شوند. بیایید ببینیم چه چوبی را نخریم.

چوب آسیب دیده

چه چوبی نخریم؟ چوب تر

اولین نوع چوب که برای خرید مناسب نیست، چوب تر است. اگر نمونه مورد نظر شما دارای رطوبت درونی باشد، کار شما را دچار مشکل می کند. اولا، کار کردن و پرداخت آن سخت تر است. دوما، در معرض تخریب، نابودی و پوسیدگی قرار دارد. سوما، در اثر خشک شدن بعد از بکارگیری، امکان تغییر ظاهری در آن وجود دارد. نجاران و افراد حرفه ای از رطوبت سنج برای ارزیابی میزان رطوبت این متریال بهره می گیرند. البته برخی دیگر برای اطمینان از خشکی اصولی، خود اقدام به این کار می کنند. خشک نمودن شخصی چوب معایبی دارد.

  • فرایندی زمان گیر و بسیار طولانی است.
  • هزینه این کار به مراتب از خرید نمونه خشک بیشتر است. هزینه محل مناسب، کارگر و امکانات بر هزینه خرید افزوده می شود.
  • وقت لازم برای یک کسب و کار صرف این مرحله می شود.
  • امکان داشتن پرتی زیاد و چوب به درد نخور پس از پایان این مرحله وجود دارد.
  • سرمایه شما به مدت طولانی بلوکه می شود. ضمن این که بازگشت سرمایه نیز نتیجه ای نا معلوم دارد.

چوب تر

چه چوبی نخریم؟ چوب بیمار

دومین نمونه چوب که برای خرید مناسب نیست، چوب بیمار است. به علل مختلفی به این متریال بیمار گفته می شود. آسیب های قارچی، سرطان چوب و حمله موریانه سه علل شایع برای این رخداد هستند. آیا تشخیص چوب بیمار آسان است؟؟؟

  • سرطان چوب با تغییر شکل ظاهری همراه است. در واقع املاح اضافی حاصل از تصفیه آب به صورت جوش روی درخت نمود می کند. شاید برای کارهای هنری و تزیینی بسیار کاربردی باشد. اما معمولا برای طراحی و ساخت محصولات توصیه نمی شود.
  • قارچ ها به سمت رطوبت درخت می روند. حمله قارچی درجه های ضعیف و شدید دارد. هر کدام نشانه خاصی از خود بروز می دهند:
  1. گاهی به صورت لکه بر چوب نمایان می شوند. لکه هایی تیره که در تغییر رنگ تاثیر دارند. از نظر ساختاری تغییری رقم نمی زنند.
  2. گاهی به مغز درخت حمله و آن را از بین می برند. درون تنه درخت توخالی است. از نظر مقاومت ضعیف است. سست و شکننده بوده و توصیه نمی شود.
  3. گاهی حمله شدید آن ها منجر به ایجاد ترک های سطحی و یا عمقی می شود. اصلا برای کار و خرید توصیه نمی شوند.
  • موریانه یکی دیگر از علل موثر بر ایجاد بیماری چوبی است. موریانه ها وقتی شروع به خوردن چوب کنند، گرده چوب ایجاد می شود. نشانه بارزی که حاکی از حضور موریانه هاست. صدای خوردن و محل خرده شده نیز نشانه هایی دیگر است. راهی برای کنترل این جانداران وجود ندارد. بنابراین نوعی از چوب است که برای خرید مناسب نیست. پس چنین چوبی را نخریم.

چوبی که مشکلات الوار داشته

تهیه الوار نیز با مشکلات و آسیب های ساختاری همراه است. ترک خوردن لبه الوار یکی از آن هاست. گاهی رندیدن و برش چوب در جهت نادرست انجام می شود. چوبی که ریش ریش شده است را در نظر بگیرید. کسر داشتن الوار نیز یکی دیگر از موارد است.  در برش عرضی، هر چه حلقه سالیانه ضخامت بیشتری داشته باشد، چوبی با مقاومت کم تر است. این نمونه الوار دارای پرتی و دور ریزی زیادی هستند. این چوب ها برای خرید مناسب نیستند. پس چنین چوبی را نخریم.

با شناخت چوب نا مناسب، حالا دیگر می دانیم چه نوع چوبی را نخریم. حالا شما بگویید، چه چوبی برای خرید مناسب نیست؟؟

 

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.