Whatsapp

مشاوره رایگان

پاک کردن صمغ چوب

پاک کردن صمغ چوب

فهرست

روش های پاک کردن صمغ چوب و شیره درخت

صمغ یا شیره چوب مایع ای غلیظ و چسبناک است که از بافت های داخلی چوب ترشح شده و به سمت لایه بیرونی چوب روان می شود. این صمغ وقتی که به سطح چوب می رسد شل و نرم بوده و بسیار چسبنده است و وقتی در معرض هوای محیط قرار می گیرد شروع به سفت شدن می کند. هرچه هوا سردتر باشد سرعت سفت شدن بیشتر است به حدی که صمغ خارج شده حالت شیشه ای پیدا می کند. چه در حالت شل و چه در حالت مایع به دلیل قطع نشدن ترشح یا در زمانی که سفت می شود پاک کردن صمغ چوب را دشوار می کند.

صمغ و شیره درخت چیست و چه تاثیری می تواند بر روند ساخت و نقاشی سازه های چوبی داشته باشد؟

صمغ درخت، شیره چسبناک و غلیظ درخت است که در اثر فعل و انفعالات داخلی درخت بوجود می آید و از هر فضا و روزنه ای که در بافت چوب و پوست درخت پیدا کند خارج می شود. معمولا در بافت درخت های که چوب آن ها برای ساخت سازه های چوبی برش خورده شده و آماده می شوند ممکن است تمام این شیره به خارج از پوسته درخت منتقل نشده باشد یا اصلا راه و فرصت خارج شدن از بافت چوب را بدست نیاورده باشد و در داخل بافت قطعات چوب برش خورده به کارگاه های ساخت سازه های چوبی منتقل شود.

مشکل صمغ و شیره باقی مانده در بافت داخلی چوب زمانی حاد می شود که این چوب ها و سازه ها برای انواع رنگ کاری و نقاشی به کارگاه های رنگ منتقل می شوند. چون اگر مشکل این صمغ و شیره داخل بافت چوب حل نشود و از بافت چوب خارج نشود چه در زمان نقاشی و پوشش رنگ، چه بعد از آن چالش بزرگ و غیر قابل فرجامی خواهد داشت که کار نقاشی چوب را بسیار سخت می کند. بنابراین اگر به هر نحوی بدون برطرف شدن مشکل چوب نقاشی شود در آینده مشکل ساز شده و موجب ناقص و معیوب شدن سازه های حاصل از آن می شود.

چون ممکن است بعد از گذشت ده ها سال هم، از چسبندگی و خاصیت آن کم نشده و به محض فراهم شدن شرایط به سمت سطح و لایه رویی جوب سرازیر شود و چون نقاشی چوب قابل ترمیم نیست و باید بعد از برطرف شدن مشکل از نو کار رنگ کاری چوب تجدید شود که هم کیفت رنگ اولیه را ندارد. همچنین پوست سازه نازکتر می شود و هم کاربر و زمانبر است.  پس باید حتی المقدور سعی شود که در زمان برش خوردن و قبل از نقاشی شدن چوب یا سازه مشکل شیره یا صمغ داخل بافت چوب برطرف گردد تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود.‌

روش های معمول پاک کردن صمغ چوب

  • ستفاده از الکل صنعتی برای برطرف کردن صمغ و شیره درخت
  • استفاده از حرارت مستقیم برای از بین بردن شیره چوب
  • پاک کردن صمغ درخت با حلال هایی مثل گازوئیل
  • استفاده در حرارت دهنده های معمولی مثل سشوار برای خارج کردن صمغ چوب
  • استفاده از الکل صنعتی برای از بین بردن صمغ چوب

 

برای برطرف کردن و از بین بردن شیره و صمغ چوب می توان از الکل های صنعتی برای این کار استفاده کرد چون هم از قدرت حلالیت بیشتری برخوردار هستند و هم به سرعت الکل و بوی آن از بین می رود. برای انجام این کار ابتدا تکه پارچه ای را به الکل آغشته کرده و بر روی محل آلوده کشیده می شود و در اکثر تکرار این کار باعث شل شدن و از بین رفتن صمغ می شود درصورت کلفت بودن لایه صمغ بهتر است به تناوب چند بار روی آن الکل ریخته شود تا صمغ را حل کند و پاک کردن آن راحت تر شود. در مواردی هم که احساس می شود ممکن است در بافت و لایه داخلی چوب باز هم صمغ وجود داشته باشد بهتر است مقداری الکل بر روی آن قسمت بافت چوب ریخته شود، یا با سرنگ و فشار باد، الکل به داخل بافت چوب هدایت شود. تا الکل به درون بافت چوب نفوذ کرده و پس از شل کردن صمغ آن را از لایه داخلی خارج کند در این حالت بهتر است چوب بحالت دمر و برعکس قرار داده شود. تا صمغ براحتی از بافت داخلی چوب خارج شود.

صمغ چوب

استفاده از حرارت مستقیم برای از پاک کردن صمغ چوب

در این روش برای خارج کردن و از بین بردن شیره چوب از ابزار آهنی، داغ استفاده می شود که با گداخته کردن آنها با حرارت بالا و فرو کردن آن در بافت چوب باعث داغ و گداخته شدن صمغ درخت می شوند بطوری که دودی که حاصل بخار شدن قسمتی از صمغ است در فضا نمایان شده و شیره درخت بصورت روان از داخل بافت چوب به بیرون فوران می کند که باید بایک  تکه پارچه یا تنظیف نسبت به پاک کردن آن اقدام شود تا شیره چوب از بین برود. منتهی باید در این کار دقت شود که و سیله آهنی مورد استفاده حتی المقدور ظریف باشد که باعث آسیب رساندن به بافت چوب‌ نشود و افراد صاحب سلیقه و تجربه این کار را بکنند که حکایت آفتابه خرج لحیم نشود.

پاک کردن صمغ چوب با حلال هایی مثل گازوئیل

برای پاک کردن صمغ چوب می توان از گازوئیل هم استفاده کرد منتهی این کار باید در حد نم کردن پارچه و کشیدن روی موضع و بافت مورد نظر باشد چون استفاده زیاد و غیر معقول از گازوئیل می تواند باعث آسیب رساندن به بافت چوب شده و کار نقاش را سخت کند.

استفاده از حرارت دهنده های معمولی مثل سشوار برای پاک کردن صمغ چوب

با استفاده از سشوار هم می توان صمغ و شیره چوب را از بین برد بدین شکل که سشوار را با آخرین درجه دما به حفره رزینی و بافت چوب نزدیک کرده و بدین ترتیب حرارت باعث شل شدن و بیرون آمدن صمغ از بافت چوب می شود که در این موقع باید با دست دیگر با استفاده از کاردک و پارچه نسبت به پاک کردن شیره چوب اقدام شود. از این روش باید برای حالات اورژانسی و عجله ای استفاده شود چون ممکن است زمان بر و اذیت کننده باشد. برای تمیز کردن لباس و دست از لکه های صمغ چوب و درخت بهتر است از الکل صنعتی و انواع شوینده های قوی استفاده شود و برای تمیز کردن ابزار الات می توان از گازوئیل استفاده کرد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.