Whatsapp

مشاوره رایگان

ویژگی چوب توسکا

چوب توسکا

فهرست

چوب توسکا

در روی کره زمین، انواع گونه های گیاهی رشد می کنند. هر کدام دارای خصایص و کاربردهای مختلف و مخصوص به خود هستند. این عنصر سازگار با محیط زیست، به عنوان یکی از منابع ساخت و ساز می باشد. درخت توسکا یکی از انواع درختانی است که در نقاط مختلف جهان به چشم می خورد. یکی از مواردی است که کم و بیش در صنعت چوب و ساخت وسایل چوبی استفاده می شود. البته ویژگی چوب توسکا بصورتی است که میزان کاربردهای آن به پای درختانی هم چون راش و بلوط نمی رسد. اما با این وجود، از برخی جهات کاربردی تر و موثر تر می باشد. شما تا چه حد با این نوع درخت آشنایی دارید؟ به نظر شما، از چه بخش هایی از آن استفاده می شود؟ چه کاربردهایی را تحت پوشش خود قرار می دهد؟ در ادامه، با این موارد بیشتر آشنا می شویم.

چوب توسکا

چوب توسکا چه چوبی است؟

هر کدام دارای خصایص و کاربردهای مختلف و مخصوص به خود هستند. این عنصر سازگار با محیط زیست، به عنوان یکی از منابع ساخت و ساز می باشد. درخت توسکا یکی از انواع درختانی است که در نقاط مختلف جهان به چشم می خورد. یکی از مواردی است که کم و بیش در صنعت چوب و ساخت وسایل چوبی استفاده می شود. البته ویژگی چوب توسکا بصورتی است که میزان کاربردهای آن به پای درختانی هم چون راش و بلوط نمی رسد. اما با این وجود، از برخی جهات کاربردی تر و موثر تر می باشد. 

ویژگی چوب توسکا را نام برید؟

 وزن مخصوص این چوب در ناحیه ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است.  این متریال دارای خصلت رنگ پذیری می باشد.  چسب را به خوبی به خود جذب می کند.  به خوبی می توان آن را صیقل داد و پرداخت نمود.  رطوبت را سریعا جذب کرده و فاسد می شود. بنابراین بایستی به سرعت خشک شود.

درخت توسکا

درخت توسکا درختی است که در نقاط مختلف جهان رشد می کند. نمونه ای خزان کننده بوده که به طور معمول نزدیک به ۱۰۰ سال عمر دارد. بیش از ۳۰ گونه مختلف برای این درخت وجود دارد. در این میان دو گونه آن تحت عناوین توسکای ییلاقی و توسکای قشلاقی در ایران وجود دارد. البته ناحیه شمال ایران را تحت پوشش قرار می دهند. این درخت معمولا ارتفاع کمی دارد و به شکل درختچه می باشد. چنان چه شرایط ایده آل رشد آن فراهم باشد تا ۲۱ متر نیز رشد می کند. باد گرده افشانی این نمونه را به انجام می رساند. شاخه هایی متمایل به خاکستری و برگ هایی بیضی و مدور دارد. این گیاه بسیار رطوبت پسند بوده و در سواحل و نقاط مرطوب به سرعت رشد می نماید. از برگ، پوست تنه و چوب این درخت برای کارهای مختلفی استفاده می شود. مانند استفاده در صنعت دکوراسیون. امروزه از چوب توسکا در ساخت میز تلویزیون نیز بسیار استفاده می کنند چرا که این چوب از طرح ها و نقش های منحصر به فرد و جذابی است.

درخت توسکا

ویژگی چوب توسکا

یکی از چوب های نرم در عرصه نجاری، چوب توسکا می باشد. نرمی و انعطاف پذیری بالای آن باعث راحتی کار با این نمونه شده است. بنابراین حالت دهی آن با دست یا ماشین آلات صنعتی کاری ساده می باشد. البته باید مواظب بود تا فرورفتگی یا گودی سطحی روی آن ایجاد نشود. بنابراین بسیار نرم است. بافت و انسجام این نمونه شبیه به چوب راش می باشد. ولی قاعدتا چوب راش یکی از بهترین ها می باشد. بنابراین بایستی به تفاوت این دو توجه نمود. رنگ این چوب در ابتدای برش سفید رنگ است و کمی پس از برش قرمز رنگ می شود. بعد از این که مدتی بماند به سمت رنگ صورتی تمایل پیدا می کند. البته هر چه سن درخت توسکا بیشتر شود، رنگ چوب آن تیره تر خواهد شد.

  •  وزن مخصوص این چوب در ناحیه ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است.
  •  این متریال دارای خصلت رنگ پذیری می باشد.
  •  چسب را به خوبی به خود جذب می کند.
  •  به خوبی می توان آن را صیقل داد و پرداخت نمود.
  •  رطوبت را سریعا جذب کرده و فاسد می شود. بنابراین بایستی به سرعت خشک شود.

فواید، کاربرد و ویژگی چوب توسکا

توسکا درختی است که چند بخش بسیار کاربردی دارد. برگ و پوست تنه آن مورد استفاده برای موارد مختلفی است. این گیاه در کنار استفاده برای ساخت محصولات و مصنوعات چوبی، کاربرد دارویی و درمانی نیز دارد. در این جا به مهم ترین فواید و کاربردهای آن اشاره می کنیم.

خاصیت دارویی

یکی از کاربردهای مهم توسکا در طب و خواص درمانی می باشد. هم پوست تنه و هم برگ آن دارای این خصایص سودمند می باشد. پوست تنه این درخت بسیار مقوی و انرژی بخش است. برگ های آن خواص ضد کرم داشته و سبب تعریق می شوند. ضمن این که مدر نیز می باشند. اگر مبتلا به گلو درد، زخم در ناحیه دهان و التهاب لثه هستید، برایتان مفید می باشد. برای دردهای عصبی و دردهای مربوط به رماتیسم نیز سودمند است. بنابراین می توانید برای درمان چنین مواردی و موارد مشابه دیگر از آن بهره ببرید.

روکش تولیدات چوبی

یک استفاده شایع و مهم از چوب توسکا در روکش نمودن محصولات و لوازم چوبی است. محصولات چوبی نسبت به عوامل محیطی مختلف آسیب پذیر هستند. این روکش نمودن، دوام و ماندگاری آن ها را بالا می برد. دیگر به راحتی پوسته پوسته نمی شوند. احتمال ترک برداشتن سطحی آن ها نیز کم تر خواهد شد. کابینت سازان از این نمونه بهره زیادی می برند.

روکش توسکا

کاربرد ها و دیگر ویژگی چوب توسکا

از چوب توسکا در هنر معرق کاری نیز استفاده می شود. همان طور که گفتیم طراحی و ایجاد نقوش برجسته روی آن راحت می باشد. برای تهیه قالب های چوبی و خراطی نیز مفید می باشد. کلاف مبل یک گزینه تهیه شده از آن است. ضمن این که برای تهیه تخته چند لا نیز به کار گرفته می شود.

جمع بندی

یکی از درختان مفید و کاربردی، توسکا می باشد. چوب توسکا دارای ویژگی های کاربردی بوده که توجه نجاران را به خود جلب نموده است. خواص دارویی و درمانی آن در کنار کاربردهای فراوانش، سبب تمایز آن نسبت به برخی از درختان شده است.

۴.۷/۵ - (۷۰ امتیاز)

یک نظر در “چوب توسکا

  1. آواتار ت.ح ت.ح گفت:

    با سلام،تعداد زیادی نهال یکساله توسکا دارم. چنانچه علاقمند به خرید هستید ایمیل بفرستید.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.