Whatsapp

مشاوره رایگان

ورق فینگر جوینت

ورق فینگر جوینت

فهرست

ورق فینگر جوینت چیست و چگونه ساخته می شود؟

ورق فینگر جوینت لایه ای چوبی می باشد که از طریق متصل شدن تکه های طبیعی چوب تولید می گردد. در این شیوه تخته های چوبی بزرگ تبدیل به چوب های کوچک می شود و ورق های فینگر با استفاده از اتصال این تکه ها چوب تشکیل خواهد شد. با توجه به این که برای ساخت این قطعه از فینگر جوینت یا همان اتصال انگشت استفاده می شود، به آن فینگر جوینت می گویند. این ورق ها برخلاف ورق ام دی اف و تخته های فشرده، از چوب خالص می باشد و کاملا طبیعی است. فینگر جوینت جهت ساخت انواع سازه های چوبی همچون صفحات میز، دیوار پوش، صندلی، صفحه کابینت، کابینت، کف پله و … مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت فینگر جوینت دارای مراحل متعددی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

فینگر جوینت چیست؟

یکی از اولین مراحلی که پس از قطع درختان صورت می گیرد، تقسیم کردن این تنه به قطعات کوچک می باشد تا بتوان آن را به ابعاد کوچک تقسیم کرد. در هنگام برش چوب، کار مقداری پرتی دارد و حتی برخی از چوب ها از داخل پوسیده شده و مجبورا الوارها به قطعات ریزتری برش می خورد. این ورق ها از تکه های کوچک چئبی ساخته شده نه ضایعات چوب، به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارند.

ورق فینگر جوینت

مراحل ساخت ورق فینگر جوینت

آماده سازی اولیه

در مرحله اولیه ساخت ورق فینگر جوینت تکه های چوب برای خشک شدن در کوره های مخصوص قرار می گیرد تا رطوبت آن ۸ تا ۱۲ درصد کاهش پیدا کند. در مرحله بعد تکه های چوب بررسی شده و تکه های شکسته شده، ترک خورده، گره خورده و … جداسازی می شود. سپس با توجه به سفارش مشتری این ورق به ابعاد مختلفی برش می خورد. پشت و روی این ورق ها با استفاده از علامت مشخص می شود تا در هنگام اتصال پشت و روی کار راحت تر شناسایی گردد.

متصل کردن ورق فینگر جوینت

مرحله ساخت این ورق متصل دادن ابتدا و انتهای این ورق می باشد. اتصال فینگر جوینت با استفاده از دستگاه های مخصوص استفاده می شود که این دستگاه ها در نوع دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارد. بر روی دستگاه های اتصال دهنده فینگر جوینت تیغه هایی قرار گرفته تا فرایند اتصال زنی به صورت دقیق و در زمانی بسیار سریع صورت گیرد. این کار باید در ابتدا و انتهای کار انجام شود.

چسب زنی

چسب زنی فینگر حوینت به صورت دستی و اتوماتیک قابل انجام است. معمولا در کارگاه های بزرگ که حجم کار بالایی دارد، از دستگاه چسب زنی اتوماتیک استفاده می شود تا کار سریع تر پیش برود. دقت در چسب کاری اهمیت بسیاری دارد و باید تمامی قطعات به خوبی با استفاده از چسب به یکدیگر متصل گردد.

پرس کاری ورق فینگر جوینت

مرحله بعدی برای ساخت ورق ها پرس کاری می باشد. مرحله پرس کاری پس از چسب کاری صورت می گیرد و با استفاده از دستگاه انجام می پذیرد. دستگاه های پرس کاری مخصوص این کار دارای قیمت ها و امکانات پیشرفته ای است که معمولا کارگاه های بزرگ از دستگاه های پرس پیشرفته استفاده می کند.

رنده کاری پروفیل

پس از این که مرحله پرس کاری به صورت صحیح صورت گرفت، چوب از قسمت نر پروفیل رنده می گردد. با این کار سطحی صاف و یکدست خواهید داشت. مرحله رنده کاری نیاز به دقت و ظرافت بسیاری دارد تا نتیجه نهایی کار زیباتر شود.

پرس پروفیل

در آخرین مرحله ساخت فینگر جوینت در پشت و روی پروفیل ها از بخش لبه نر آن چسب کاری انجام می پذیرد. این پروفیل ها مطابق با خط پشت و رو در کنار یکدیگر چیده شده تا سطح کار صاف و یکنواخت باشد. برای این کار پروفیل ها به تعداد خاصی در کنار یکدیگر پرس شده و فشرده می گردد تا صفحه ای صاف و یکنواخت بدست بیاید.

آماده سازی ورق

فینیشینگ پنل

پس از این که تمامی مراحل بالا طی شد، نوبت به مرحله فینیشینگ پنل ورق ها می رسد. در این مرحله ورق ها با استفاده از سمباده های صنعتی، سمباده انجام می شود تا سطح کار کاملا صاف و یکدست و فاقد هر گونه زبری باشد. پس از اتمام این مرحله فینگر جوینت آماده ورود به بازار خواهد شد.

قیمت ورق فینگر جوینت

این ورق ها از قطعات درخت های مختلفی همچون فینگر جوینت راش، بلوط، رابر وود، ساپلی، روسی، گردو و … ساخته شده است. به همین دلیل هر یک از این ورق ها قیمت های مختلفی دارد. همچنین ساخت این ورق ها دارای مراحل متعددی است و از این رو هر چه این مراحل با دقت بیشتری انجام شود، کیفیت کار بسیار بالاتر بوده و در نتیجه قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. علاوه بر آن عواملی همچون ابعاد ورق فینگر جوینت، ضخامت، نوع ساخت و … از جمله مواردی است که بر روی هزینه این ورق ها تاثیر می گذارد.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.