Whatsapp

مشاوره رایگان

ورق ام دی اف و معایب آن

ورق ام دی اف و معایب آن

فهرست

ورق ام دی اف و معایب آن برای ساخت سازه های چوبی

ورق های ام دی اف نوعی چوب هستند که طی سال های اخیر در بازار چوب عرضه شده و به دلیل زندگی جدید و نیاز به کمدهای بزرگ و گسترش نصب کابینت های چوبی در آشپزخانه ها مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. اما ورق های ام دی اف مثل بقیه وسایل علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند که بهتر است مصرف کنندگان از آن ها اطلاع داشته باشند تا بتوانند بصورت پیشگیرانه از آن ها جلوگیری کنند و ضرر وزیان آنها را حتی المقدور کاهش دهند. در این مقاله ورق ام دی اف و معایب آن برای شما مورد بررسی قرار می گیرد.

ورق ام دی اف چیست و چگونه تولید می شود؟

ام دی اف نوعی از چوب است که به صورت ورق هایی در ابعاد بزرگ در کارخانه ها درست شده و به بازار عرضه می شود. دلیل آنکه این چوب ها بصورت ورق های بزرگ تولید می شوند آن است که این نوع ورق،  چوب طبیعی نبوده و از ضایعات و خرده چوب های باقی مانده از برش انواع چوب بدست می آید. بدین صورت که از ترکیب خرده ها یا پودر چوب با رزین نوعی از چسب فرمالدئید در قالب های خاص تحت گرما و پرس به صورت مهندسی شده بوجود می آیند. امروزه ورق های ام دی اف  بصورت دو رو خام، یک رو خام یک  رو روکش لمینت، دو رو پوشش لمینت در بازار موجود می باشد که هر کدام از این نوع ورق ها بنابر خواص و ویژگی های که دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه دلایل استفاده گسترده از این نوع  چوب قیمت نسبتا پایین و مقرون به صرفه و ابعاد بزرگ ورق های آن است که برای ساخت سازه هایی که نیاز به ورق های بزرگ چوب دارند می تواند مناسب باشد. هر چند ام دی ام می تواند دارای ویژگی های خوبی برای استفاده در انواع سازه های چوبی باشد. اما بهتر است کسانی که به عنوان مصرف کننده یا سازنده سازه های چوبی با ورق های ام دی اف در ارتباط هستند از مشخصات ورق ام دی اف و معایب آن ها آگاهی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل و در مواقع ضروری تبعات و نتایج این معایب را کم کرده و کاهش بدهند تا ضرر و زیان آن ها کمتر شود.

یا در صورت امکان بتوانند از گزینه های جایگزین برای جاهایی که امکان ایراد و مشکل است استفاده نمایند.

ورق ام دی اف

استفاده از ورق ام دی اف و معایب آن ممکن است باعث چه مشکلاتی شود؟

۱- مشکلات تنفسی و پوستی:

یکی از عمده ترین مشکلاتی که ممکن است استفاده از ورق های ام دی اف برای کار بران و مصرف کنندگان پیش بیاورد. مشکلات تنفسی و پوستی است و دلیل آن هم استفاده از حجم زیاد مواد شیمیایی برای شکل دهی این نوع از ورق ها می باشد.

بیشترین کسانی که در معرض مضرات چوب های ام دی اف قرار دارند کابران و تکنیسین های این نوع هستند. زیرا زمان برش زدن، ذرات گرد و غبار به همراه چسب اوره فرمالدئید در هوا پخش می ‌شود. همین خصوصیت ورق ام دی اف به خطرات استفاده از آن افزوده است. به عبارتی یک نجار  در کنار استنشاق گرد و خاک ناشی از برش، ماده‌ ای خطرناک و سمی و سرطان ‌زا به نام فرمالدئید را هم وارد بدن خود می‌کند.

نبودن مکنده هوا و انتقال هوای داخل کارگاه به هنگام برش زدن به بیرون می تواند مزید بر علت شده و مقدار استنشاق گازهای سمی را بیشتر کند. پس برای کم کردن عوارض این کار اولا کارگاه باید مجهز به مکنده  برای انتقال هوای داخلی به فضای باز باشد. دوما کاربر مورد نظر باید به ماسک و عینک مجهز باشد. تا چشم و مجاری تنفسی وی محفوظ بماند. خاک اره حاصل از ام دی اف می تواند در صورت ورود به چشم باعث سوزش و حتی چرک کردن چشم شود که باید مراقبت های لازم برای پیشگیری از این کار انجام گردد.

همچنین باید سعی شود از وسایل اتاق خواب بچه که از چوب ام دی اف ساخته می شوند حتی المقدور استفاده نشود چون به دلیل آنکه بدن بچه ها ضعیف است و  در تماس بودن بچه با اینگونه از سازه باعث ایجاد ضایعات پوستی برای آنان می شود. مهم ‌ترین نگرانی استفاده از ورق ام دی اف قرار گرفتن در معرض گاز ناشی از وجود فرمالدئید در چسب است.

یو اف چسبی هست که از ترکیب اوره و فرمالدئید ساخته می‌شود. در پروسه ساخت ورق هرچه فرمالدئید بیشتری اضافه شود، ورق سخت ‌تر می‌ گردد و همچنین هر چه فرمالدئید بیشتر باشد، گاز بیشتری از ورق ساطع می‌ شود. یک ورق MDF ممکن است ماه‌ها و سال‌های زیادی این گاز را از خود خارج  کرده و محیط اطراف خود را آلوده کند.

۲- عدم مقاومت در مقابل نم و رطوبت از مشخصات ورق ام دی اف و معایب آن

از دیگر مشخصات ورق ام دی اف و معایب آن ، مقاومت کم این نوع چوب در مقابل نم و رطوبت می باشد. معمولا پس از رسیدن نم و یا رطوبت به این نوع چوب به سرعت متورم شده باد کرده و از هم می پاشد و برای تعمیر هم حتی اگر قسمت کوچکی از سازه تخریب شده باشد باید کل ورق سازه تعویض شود تا مشکل برطرف شود لذا باید سعی شود در آشپزخانه و جاهایی که امکان ریزش آب و رطوبت وجود دارد حتی اامقدور از ام دی اف استفاده نشود و در صورت اجبار ترتیبی اتخاذ شود که شرایط و منافذ نم و آب بطور کامل محفوظ و مسدود شود تا آسیبی به سازه نرسد.

ورق ام دی اف

۳- استحکام و مقاومت کم ورق های ام دی اف:

ورق های ام دی اف با تمام مزایای مثل بزرگی ابعاد ورق یا ظاهر زیبای لایه لمینت سطحی ورق که در رنگ های مختلف روی ورق ها نصب می شود. این نوع چوب حالتی ترد دارد و در اثر فشار زباد بسرعت لمینت سطحی پاره شده و چوب دچار شکستگی می شود. پس از ورق های ام دی اف در جاهایی که باید بار یا سنگینی زیادی بر روی سازه وارد شود نباید استفاده کرد چون این نوع چوب استقامت چندانی در برابر فشار و سنگینی را نداشته و حالت شکستگی پیدا کرده و ظاهر آن زشت و ناهنجار می شود.

با تمام معایب گفته شده،  ام دی ام مزایایی دارد که از آن جمله ؛ بدلیل استفاده از مواد شیمیایی برای ساخت این ورق، حشرات تمایلی برای نفوذ در داخل آن را ندارند. ام دی اف در برابر سرما و گرما واکنش چندانی نشان نمی ‌دهد و تقریبا نارسانا می باشد.  هزینه تولید ورق‌های ام دی اف به مراتب پایین ‌تر از هزینه تولید ورق چوبی است و دلیل آن هم استفاده از چوب ‌های پرتی در ساخت این نوع چوب است.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.