Whatsapp

مشاوره رایگان

هنر منبت کاری

هنر منبت کاری

فهرست

همه چیز درباره هنر منبت کاری

هنر منبت کاری یکی از هنرهای بسیار قدیمی و شیرین ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. در این هنر نقش مورد نظر به صورت برجسته بر روی چوب قرار می گیرد. اجرای کنده کاری راحت نبوده و برای این کار باید تجربه و تخصص لازم را داشته باشید. شما می توانید با شرکت در کلاس های آموزشی این هنر زیبا را یاد گرفته و با آن طرح های بسیار جذابی را ایجاد کنید. در این مقاله همه چیز درباره منبت کاری را برای شما عنوان خواهیم کرد.

 

هنر منبت کاری چیست؟

منبت کاری هنر کنده کاری روی چوب است که نماد ادراک، احساس و اندیشه می باشد. ذوق و هنر استادکار تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت کار دارد. در واقع این هنر شاخه ای از صنایع دستی بوده و نقوش موجود بر روی آن به شکل برجسته می باشد. منبت کاری هنری ایرانی است که در تاریخ وجود دارد. شما می توانید نمونه ای از این هنر زیبا و جذاب را بر روی آثار بر جای مانده مشاهده کنید. یکی از برجسته ترین هنرهای منبت کاری بر روی سقف های هشت بهشت قابل مشاهده است. به همین دلیل منبت کاری یکی از هنرهای بسیار اصیل اصفهان به شمار می رود که بسیاری از اساتید معروف منبت کاری اهل اصفهان هستند.

منبت کاری

چوب مورد استفاده در منبت کاری

چوب ها هر کدام دارای رنگ های مختلفی است و از این رو استاد منبت کار بر اساس طرح خود مناسب ترین چوب را استفاده می کند. تمامی چوب ها قابل استفاده در هنر منبت کاری هستند ولی برخی از چوب ها کاربرد بیشتری دارند که به شرح زیر است:

چوب گلابی

چوب گردو

چوب تبریزی

چوب راش

و …

ابزار مورد نیاز برای هنر منبت کاری

برای منبت کاری ابزارهای متعددی نیاز است که می تواند طرح شما را طریف تر و جذاب تر کند. از جمله رایج ترین ابزار برای منبت کاری می توان به گیره، مغار، میز منبت، لوازم تحریر، گیره نجاری، سوهان آهنی، میخکوب، اره و … اشاره کرد. برخی از افراد وجودشان ضروریتی ندارد ولی برخی دیگر از این ابزارها می توانند طرح شما را زیباتر کنند.

ابزار منبت کاری

سبک های منبت کاری

منبت کاری دارای ساختار بسیار متنوعی می باشد که از نظر تکنیک و ماهیت برش چوب به دسته های زیر تقسیم بندی می شود:

منبت کاری سنتی

منبت کاری قلم زنی

منبت کاری قلم زنی

منبت کاری معرق

منبت کاری مشبک

منبت کاری قالب سازی

میزکار منبت کاری

با توجه به این که حکاکی بر روی چوب با استفاده از ضربات استفاده می شود. بنابراین این میز باید مقاوم و بادوام باشد تا بتواند این ضربات را تحمل کند. صفحه میز منبت کاری می بایست از جنس چوب و پایه آن از جنس فلز ساخته شود. مناسب ترین ارتفاع این میز نزدیک به ۸۰ سانتی متر می باشد.

مراحل انجام هنر منبت کاری

اولین مرحله برای منبت کاری انتخاب مناسب ترین طرح می باشد.

در مرحله بعدی نوبت به پیاده سازی طرح بر روی چوب می رسد. سپس سطح کار به نفت آعشته شده تا چرب شود.

برای این که نقش اصلی شکل بگیرد باید اطراف خطوط را دوربری کرده و در نهایت اطراف نقش را کنده کاری می کند تا نقش اصلی خود را نشان دهد.

در مرحله بعدی باید تمامی بخش های زمینه را با استفاده از مغار تخت کنده کاری کرد.

در نهایت با استفاده از مغار تخت سطح کار را یکنواخت کرده و فرم اصلی را بر روی آن تزئین نمایید.

مراحل انجام منبت کاری

شرکت در کارگاه هنر منبت کاری

شرکت در کارگاه های آموزشی منبت کاری این امکان را به شما می دهد که در طول دوران آموزش بتوانید همه چیز درباره منبت کاری را یاد بگیرید و با شرکت در این کلاس ها بتوانید نقوش بسیار جذابی را بر روی چوب پیاده سازی کنید. امروزه اساتید بسیاری در زمینه آموزش منبت کاری فعالیت دارند و شما می توانید از تجربیات و تخصص آن ها بهره مند شوید.

طرح های منبت کاری

طرح های نقش بسته بر روی منبت معمولا نقوش سنتی از جمله بته جفه، نقوش اسلیمی، گل و مرغ، ختایی و … می باشد. یکی از مواردی که بر روی منبت شما و نتیجه آن تاثیر بسزایی دارد طرح نقش بسته بر روی آن است. به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از منبت کاری طرحی مناسب را برای این کار انتخاب نمایید.

تاریخچه هنر منبت کاری

چوب یکی از متریال هایی است که حتی مردمان بسیار قدیمی نیز از این محصول برای ایجاد طرح و نقوش مختلف استفاده می کردند. ولی با توجه به این که چوب می تواند در برابر رطوبت و سایر عوامل طبیعی دچار فرسایش شود، در حال حاضر هیچ آثاری در دسترس نیست. ایران دارای تعداد بسیار زیادی آثار منبت کاری شده بوده که از دوران هخامنشیان، مادها و قاجاریان بر جای مانده است.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.