Whatsapp

مشاوره رایگان

نکاتی در مورد بتونه کردن با رزین

نکاتی در مورد بتونه کردن با رزین

فهرست

بتونه کاری چوب است که به تعمیر و ترمیم خراش های سطح چوب، برطرف کردن نقص های مختلف روی مبلمان و لوازم چوبی و ترمیم ترک خوردگی و درز چوب می پردازد. حال تصور کنید این کار با رزین اپوکسی همراه شود… مطمئنا اثری فوق العاده خلق خواهد شد، زیرا رزین با ویژگی متمایز خود که سبب براق و شفاف شدن محصول می شود، زیبایی خیره کننده ای پدید می آورد. علاوه بر این سبب استحکام و مقاومت بیشتر محصولات نیز می شود.

بتونه چیست؟ چگونه و به چه صورت انجام می شود ؟؟

حتما می دانید؛ برای اینکه بتوانید کارهای فرم دهی و رنگ‌کاری روی چوب را به بهترین نحو انجام دهید، نیاز است تا از سطحی صاف و هموار بر روی چوب، بهره مند باشید. بدین منظور پس از سنباده زنی سطح چوب (جهت از بین بردن درزها)، باید بتونه کاری انجام شود. برای بتونه کردن هر سطح نیز ابتدا باید آن را از هرگونه چربی، زنگ زدگی و گرد و غبار کاملاً تمیز نموده و سپس مواد بتونه را ساخته و روی سطح چوب بمالید.

بتونه کردن با رزین

رزین از جمله هنرهای خاصی است که بر روی چوب، قابلیت اجرا دارد و علاوه بر اینکه جلوه و جذابیت بیشتری برای محصول چوبی مورد نظر به ارمغان می آورد، قابلیت برطرف نمودن بسیاری از مشکلات چوب نظیر گره و درز روی آن را هم داراست. رزین ها متشکل از زنجیره های بلند با وزن مولکولی زیاد هستند که اجزا را در کنار یکدیگر به گونه ای نگه می‌دارند تا توزیع یکنواختی از آنها ایجاد شود. همچنین رزین ها از مقاومت کافی در برابر مواد شیمیایی رطوبت، آب گرم، خوردگی و حتی دما برخوردارند.

 

بتونه کردن چوب با رزین

چگونگی بتونه کردن چوب با رزین ؟؟

رزین یا رزین اپوکسی، نوعی رزین مصنوعی و یک نوع ماده شیمیایی دو جزئی است با کاربردهای متنوع که به همراه هاردنر (خشک کن) به بازار عرضه می شود. رزین ها بطور معمول در مجاورت هوا خشک نمی شوند و برای اینکه به حالت جامد در بیایند، نیاز است به نسب ۱ به ۱ و یا ۱ به ۲ با هاردنر مخلوط شوند.

مزایای بهره مندی از بتونه رزین

  • قدرت پوشش دهی بالا.
  • مقاومت بالا در برابر سایش.
  • مقاومت بالا در برابر اسیدها.
  • عمل کردن بعنوان عایق برق.
  • مقاوم در برابر دما و حرارت بالا.
  • چسبندگی خوب روی تقریبا تمامی سطوح.
  • مقاوم در برابر شکستن، خرد شدن و پوسته شدن.
  • مقدار چگالی حدودا ۱.۲ گرم در هر سانتیمتر مکعب.
  • عدم بروز درز و ترک روی سطح، در صورت اجرای اصولی.
  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف در محیط بیرونی.
  • مقاومت مناسب محصولات باکیفیت، در برابر اشعه ماورابنفش خورشید.
  • منقبض و جمع شدن بسیار اندک در حین فرآیند خشک شدن و تغییر حالت از مایع به جامد.

 

نکاتی که باید رعایت شود:

  • لازم است بدانید؛ در زمان ساخت چوب و سازه های چوبی، باید مواردی رعایت شود تا محصول نهایی از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. اولین و مهم ترین نکته، سطح صاف و هموار چوب است. زیرا در صورت عدم این ویژگی، برش زدن چوب سخت خواهد شد و ممکن است محصول، کیفیت و ابعاد درستی نداشته باشد.
  • انتخاب ماده رزین با کیفیت و مناسب برای هر سازه، بسیار حائز اهمیت است و باید مطابق با همان استفاده شود. برای مثال: در ساخت زیور آلات باید از رزین مخصوص این کار استفاده شود تا حباب روی سطح آن ایجاد نشود.
  • مسئله دیگری که باید بدان توجه داشته باشید، دمای محیط است. اگر قصد دارید بر روی وسایل چوبی از قالب های سیلیکونی استفاده نمایید، این مورد اهمیت پیدا می کند زیرا از حباب زدن روی کار جلوگیری می کند.
  • اگر مجبور شدین رزین اپوکسی را پاک یا حذف کنید، در صورتیکه تبدیل به جامد شده باشد، ابتدا باید مجدد آن را به حالت مایع در آورید و سطح مورد نظر را به حلال استون، آغشته کنید تا کاملا خیس شود. پس از نرم شدن سطح، با هر ابزاری که بتواند ۲۰۰درجه سانتی گراد گرما تولید کند، نظیر: سشوارهای صنعتی، فندک اتمی یا…، سطح را حرارت داده و پس از آن میتوان با کاردک آن را تراش داد. اگر حالت مایع دارد، سرکه یا الکل ایزوپروپیل مناسب است.

یکی از روشهای متداول که سبب دوام و استحکام بالا در چوب می شود، بتونه کردن با رزین است. رزین یارزین اپوکسی، مایعی است که به تدریج با تبدیل شدن به پلاستیکِ جامدِ سخت، سطحی صاف، شفاف و براق را پدید می آورد. استفاده  این هنر نه تنها در صنعت چوب، بلکه در ساخت زیورآلات، قایق سازی و ساخت مجسمه نیز کاربردهای شگرفی دارد. رزین های مختلفی به بازار عرضه می شوند که تفاوت عمده آنها، به زمان و فرآیند خشک شدن، استحکام، میزان سختی و ظاهر نهایی ایجاد شده روی سطح، مرتبط است.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.