Whatsapp

مشاوره رایگان

مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب

مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب

فهرست

مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب

مشکلات اجرای رنگ نیم پلی استر چوب می تواند در زیبایی و دوام کار تاثیر گذار باشد. نیم پلی استر یا اسید کیورینگ یک نوع لاک دو جزیی شفاف به رنگ عسلی یا بی رنگ است که با عنوان پوشش نهایی در رنگ آمیزی سازه های چوبی برای روشن شدن سطح کار استفاده می شود. منظور از دو جزیی این است که نیم پلیستر باید با سخت کننده هاردنر ترکیب شود تا در این فرایند واکنش شیمیایی برای سفت شدن پوشش انجام شود. مصرف نیم پلی استر در صنایع رنگ آمیزی چوب به مراتب بیشتر از سایر رنگ های سلولزی و فوری می باشد.

اجرای رنگ نیم پلیستر چوب چه مشکلاتی را ممکن است پیش روی اجرا کنندگان قرار دهد؟

با توجه به اینکه رنگ نیم پلی استر به عنوان لایه پایانی و نمای کار اجرا می شود اگر به درستی انجام شود می تواند کاستی های  اجرای مراحل پرداخت و رنگ آمیزی چوب را هویدا کند. به همین دلیل کاربران و کسانی که این رنگ را اجرا می کنند ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند که از نظر دیداری باعث افت کیفیت کار شود. همچنین کسانی که از نیم پلی استر برای رنگ آمیزی چوب استفاده می کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که نیم پلی استر را به تنهایی نمی توان استفاده کرد، چون نیم پلی استر یک رنگ مکمل است و بروی سطحی  باید اجرا شود که حداقل  یک یا دو دست سیلر خورده و اجرا شده باشد تا پس از پوشش دهی با پلی استر زیبایی و براقیت قابل قبولی بدست بیاورد. همچنین باید به این نکته توجه شود که بهتر است رنگ نیم پلی استر حتی المقدور با رنگ های دیگر بخصوص رنگ های فوری ترکیب نشود چون این کار استاندارد نیست و  در کارخانه ترکیبات رنگ با استفاده از پیگمنت های رنگی به صورت دقیق انجام می شود و با ترکیب دستی و فرضیات ذهنی قابل مقایسه نیست.

 

رنگ نیم پلی استر

استفاده از نیم پلی استر برای فضای باز

از مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب استفاده از این رنگ در فضای باز می باشد. زیرا به هیچ عنوان استفاده از رنگ نیم پلی استر برای سازه هایی که در فضای باز و زیر نور شدید آفتاب و یا تغییرات  شدید دمایی قرار می گیرند توصیه نمی شود و کار عاقلانه ای نیست چون هرچند سطح چوبی که از رنگ نیم پلی استر برای پوشش دهی استفاده شده  براق می شود ولی این سطح و رنگ نیم پلی استر توانایی تحمل تنش های دمایی و محیطی را ندارد‌ و در طول زمان به راحتی پوسته شده و از بین می رود.

ایجاد حباب بر روی نیم پلی استر

از مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب، ایجاد حباب بر روی سطحی است که نیم پلی استر اجرا شده باشد. ایجاد حباب بر روی سطحی که با نیم پلی استر پوشش دهی شده است ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که از دلایل شایع ایجاد حباب بر روی نیم پلی استر می توان به مواردی که در ادامه می آید اشاره کرد. وقتی هاردنر یا سفت کنند نیم پلی استر بیش از اندازه استاندارد به آن اضافه شده باشد. اگر مایع نیم پلی استر با تکان شدید به هم خورده باشد و در داخل مایع  از قبل حباب های ریزی ایجاد شده باشد. وقتی که نیم پلی استر با قلمو اجرا شود و قلمو به تندی و با شدت بر روی سطح کشیده شده باشد.‌ وقتی تینر مصرفی از کیفیت خوبی برخوردار نباشد ممکن از است بر روی سطح ایجاد حباب کند. اگر داخل مخزنی که نیم پلی استر قرار است با فشار باد از درون آن پاشیده شود نم یا آب وجود داشت باشد ممکن است بر روی سطحی که استفاده می شود ایجاد حباب کند.

اجرای دوباره نیم پلی استر

یکی  از مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب این است که به هر دلیلی بخواهند دوباره سطح نیم پلی استر شده را نیم پلی استر بزنند. هرچند تا ۴۸ ساعت بعد از پاشیدن نیم پلی استر می توان دوباره برای پوشش دهی از نیم پلی استر استفاده کرد ولی ممکن است سطح مورد نظر شفافیت و براق بودن اولیه را از دست بدهد و مات و کدر شود. همچنین باید توجه داشت که اگر پاشیدن دوباره رنگ نیم پلی استر با فاصله زمانی بیش از ۴۸ ساعت هم  اتفاق بیفتد ممکن است موجب چروک شدن و سوختگی رنگ زیرین شود.

درصد ترکیب هاردنر یا سخت کننده به نیم پلی استر

از دیگر مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب، مقدار و درصد ترکیب هاردنر یا سخت کننده با نیم پلی استر است اگر قرار باشد نیم پلی استر پاشیده شده در یک دوره زمانی مشخص و با کیفیت مطلوب خشک شود باید با یک درصد معقول ترکیب شوند. بهترین درصد ترکیب هاردنر و نیم پای استر درصد ۱ به ۱۰ است یعنی به ازاء هر یک لیتر نیم پلی استر ۱۰۰ سی سی هاردنر اضافه شود یا به زبان ساده و قابل فهم برای همه می توان اینگونه عنوان کرد که به ازاء هر پیستوله محلول نیم پلی استر یک یا دو در پوش هاردنر اضافه شود تا نیم ملی استر با کیفیت خوبی خشک شود.

معمولا از ترکیب هاردنر و نیم پلی استر با فاصله زمانی ۸ ساعت می توان استفاده کرد و اگر بیش از این زمان طول بکشد نیم پلی استر کیفیت خود را از دست می دهد و دیگر برای پوشش دهی مناسب نمی باشد. در صورتی که هاردنر کمتر از میزان لازم در نیم پلی استر ریخته شود ممکن است زمان زیاد تری برای خشک شدن کار فرصت لازم باشد و اگر به هر دلیلی مثل فراموشی هاردنر در نیم پلی استر ریخته نشده باشد نیم پلی استر به هیچ وجه ممکن است خشک نشود. برای برون رفت از این وضعیت باید مقداری نیم پلی استر با هاردنر ۳ برابر ترکیب شود و دوبار بر سطح خیس پاشیده شود تا بتواند آن را در یک فاصله زمانی خشک نماید.

شفافیت نیم پلی استر

از دیگر مشکلات اجرای رنگ نیم پلیستر چوب این است که نیم پلی استر از براقیت و پوشش دهی کمتری نسبت به تمام پلی استر برخوردار و نمی توان انتظار داشت که با پاشیدن چند باره نیم پلی استر بتوان براقیت کار را افزایش داد چون این کار باعث کدر شدن کار می شود بهترین روش برای داشتن سطحی براق، شفاف و شیشه ای مانند استفاده از تمام پلی استر است چون براقیت بسیار بالایی دارد.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.