Whatsapp

مشاوره رایگان

سوخته نگاری چوب

سوخته نگاری چوب

فهرست

سوخته نگاری چوب چیست؟

سوخته نگاری چوب یکی از هنرهای بسیار زیبا و چشم نواز است که توسط هنرمندان بسیار خبره صورت می گیرد. سوخته نگاری یکی از هنرهای قدیمی است که شاید کمتر کسی با آن آشنا باشد. شاید شما نیز بسیاری از هنرهای پیاده شده بر روی چوب را مشاهده کرده اید ولی ندانید که نام این اثر چیست؟ به همین دلیل با توجه به بی توجهی نسبت به این هنر لازم می دانید که با ارائه توضیحاتی در این خصوص شما را با این هنر زیبا آشنا کنیم.

ابزار و روش های مختلف سوخته نگاری چوب

سوخته نگاری چوب با استفاده از ابزار و روش های مختلفی صورت می گیرد که این ابزار هزینه پایینی دارد و شما می توانید آن را در خانه استفاده کنید. از جمله این ابزارها به شرح زیر می باشد:

ابزار و روش های مختلف سوخته نگاری چوب

هویه

هویه یکی از رایج ترین ابزار در سوخته نگاری به شمار می رود. متاسفانه در ایران هویه مخصوص این کار وجود ندارد به همین دلیل شما می توانید از هویه های معمولی برای این کار استفاده کنید. لازم به ذکر است که هر چه نوک هیه ظریف تر باشد استفاده از آن نیز راحت تر خواهد بود. برای انجام این روش ابتدا باید هویه را در داخل برق قرار دهید تا تیغه آن داغ شود و سپس با حرکت نوک هویه بر روی چوب می توانید اشکال مورد نظر خود را به وجود بیاورید. میزان فشار هویه بر روی چوب می تواند طرح های مختلفی را ایجاد کند.

هویه از ابزار سوخته نگاری چوب

سمباده

در صورتی که سطح چوب شما صاف باشد می توانید با استفاده از سمباده طرح مورد نظر خود را ایجاد کنید. برای این کار باید از پوسته آب های دارای شماره بندی استفاده نمایید. هر چه شماره این محصول پایین تر باشد، سمباده زبری بیشتری خواهد داشت. برای انجام این کار ابتدا سطح چوب را با استفاده از سمباده زبر ناهمواری های سطح چوب را برداشته و سپس با استفاده از سمباده نرم تر سطح چوب را کاملا صاف و صیقل می کنند. استفاده از این روش نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد و از این رو باید این روش را آموزش ببینید.

چوب و چرم

برای استفاده از سوخته کاری حتما ملزم به استفاده از ابزارهای پیشرفته نیستید و شما با ابزارهای بسیار ساده نیز می توانید این کار را انجام دهید. با توجه به این که سوخته نگاری بر روی چوب معمولا خود را با رنگ قهوه ای نشان می دهد، بهتر است از چوب های با زمینه روشن استفاده کنید. در گذشته بسیاری از جلد کتاب ها با استفاده از این روش تزئین و پوشش داده میشد به همین دلیل استفاده از این روش ها قدمتی طولانی دارد.

مراحل پیاده سازی سوخته نگاری چوب

اولین مرحله برای سوخته نگاری، استفاده از چوب مناسب است. بنابراین شما باید پیش از اجرای این کار چوب مناسب را انتخاب کرده و بر روی آن سمباده کاری انجام دهید تا سطح کار به صورت کامل صاف و صیقل شود. بهتر است از چوب های روشن همچون گردو استفاده کنید نت سوخته کاری چوب جذاب تر خود را نشان دهد.

سوخته نگاری روشی بسیار ظریف و هنرمندانه است که باید به صورت تخصصی انجام شود. در این هنر دو رنگ طلایی و قهوه ای بالاترین کاربرد را دارد و شما با استفاده از این دو روش اثری کاملا هنرمندانه را خلق کنید. این هنر تمامی تمرکز و حواس شما را نیازمند است و از این رو کنتراست های ایجاد شده بر اساس میزان حرارت وارد شده بر روی چوب صورت می گیرد. امروزه هنرمندان بسیار بسیاری در این عرصه در حال فعالیت هستند و شما شاهد هنرهای بسیار جذاب و چشم نوازی در این عرصه خواهید بود.

انتقال طرح روی چوب برای سوخته نگاری چوب

شما با استفاده از روش های مختلفی می توانید طرح مورد نظر خود را بر روی چوب ایجاد کنید. استفاده از کاغذهای کاربنی یکی از ساده ترین و مرسوم ترین روش ایجاد طرح بر روی چوب جهت سوخته کاری می باشد. استفاده از کاربن های زرد بهترین گزینه است زیرا کاربن های آبی و مشکی ممکن است پس از هویه کاری رنگ را پخش کند. همچنین پس از اجرای سوخته کاری بهتر است با استفاده از دستمال کمی رنگ کاربن را کم کنید تا کیفیت کار کاهش پیدا نکند.

 سوخته نگاری چوب

آموزش سوخته نگاری چوب

سوخته کاری روی چوب از جمله هنرهایی است که برای اجزای صحیح نیاز به آموزش اولیه دارد. یعنی شما باید بدانید که این هنر با چه ابزارهایی، بر روی چه چوبی و به صورت انجام شود. امروزه بسیاری از اساتید این هنر را در سطح مقدماتی و پیشرفته آموزش می دهند. بنابراین شما می توانید به صورت آنلاین و یا با شرکت در کلاس های مخصوص این هنر زیبا را آموزش ببینید.

لطفا به این محتوا امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.